کد خبر: 1204170
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
ساعتی قبل از طلوع آفتاب روز چهارشنبه بیست و دوم آذر‌ماه، چهار مرد محکوم به مرگ در زندان قزلحصار کرج پای چوبه دار رفتند. یکی از متهمان ۱۴ سال قبل در درگیری دست به قتل پسر جوانی زده بود و حکم قصاصش با حضور اولیای دم اجرا و پرونده‌اش برای همیشه بسته شد
غلامرضا مسکنی

جوان آنلاین: چهار مرد محکوم به مرگ سحرگاه دیروز در زندان قزلحصار کرج پای چوبه دار رفتند که یکی از آن‌ها قصاص شد و سه متهم دیگر موفق به گرفتن مهلت شدند.
ساعتی قبل از طلوع آفتاب روز چهارشنبه بیست و دوم آذر‌ماه، چهار مرد محکوم به مرگ در زندان قزلحصار کرج پای چوبه دار رفتند. یکی از متهمان ۱۴ سال قبل در درگیری دست به قتل پسر جوانی زده بود و حکم قصاصش با حضور اولیای دم اجرا و پرونده‌اش برای همیشه بسته شد. یکی از متهمان دیگر، مرد متجاوزی بود که با نوشتن توبه‌نامه اجرای حکمش به صورت موقت متوقف شد. دو نفر دیگر هم در دو حادثه جداگانه مرتکب قتل شده بودند که پای چوبه دار مهلت گرفتند و به سلولشان بازگشتند تا در فرصت بعدی چنانچه موفق به گرفتن رضایت از اولیای دم نشوند حکمشان اجرا شود.

اجرای حکم
متهمی که حکمش اجرا شد، تیمور نام داشت. او سال ۸۸ در شهرستان شهریار با چهار نفر از دوستانش، پسر جوانی را در شهرستان شهریار به قتل رساندند.
روز ۱۱ فروردین‌ماه ۸۸، مسئولان بیمارستانی در شهرستان شهریار مرگ مشکوک پسر جوانی را به مأموران پلیس خبر دادند.
مأموران پلیس در بیمارستان با جسد خونین پسر جوانی به نام حمید روبه‌رو شدند که حکایت از آن داشت عصر روز قبل در درگیری با اصابت جسم سنگینی به سر و بدنش زخمی و پس از انتقال به بیمارستان به کام مرگ رفته است.
مأموران پلیس در تحقیق از شاهدان دریافتند مقتول داخل یک پاساژ جلوی مغازه موبایل‌فروشی ایستاده بود که پنج پسر جوان با چوب و چماق به او حمله می‌کنند و حمید را به شدت کتک می‌زنند، به‌طوری‌که در آن حادثه بیهوش می‌شود و عاملان درگیری هم با خودروی پراید از محل فرار می‌کنند. بدین ترتیب تحقیقات درباره این حادثه ادامه پیدا کرد و مأموران عاملان اصلی قتل را که ضربات آن‌ها باعث قتل شده بود به نام‌های تیمور، پویا و سیروس شناسایی و یکی‌یکی بازداشت کردند. سه متهم در بازجویی‌ها به قتل حمید اعتراف کردند. سیروس و پویا در بازجویی‌ها با اعلام پشیمانی مدعی شدند با حمید هیچ مشکلی نداشتند، اما تیمور با او اختلاف داشته و روز حادثه هم آن‌ها به هواخواهی تیمور وارد درگیری مرگبار شده‌اند.
سه متهم پس از تحقیقات تکمیلی در دادگاه محاکمه شدند و اولیای دم برای آن‌ها درخواست قصاص دادند، هیئت قضایی هم عاملان قتل را مجرم شناخت و به قصاص محکوم کرد.
حکم متهمان پس از تأیید در دیوان عالی کشور برای سیر مراحل اجرای حکم به شعبه اجرای احکام دادسرای امور جنایی فرستاده شد. در‌حالی‌که تشریفات اجرای حکم در جریان بود، تیم صلح و سازش با گذاشتن جلسات زیاد تلاش بسیاری برای جلب رضایت اولیای دم انجام داد و اولیای دم هم پس از مدتی سیروس و پویا را بخشیدند، اما تلاش‌های تیم صلح و سازش برای بخشش تیمور نتیجه‌ای نداشت و سحرگاه دیروز مادر مقتول حکم قصاص تیمور را اجرا کرد. بدین ترتیب پرونده قتل حمید برای همیشه بسته شد.

قتل دوست
اولین قاتلی که از پای چوبه دار به سلولش بازگشت، بهنام نام دارد. متهم چهار سال قبل در درگیری در تهران پسر جوانی را به قتل رسانده بود. چهارم آبان ماه ۹۸ به مأموران پلیس درگیری خونینی در یک خانه گزارش شد. بررسی‌های مأموران نشان داد این درگیری بین دو دوست رخ داده که در جریان آن یکی از آن‌ها به قتل رسیده است. مأموران در ادامه قاتل را به نام بهنام شناسایی و بازداشت کردند. بهنام پس از اعتراف به جرم خود گفت: مقتول میهمان من بود و وقتی به یکی از بستگانم توهین کرد او را خفه کردم. وی در دادگاه به قصاص محکوم شد. وی سحرگاه دیروز برای اجرای حکم پای چوبه دار حاضر شد، اما به دلیل اینکه اولیای دم برای اجرای حکم به زندان نرفته بودند حکم او اجرا نشد و بهنام به سلولش بازگشت تا چنانچه موفق به جلب رضایت اولیای دم نشود در فرصت بعدی حکمش اجرا شود.

بخشش به شرط پرداخت دیه
دومین محکومی که موفق به گرفتن مهلت از اولیای دم شد، مرد افغانی به نام مسعود است. متهم روز چهارم خردادماه ۹۶ در درگیری یکی از هم‌ولایتی‌هایش را به قتل رسانده بود و در دادگاه کیفری به قصاص محکوم شده بود. وی سحرگاه دیروز در زندان قزلحصار برای اجرای حکم پای چوبه دار حاضر شد و در‌حالی‌که طناب دار به گردنش آویخته شده بود با میانجیگری تیم صلح و سازش دادسرای امور جنایی تهران از اولیای دم مهلت گرفت. اولیای دم اعلام کردند چنانچه متهم دیه مقتول را پرداخت کند او را می‌بخشند، در غیر این صورت حکم را در فرصت بعدی اجرا می‌کنند.

مهلت به متجاوز
آخرین محکوم به قصاص هم مردی است که سال ۹۷ به جرم تجاوز به یک زن به اعدام محکوم شده بود. وی در آن سال به عنوان کارگر خدماتی در منازل مسکونی و آپارتمان‌ها در تهران مشغول به کار بود که در یکی از خانه‌ها وقتی با زن تنهایی روبه‌رو می‌شود، او را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد. متهم پس از شکایت زن جوان و اعتراف در دادگاه به اعدام محکوم شد و سحرگاه دیروز برای اجرای حکم پای چوبه دار رفت، اما اعلام کرد مدتی قبل توبه‌نامه نوشته است. بدین ترتیب اجرای حکم تا بررسی توبه‌نامه‌اش از سوی مقام قضایی به تعویق افتاد. چنانچه مقام قضایی توبه‌نامه متهم را قبول کند، وی به زندگی دوباره بازمی‌گردد و اگر توبه‌نامه قبول نشود حکمش اجرا خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار