کد خبر: 1201494
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
ذخیره‌سازی گاز نقش مهمی در رفع ناترازی موقت در مصرف گاز در فصول سرد سال، به ویژه در بخش‌های خانگی ایفا می‌کند. در حالی که ذخیره‌سازی گاز برای کاربران مسکونی حیاتی است، از نظر اقتصادی حتی برای بخش صنعتی مهم‌تر است
وحید عظیم نیا

جوان آنلاین: زیرساخت تعبیه‌شده از سوی دولت برای ذخیره‌سازی گاز صنایع، یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین راهکار‌های پیش روی صنایع در جهت جلوگیری از عدم‌النفع قطعی گاز و تداوم رشد خود و درآمدزایی بیشینه از طریق ذخیره گاز با قیمت پایین و فروش محصول با قیمت بالاست. این موضوع مهم از ابتدای سال جاری به صنایع اعلام شده است. به باور کارشناسان، اگر صنایع نسبت به ایجاد مخازن ذخیره‌سازی گاز موردنیاز خود اهمال کنند یا نسبت به این اقدام دیرتر عمل کرده باشند، تمامی ضرر‌ها و مشکلات مربوط در قطعی گاز در زمستان نیز بر عهده خود صنایع است، زیرا راهکاری کاملاً اقتصادی در اختیار صنایع قرار داده شده است تا علاوه بر تحقق رشد اقتصادی بیشینه، به یک سود بسیار بالا و جذاب در جهت این سرمایه‌گذاری دست پیدا کنند.

ذخیره‌سازی گاز نقش مهمی در رفع ناترازی موقت در مصرف گاز در فصول سرد سال، به ویژه در بخش‌های خانگی ایفا می‌کند. در حالی که ذخیره‌سازی گاز برای کاربران مسکونی حیاتی است، از نظر اقتصادی حتی برای بخش صنعتی مهم‌تر است. عدم‌تأمین گاز پایدار به دلیل افزایش مصرف در بخش داخلی، صنایع را با چالش‌هایی مواجه می‌کند، با این حال، ذخیره‌سازی گاز و افزایش تولید صنعتی می‌تواند مانند بسیاری از کشور‌های اروپایی راه‌حلی مقرون‌به‌صرفه برای صنایع باشد.
به عنوان مثال، ایران در فصول گرم سال با گاز مازاد مواجه است. به جای صادرات یا عدم‌استحصال این گاز مازاد، می‌توان از آن برای رفع نیاز صنایع استفاده کرد. این گاز مازاد را می‌توان به اشکال مختلف از جمله گاز طبیعی فشرده (CNG)، گاز مایع (LPG)، گاز طبیعی مایع (LNG) و گاز طبیعی از طریق مخازن ذخیره‌سازی در اختیار صنایع قرار داد. این حرکت نه تنها تأمین پایدار گاز برای صنایع را تضمین می‌کند، بلکه به آن‌ها فرصتی برای استفاده از مزایای اقتصادی و هزینه‌ای مرتبط با ذخیره‌سازی گاز ارائه می‌دهد.
در طول سال‌ها، دولت ایران به اهمیت ذخیره‌سازی گاز برای صنایع پی برده است. در ابتدای سال جاری به صنایعی که در فصل زمستان با کمبود گاز مواجه بودند، اعلام شد در صورت سرمایه‌گذاری برای ایجاد مخازن ذخیره‌سازی گاز، گاز طبیعی، CNG، LPG یا LNG را برای پر کردن مخازن با ظرفیت کامل دریافت خواهند کرد. برای تشویق صنایع به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز، دولت مشوق‌های مختلفی از جمله تخفیف‌های قابل توجه گاز ارائه کرده است.
یکی از مشوق‌های مهم، پیشنهاد دولت برای تخفیف‌های بزرگ گاز به صنایع است. گاز تحویلی به صنایع برای ذخیره‌سازی گاز با تعرفه گاز طبیعی برای مصارف معمول آن‌ها محاسبه می‌شود. این به صنایع اجازه می‌دهد در فصول سرد که قیمت گاز به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد، گاز را ذخیره کنند.
با بهره‌گیری از زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز و تخفیف‌های بزرگ گاز ارائه‌شده از سوی دولت، صنایع می‌توانند سوخت یا خوراک گازی را با قیمت بسیار ارزان‌تری تهیه کنند.
علاوه بر این، محصولات یا محصولات صنعتی پرمصرف در زنجیره ارزش گاز طبیعی در فصول سرد سال به دلیل کاهش تولید و افزایش قیمت گاز به عنوان سوخت یا خوراک، با قیمت‌های بالایی مواجه می‌شوند. با زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز، صنایع می‌توانند از تولید بی‌وقفه اطمینان حاصل کنند و همچنان از در دسترس بودن و مقرون‌به‌صرفه‌بودن گاز بهره‌مند شوند، در نتیجه ذخیره‌سازی گاز را برای آن‌ها به یک بازی دوطرفه تبدیل می‌کند.
زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری صنایع در ایجاد مخازن ذخیره‌سازی گاز که از سوی دولت سیزدهم ایجاد شد، یک راهبرد حیاتی برای صنایع جهت جلوگیری از بی‌سودبودن ناشی از کمبود گاز و تضمین رشد مداوم و حداکثر درآمدزایی است. این اقدام از ابتدای سال با تأکید بر اهمیت ایجاد مخازن ذخیره گاز مورد نیاز به صنایع ابلاغ شده است.
در صورت عدم‌سرمایه‌گذاری در ذخیره‌سازی گاز یا تأخیر در اقدام، مسئولیت تلفات و مشکلات ناشی از کمبود گاز در فصل زمستان بر عهده صنایع خواهد بود. دولت راه‌حلی بسیار اقتصادی برای صنایع ارائه کرده است که آن‌ها را قادر می‌سازد از طریق سرمایه‌گذاری در ذخیره‌سازی گاز به حداکثر رشد اقتصادی دست یابند و سود‌های جذابی را تضمین کنند.
منصور شکراللهی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «جوان» با اشاره به ضرورت «تمرکز بر ذخیره‌سازی انرژی گاز با ایجاد مخازن، جهت جلوگیری از مشکلات صنایع در فصول سرد سال و اعطای مشوق‌های لازم از سوی دولت» گفت: صنعت امروز یکی از پایه‌های تولید کشور قلمداد می‌شود، بنابراین اگر صنعت کشور دچار آسیبی شود، بسیاری از مسائل و مشکلات کشور تشدید خواهد شد.
وی با بیان اینکه صنعت نباید به دلایل فنی و نبود انرژی حتی یک روز هم متوقف شود، تصریح کرد: امروز اقتصاد کشور بر مدار صنایع قرار دارد و صنایع پیشران توسعه اقتصادی هستند.
شکراللهی با بیان اینکه به هیچ قیمتی صنایع نباید متوقف شوند، اظهارکرد: نباید حتی یک روز هم گاز صنایع بزرگ کشور به دلیل ناترازی‌های موجود قطع شود. وی با بیان اینکه دولت سیزدهم نیز به سمت اعطای مشوق در زمینه سرمایه‌گذاری در ایجاد مخازن ذخیره‌سازی گاز به صنایع حرکت کرده است، گفت: قطعاً حرکت دولت در زمینه ذخیره‌سازی گازی کشور در صنایع اقدامی بسیار مهم و گامی تأثیرگذار است. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ذخیره‌سازی گاز در کشور‌های پیشرفته نیز با سرمایه‌گذاری صنایع همیشه مدنظر بوده است و این رویکرد باید درکشور با کمک صنایع صورت پذیرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات قطعی گاز صنایع در فصول سرد سال بیان کرد: با توجه به ایجاد ظرفیت و زیرساخت مهم دولت در اعطای مشوق به صنایع در جهت ذخیره‌سازی گاز، تداوم قطعی گاز در فصول سرد سال به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و به اصطلاح صنایع هم باید به این مسئله ورود کنند و سرمایه‌گذاری لازم را داشته باشند.
شکراللهی تأکید کرد: حتماً ذخیره‌سازی گازی صنایع برای این بخش سودآور است و می‌تواند موجب عدم‌توقف فعالیت‌های صنعتی در کشور شود و باید صنایع از این فرصت بسیار مهم استفاده کنند و در صورت عدم‌استفاده مناسب از ظرفیت ایجادشده، مقصر اصلی توقف تولید و توقف گازرسانی از شبکه خطوط لوله، خود صنایع هستند.

جمع‌بندی

ذخیره‌سازی گاز برای رسیدگی به ناترازی موقت در مصرف گاز، به ویژه در فصول سرد سال ضروری است. صنایع ذی‌نفع اصلی ایجاد زیرساخت ذخیره‌سازی هستند. با استفاده از گاز مازاد و سرمایه‌گذاری در مخازن ذخیره گاز، صنایع می‌توانند تأمین گاز پایدار و مقرون‌به‌صرفه را تضمین کنند. دولت برای تشویق صنایع به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز، مشوق‌های متعددی از جمله تخفیف‌های قابل توجه گاز ارائه کرده است.
با انجام این کار، صنایع می‌توانند از مزایای ذخیره‌سازی گاز استفاده کنند و حتی در زمان افزایش مصرف گاز در سایر بخش‌ها به رشد و سودآوری خود ادامه دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار