کد خبر: 1190405
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰
مهدی هاشم‌زاده

توسعه همکاری‌های نفتی ایران در بازسازی پالایشگاه‌های نیمه فعال در کشور‌های امریکای جنوبی به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است که نه تنها همکاری‌های نفت و گاز خود را در منطقه افزایش داده، بلکه تلاش‌های خود را به کشور‌های دیگر مانند ازبکستان، آفریقای جنوبی و اوگاندا نیز گسترش داده است.
رویکرد ایران در بازسازی پالایشگاه نتایج مثبتی در کشور‌های امریکای جنوبی به همراه داشته است. ایران با نوسازی پالایشگاه‌های نیمه فعال خود را به عنوان یک شریک قابل اعتماد که قادر به احیا و نوسازی زیرساخت‌های قدیمی است، قرار داده است. این امر افزایش همکاری در بخش نفت و گاز، به ویژه در ونزوئلا را تسهیل کرده، جایی که ایران بر توسعه مشارکت‌ها و استفاده از پالایشگاه‌های مستهلک شده برای استخراج منابع نفت و گاز تمرکز کرده است. همچنین ایران با تکیه بر موفقیت خود در امریکای جنوبی، رویکرد خود را برای بازسازی پالایشگاه به سایر کشور‌ها نیز گسترش داده است. کشور‌های عضو بریکس و همچنین پیمان شانگ‌های اخیراً بخشی از تلاش‌های همکاری نفتی ایران شده‌اند. هدف نوسازی و ارتقای پالایشگاه‌های مستهلک شده در این کشورهاست که نفت ایران به عنوان خوراک اولیه است. این استراتژی به ایران اجازه می‌دهد تا نفت خام خود را در داخل این پالایشگاه‌ها به فرآورده‌های نفتی تبدیل کند و باعث تقویت همکاری‌های اقتصادی و تقویت روابط دوجانبه شود.
عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های (SCO) و بریکس پلاس، راه‌های جدیدی برای همکاری ایجاد کرده است. این سازمان‌ها کشور‌های عمده مصرف‌کننده و تولیدکننده انرژی را تشکیل می‌دهند و فرصت‌های گسترده‌ای را برای همکاری و ایجاد مشارکت به ایران ارائه می‌دهند. مشارکت فعال ایران در این مجامع، این کشور را قادر می‌سازد تا تخصص فنی خود را به نمایش بگذارد، سرمایه‌گذاری را جذب کند و دامنه خود را در بازار جهانی نفت و گاز گسترش دهد. همچنین رویکرد ایران به همکاری‌های نفتی به ویژه در روابط آن با ونزوئلا مشهود است. ایران از طریق سیاست خرید تقاضا و داشتن سهام در پالایشگاه‌های فراسرزمینی، همکاری خود را با ونزوئلا در بخش نفت و گاز تقویت کرده است.
گسترش همکاری‌های نفتی بین ایران و کشور‌های همسو با خود از دو طریق انجام خواهد گرفت، اول در بخش توسعه همکاری‌ها از صنعت پالایشگاهی به صنعت پتروشیمی و صنعت گاز است که این رویکرد در ونزوئلا به کار گرفته شده و موفقیت ایران در بازسازی پالایشگاه‌ها از بخش نفت فراتر رفته است و منجر به توسعه همکاری‌ها در صنایع پتروشیمی و گاز نیز شده است. ایران با بهره‌گیری از تخصص فنی خود توانسته است حضور و نفوذ خود را در این بخش‌ها گسترش داده و همکاری‌های خود را با کشور‌های همکار افزایش دهد.
رویکرد دوم در توسعه همکاری‌های پالایشگاهی است که ایران از طریق دیپلماسی موفق و عضویت در سازمان همکاری شانگ‌های و بریکس پلاس، به بازار‌های جدید دسترسی پیدا کرده است. ایران با همکاری بیش از ۱۷ پالایشگاه فراساحلی، بازار اضافی بیش از ۲ میلیون بشکه نفت خام در روز را تضمین کرده است. این ظرفیت مازاد ایجاد شده از سوی ایران از تقاضای جهانی فراتر رفته و موقعیت این کشور را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی نفت خام تثبیت کرده است.
تجارب موفق ایران در بازسازی پالایشگاه‌ها در امریکای جنوبی و رویکرد کلیدی آن در بازسازی پالایشگاه‌ها، همکاری‌های نفت و گاز این کشور را در مناطق مختلف گسترش داده است. عضویت در سازمان همکاری شانگ‌های و بریکس پلاس فرصت‌های همکاری و افزایش دسترسی به بازار را برای ایران فراهم کرده است. ایران با بهره‌گیری از تخصص فنی خود و حضور فعال در این سازمان‌ها، حضور خود را در بازار جهانی نفت و گاز تقویت کرده است. با رویکردی فعال ایران می‌تواند به ایجاد مشارکت‌های قوی، کمک به بازار‌های جهانی انرژی و ارتقای جایگاه خود به عنوان یک بازیگر کلیدی در بخش نفت و گاز ادامه دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار