کد خبر: 1197247
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۸
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت از تجارت ۱۰/۲ میلیارد دلاری ایران با اعضای اکو از ابتدای سال تا پایان مهرماه خبر داد.

جوان آنلاین: سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت از تجارت ۱۰/۲ میلیارد دلاری ایران با اعضای اکو از ابتدای سال تا پایان مهرماه خبر داد.
سیدروح‌الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران همزمان با سفر رئیس‌جمهور به تاجیکستان و شرکت در اجلاس اکو اظهار داشت: در هفت ماهه امسال ۱۴‌میلیون‌و۹۳۹‌هزار و ۴۸۳ تن کالا به ارزش ۱۰‌میلیارد‌و۱۸۹میلیون‌و۹۲۳‌هزار و ۱۳ دلار بین ایران و ۹ عضو سازمان اکو تبادل شد که این میزان با رشد ۱۸‌درصدی در وزن و ۵/۴ درصدی در ارزش همراه بوده است. وی افزود: صادرات کشورمان به اعضای اکو در این مدت ۱۲‌میلیون‌و۳۴۵‌هزار و ۷۴۳ تن کالای غیرنفتی به ارزش ۵‌میلیارد‌و۸۸۶‌میلیون‌و۳۴۰‌هزار و ۳۴۴ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه، ۲۳‌درصد در وزن و ۵/۲ درصد در ارزش افزایش و واردات کشورمان نیز با ۲‌میلیون‌و۵۹۳‌هزار و ۷۴۱ تن به ارزش ۴ میلیاردو۳۰۳‌میلیون‌و۵۸۲‌هزارو۶۶۹ دلار، رشد ۲/۱ درصدی در وزن و ۳/۷ درصدی در ارزش داشته است. لطیفی در ادامه گفت: بر اساس آمار‌های رسمی تراز تجاری کشورمان با ۹کشور عضو اکو با پیشی گرفتن صادرات به مثبت ۶/۱ میلیارد دلار رسید.
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص میزان صادرات به اعضای اکو گفت: ترکیه با خرید ۲‌میلیارد‌و۷۴۹‌میلیون‌و۴۹۸‌هزار دلار و کاهش ۱۰‌درصدی، پاکستان با یک‌میلیارد‌و۱۴۰‌میلیون‌و۱۴۸‌هزار دلار و رشد ۶۲‌درصدی و افغانستان با ۹۷۵‌میلیون‌و۵۲۸‌هزار دلار و رشد ۴‌درصدی سه مقصد نخست صادرات کالا‌های ایرانی در این مدت در بین اعضای اکو بوده‌اند.
وی افزود: آذربایجان با خرید ۳۰۳‌میلیون‌و۳۱۵‌هزار دلار (کاهش ۲۸‌درصدی)، ترکمنستان با ۲۵۱‌میلیون‌و۱۳۴‌هزار دلار (بدون تغییر)، ازبکستان با ۱۸۸‌میلیون‌و۷۱۶‌هزار دلار (رشد ۲۶‌درصدی)، تاجیکستان با ۱۳۳‌میلیون‌و۲۴۵‌هزار دلار (رشد ۷۷‌درصدی)، قزاقستان با ۱۰۴میلیون‌و۴۱۲هزار دلار (رشد ۱۲‌درصدی) و قرقیزستان با ۴۰‌میلیون‌و۳۴۵‌هزار دلار و (رشد ۲۰‌درصدی) در رتبه‌های بعدی صادرات کالا‌های ایرانی در بین اعضای سازمان اکو قرار دارند.
لطیفی در خصوص شرکای تجاری ایران در اکو برای تأمین کالا‌های مورد نیاز کشورمان توضیح داد: ترکیه به عنوان عضو اکو بیشترین میزان فروش کالا را با ۳ میلیارد‌و۷۵۹‌میلیون‌و۲۷۴‌هزار دلار (رشد ۱۷‌درصدی) پس از آن پاکستان با ۳۵۲‌میلیون‌و۶۴۰‌هزار دلار (کاهش ۳۹‌درصدی) و ازبکستان با ۵۱‌میلیون‌و۳۳۸‌هزار دلار (رشد ۱۶‌درصدی) سه مبدأ نخست واردات کالا به ایران در بین اعضای اکو بوده‌اند.
وی افزود: قزاقستان با فروش ۴۲‌میلیون‌و۸۸۲‌هزار دلار (کاهش ۵۱‌درصدی)، تاجیکستان با ۳۵‌میلیون‌و۲۹۷‌هزار دلار (کاهش ۶‌درصدی)، آذربایجان با ۳۰‌میلیون‌و۳۹۴‌هزار دلار (رشد ۳۵‌درصدی)، ترکمنستان با ۲۱‌میلیون‌و۲۶۱‌هزار دلار (رشد ۲۴‌درصدی)، افغانستان با ۱۵‌میلیون‌و۹۲۸‌هزار دلار (رشد ۳‌درصدی) و قرقیزستان با ۳‌میلیون‌و۹۹۷‌هزار دلار (رشد ۲۲‌درصدی) در جایگاه‌های بعدی خرید کالا از بین کشور‌های عضو اکو برای ایران، در هفت ماهه امسال به شمار می‌آیند. لطیفی در پایان خاطر نشان کرد: از سازمان اکو با وجود قدمت چهار دهه‌ای و نهادسازی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، حمل و نقل، دانشگاهی، بانکی و بیمه‌ای در توسعه اقتصادی بین اعضا و افزایش تجارت و حذف موانع اقتصادی و تجاری باید انتظار بیشتری داشت که تا رسیدن به نقاط مطلوب فاصله زیادی دارد، بنابراین با رجوع اعضا به اهداف این سازمان به ویژه تمرکز بر ظرفیت‌های منطقه‌ای می‌توان رشد تجارت، توسعه حمل و نقل و تعاملات فرهنگی را با رفع موانع توسعه و اراده دولت‌ها انتظار داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار