کد خبر: 1198223
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۹
رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه لایحه‌ای را به پارلمان این کشور در خصوص تمدید یک ساله اعزام نیرو‌های مسلح ترکیه به جمهوری آذربایجان ارائه کرد.

جوان آنلاین: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه با ارائه لایحه‌ای به پارلمان این کشور طرح تمدید یک ساله اعزام نیرو‌های مسلح ترکیه به جمهوری آذربایجان را ارائه کرد.

به گزارش فارس، در این لایحه آمده است که اجرای اقدامات مندرج در بیانیه سه جانبه امضا شده توسط جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه در نوامبر ۲۰۲۰ ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان اخیرا با «یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه در شهر «باکو» دیدار و درباره همکاری‌های نظامی گفتگو کرد.

در این دیدار طرفین به همکاری موفق دو کشور در همه زمینه‌ها از جمله امور نظامی اشاره کردند. علی‌اف و گولر از رزمایش تاکتیکی جمهوری آذربایجان-ترکیه که در مناطق مختلف جمهوری آذربایجان برگزار شد، قدردانی کردند.

آنکارا و باکو به خصوص پس از جنگ قره باغ در ۲۰۲۰ همکاری‌های نظامی خود را به شدت افزایش دادند و در سه سال اخیر بار‌ها رزمایش برگزار کرده‌اند. ترکیه در جریان جنگ دوم جمهوری آذربایجان با ارمنستان در قره‌باغ کوهستانی کمک‌های شایان نظامی و اطلاعاتی به باکو کرد. پهپاد‌های ساخت ترکیه از جمله «بیرقدار» که به جمهوری آذربایجان ارسال شدند نقش مهمی در پیروزی باکو بر ارمنستان ایفا کردند.

در طرح ارائه شده از سوی اردوغان به پارلمان این کشور از فعالیت موفقیت‌آمیز نیرو‌های مسلح ترکیه در مرکز نظارت مشترک که توسط ترکیه و روسیه ایجاد شده قدردانی شده وآمده است که ترکیه از طریق فعالیت خود در این مرکز به حفظ امنیت در منطقه واعتماد سازی بین دو کشور کمک می‌کند.

جمهوری آذربایجان این اواخر سعی در مشارکت با ترکیه در زمینه ساخت جنگنده نسل پنجم دارد، موردی که تحلیلگران در مورد توانمندی ترکیه در اجرای این پروژه شک و تردید دارند. تحلیلگران بر این باورند که مشکلات مالی می‌تواند مانع موفقیت برنامه ساخت جت نسل پنجم ترکیه شود و احتمالا این جنگنده با اهداف سیاسی و بدون نصب سامانه‌های مهم پرواز خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار