کد خبر: 1197697
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان»:
یک کارشناس اقتصادی معتقد است شرکت‌های دولتی اغلب دارایی‌های قابل توجهی را به نمایندگی از دولت مدیریت می‌کنند
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: یک کارشناس اقتصادی معتقد است شرکت‌های دولتی اغلب دارایی‌های قابل توجهی را به نمایندگی از دولت مدیریت می‌کنند. شفافیت در صورت‌های مالی، استفاده کارآمد از این دارایی‌ها را تضمین می‌کند. شرکت‌های دولتی با افشای اطلاعات مالی خود، بینشی در مورد نحوه مدیریت و استفاده دارایی‌های دولتی ارائه می‌کنند. این شفافیت ذی‌نفعان را قادر می‌سازد هرگونه ناکارآمدی، سوءمدیریت یا استفاده ناکافی از دارایی‌ها را شناسایی کنند. پاسخگویی حاصل، شیوه‌های مدیریت دارایی بهتر را تشویق می‌کند و به بهبود کارایی در استفاده از دارایی‌های دولتی منجر می‌شود.
حمید بهزادی‌بخش در گفتگو با «جوان» گفت: شفافیت صورت‌های مالی به ایجاد منابع جدید برای بودجه دولتی از طریق افزایش سودآوری شرکت‌های دولتی کمک می‌کند. زمانی که اطلاعات مالی در دسترس عموم باشد، سرمایه‌گذاران و ذی‌نفعان بالقوه‌ای را جذب می‌کند که به شفافیت و پاسخگویی شرکت‌های دولتی اطمینان دارند. این امر به نوبه خود می‌تواند به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، مشارکت‌ها و همکاری‌ها و در نهایت به سودآوری منجر شود، سپس می‌توان از سود تولیدشده برای ایجاد منابع جدید برای بودجه دولتی استفاده کرد، همچنین دولت را قادر می‌سازد پروژه‌ها و طرح‌های عمومی را بدون اتکا بر بودجه مالیات‌دهندگان تأمین مالی کند.
وی افزود: شفافیت صورت‌های مالی در شرکت‌های دولتی به دلایل مختلف از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. حاکمیت شرکتی را ایجاد می‌کند، مدیران دولتی را مسئول می‌داند، بهره‌وری را ارتقا می‌دهد، کارایی در استفاده از دارایی‌های دولتی را افزایش می‌دهد و منابع جدید برای بودجه دولتی از طریق افزایش سودآوری ایجاد می‌کند. با پذیرش شفافیت صورت‌های مالی، دولت‌ها می‌توانند فرهنگ پاسخگویی را تقویت و سرمایه‌گذاری‌ها را جذب کنند و عملکرد شرکت‌های دولتی را به ارتفاعات جدیدی برسانند. منافع حاصل فراتر از خود شرکت‌هاست و بر اقتصاد و رفاه کل کشور تأثیر مثبت می‌گذارد. این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به بهبود عملکرد و تقویت اقتصاد کشور با شفافیت در زمینه عملکرد شرکت‌های دولتی گفت: شفافیت صورت‌های مالی در شرکت‌های دولتی در بهبود عملکرد و تقویت اقتصاد مؤثر است. دولت با انتشار علنی این اظهارات، مردم را قادر می‌سازد این نهاد‌ها را پاسخگو بدانند و زمینه‌های بهبود را شناسایی کنند. اقدامات دولت سیزدهم در شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌های دولتی به پیشرفت‌های چشمگیری منجر شده است که تبدیل شرکت‌های زیان‌ده به شرکت‌های سودآور گواه این امر است. این پیشرفت اهمیت شفافیت و ظرفیت آن را برای ایجاد تغییرات مثبت در اقتصاد برجسته می‌کند.
بهزادی‌بخش ادامه داد: اخیراً نیز صورت‌های مالی بیش از هزار شرکت دولتی منتشر شده است که تا پایان سال رکورد شناسایی شرکت‌های دولتی شکسته خواهد شد و در نهایت تخمین زده می‌شود صورت مالی بیش از ۲هزار شرکت دولتی شفاف خواهد شد. انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و ایجاد شفافیت در عملکرد این شرکت‌ها به این لحاظ اهمیت دارد که آن‌ها حجم زیادی از بودجه کشور را در اختیار دارند و انتشار صورت‌های مالی‌شان کمک می‌کند مردم و کارشناسان در جریان وضعیت سود و زیان آن‌ها و هزینه‌کردشان قرار بگیرند.
وی در پایان گفت: نکته بسیار مهم نتیجه‌بخش بودن این شفافیت در دل افزایش سودآوری و بهره‌وری بخشی از شرکت‌های دولتی ضررده است؛ جایی که امسال پس از دو سال از آغاز عملیاتی شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، تعداد کثیری از شرکت‌ها از مسیر تولید زیان انباشته خارج شده و به سمت کاهش زیان انباشته رفته‌اند. شفافیت صورت‌های مالی بخش مهمی از اقتصاد ایران که علاوه بر بودجه بالا، با دارایی‌های زیادی نیز روبه‌رو است، بسیار کلیدی و مهم است تا بتوانیم علاوه بر اینکه هزینه‌ها را به سمت کمترین میزان ممکن ببریم، سودآوری و بهره‌وری را نیز به بهترین شکل به اجرا دربیاوریم و این کار بدون شفافیت امکانپذیر نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار