کد خبر: 1204940
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰
رئیس مجمع جهادگران ایلام:
تشکیل مجمع جهادگران در استان‌های مختلف کشور حرکتی بود که توانست همه گروه‌های جهادی را ساماندهی کند و با مدیریت درست و حساب‌شده، به محرومیت‌زدایی‌ها سرعت ببخشد.
محمدرضا هادیلو

جوان آنلاین: وقتی به پیشینه گروه‌های جهادی می‌نگریم، مشخص می‌شود آن‌ها مجموعه‌های خودجوش و انقلابی هستند که سالیان سال در حال خدمت‌رسانی به هموطنان محروم و کم‌برخوردار بوده‌اند؛ گروه‌هایی شامل جوانان و نوجوانان بسیجی و جهادگر که بدون هیچ ادعا و قیل و قالی برای جامه عمل پوشاندن به فرمایشات رهبری در جهت رفع محرومیت از کشور گام برمی‌دارند، اما چند سالی است گروه‌های جهادی با یک برنامه‌ریزی مشخص و منطقه‌ای به صورت تخصصی پیش می‌روند و در این مسیر، بسیج سازندگی کشور با تعریف سازوکار درست کاری کرده‌اند نیازمندی‌های هر منطقه ابتدا مشخص شود و بعد گروه‌هایی با تخصص لازم به آنجا اعزام شوند، ضمن اینکه دیگر جهادگران فقط برای چند روز در یک منطقه حاضر نمی‌شوند بلکه از ابتدا تا انتهای یک کار یا پروژه‌ای را در دست می‌گیرند و بعضاً در طول سال با برگزاری چندین اردو امورات را به سرانجام می‌رسانند.

تشکیل مجمع جهادگران در استان‌های مختلف کشور حرکتی بود که توانست همه گروه‌های جهادی را ساماندهی کند و با مدیریت درست و حساب‌شده، به محرومیت‌زدایی‌ها سرعت ببخشد.
تشکیل این مجمع در ایلام بسیار اثربخش بوده است؛ استانی که از پیش از انقلاب مناطق محروم و کم‌برخوردار زیادی داشته و باید برای تقویت آن کار‌های بزرگی صورت گیرد.
محمد رحیمی از جمله جهادگرانی است که بخش زیادی از عمر خود را در راه خدمت به هموطنان و به خصوص نیازمندان و محرومان صرف کرده است.
او که چند سالی به عنوان رئیس مجمع جهادگران ایلام، مسئولیت برنامه‌ریزی و هماهنگی گروه‌های جهادی استان را بر عهده داشته، حالا معتقد است با تخصصی‌شدن گروه‌ها و حضور جهادگرانی که تحصیلات بالایی دارند و در رشته‌ها و فنون مختلف دارای مهارت هستند، هم کار‌ها با سرعت بیشتری پیش می‌رود و هم می‌توان مشکلات و نیاز‌های مناطق کم‌برخوردار را به بهترین شکل ممکن رفع کرد.
این پیشکسوت جهادگر در رابطه با سوابق جهادی‌اش می‌گوید: از سال ۱۳۵۹ شروع به خدمت‌رسانی کردیم. در آن زمان سن و سالی نداشتیم و به همین خاطر در قالب فعالیت‌های گروه‌های دانش‌آموزی سعی می‌کردیم اگر خانواده‌ای را می‌شناسیم که محروم هستند و نیاز به کمک دارند، تنها نگذاریم، اما با شروع جنگ تحمیلی در بحث پشتیبانی وارد میدان شده و تحت عنوان سنگرسازان بی‌سنگر در خط مقدم حاضر بوده‌ایم.
رحیمی بعد از پایان جنگ دست از کمک به هموطنان نکشید و در جهاد دانشگاهی و جهاد فرهنگی خدمت‌رسانی‌ها را ادامه داد.
وی از تاریخ به وجود آمدن جهاد دانشجویی می‌گوید و با تأکید بر اینکه رهبری خلأ گروه‌های جهادی را احساس کردند و دستور تشکیل آن را دادند که در نتیجه جهاد‌های دانشجویی آغاز شد، تصریح می‌کند: با توجه به نگاه ویژه حضرت آقا به اقدامات محرومیت‌زدایی، گروه‌های جهادی روزبه‌روز بیشتر شدند. هم اکنون در استان ایلام هزارو ۳۰۰ گروه جهادی وجود دارد که در زمینه‌های مختلف از جمله عمرانی، کشاورزی، سلامت و فرهنگ خدمت می‌کنند.
این جهادگر ادامه می‌دهد: با توجه به تأکید حضرت آقا بر بحث جهاد تبیین، جدیداً بحث جهاد تبیین هم به عرصه‌هایی که در آن فعالیت می‌کردیم اضافه شده است و خوشبختانه گروه‌های جهادی در این رابطه فعالیت‌های جدی دارند.
رحیمی در رابطه با مجمع جهادی استان می‌گوید: این مجمع به منظور سازماندهی گروه‌های جهادی ایجاد شد که راه را برای خدمت‌رسانی بهتر و سریع‌تر هموارتر می‌کند. اعضای مجمع جهادی ایلام از بین اعضای شورا‌های جهادی انتخاب می‌شوند. به این ترتیب که در هر شهرستان شورای جهادی متشکل از گروه‌های فعال جهادی داریم که گروه‌ها از بین خودشان پنج نفر را انتخاب می‌کنند، در مجموع از ۱۱شهرستان ۵۵نفر انتخاب می‌شوند و این ۵۵نفر هیئت رئیسه مجمع جهادی را انتخاب می‌کنند.

رسانه‌ها هم وارد جهاد شده‌اند
در حال حاضر و در تمام استان‌ها مجمع جهادگران در قالب فضای مجازی و به صورت مستقیم و رودررو با گروه‌های جهادی مرتبط است و سعی می‌کند موانع خدمت‌رسانی و معضلات ایشان را برطرف سازد.
این مجمع علاوه بر خدمت‌رسانی به مناطق محروم و کم‌برخوردار سعی می‌کند در بزنگاه‌های مهم و حساس کشور نیز موضع صحیح و کارشناسانه داشته باشد، ضمن اینکه در مدیریت بحران نقش‌آفرینی مهمی دارد.
رئیس سابق مجمع جهادگران استان ایلام با اشاره به جهاد تبیین و نقش جهادگران در تشویق مردم برای حضور پرشور در انتخابات مختلف می‌گوید: مجمع در هر انتخاباتی نقش اساسی دارد و ما به صورت مویرگی در نقاط مختلف شبکه داریم. به این صورت که گروه‌های جهادی از حداقل ۲۲نفر شروع می‌شود که در سطح استان پخش هستند. این شبکه منسجم همواره تلاش می‌کند حول محور فرمایشات حضرت آقا فعالیت کند و در زمان انتخابات هم جهت مشارکت حداکثری مردم تلاش‌های زیادی دارد.
وی درباره نحوه مشارکت سیاسی گروه‌های جهادی تأکید و تصریح می‌کند: هیچ یک از مسائل ما جدای از سیاست نیست و سیاست ما عین دیانت ماست و تمام خط‌مشی‌ها با سیاست‌های کلی نظام مطابقت دارد. همانطور که استحضار دارید در گام دوم نیز حضرت آقا تأکید بر حرکت جهادی داشتند و با توجه به این امر اگر ما جدا از سیاست باشیم، ناقص خواهیم بود، البته در مشارکت سیاسی دنبال شخص و حزب و گروه نیستیم و سیاسی‌کاری نمی‌کنیم.
رحیمی درباره نقش مطالبه‌گری مجمع جهادگران ایلام می‌گوید: در اکثر نقاط کشور مجامعی داریم تا افراد دارای تریبون در آن باشند تا از این طریق با مسئولان مرتبط باشیم. بر همین اساس در امورات استان حضور داریم و توانسته‌ایم خواسته‌های گروه جهادی را به مسئولان برسانیم. طی سال‌های اخیر این امر بیشتر محقق شده است و صدا و سیما، مطبوعات و گروه‌های رسانه‌ای ولایی به اقدامات جهادی بیشتر بها می‌دهند. اگر مروری در کار‌ها و اقدامات داشته باشیم، می‌بینیم که مطالبات جهت رفع مشکلات و موانع برای خدمت‌رسانی هر چه بهتر و بیشتر به هموطنان به خوبی پیش رفته است.
به گفته وی، وقتی گروه‌های جهادی با یک برنامه مشخص پیش می‌روند، همه مناطق حتی کوچک‌ترین روستا‌ها هم دیده می‌شود و نیازهای‌شان در اولویت قرار می‌گیرد. این کار یعنی در کمترین زمان بتوان بهترین خدمات را ارائه کرد.

تعریف خط‌مشی با پیام ۹ بندی
این جهادگر با سابقه درباره اقدامات مجمع ایلام در رابطه با پیام ۹بندی رهبری نیز توضیح می‌دهد: ابتدا به نشر خود پیام از طریق فضای مجازی و چاپ آن بین اقشار مختلف مردم در همان سال اول پرداختیم و سپس جلسات متعددی جهت تبیین و توضیح نظرات حضرت آقا بین مردم و گروه‌های جهادی برگزار کردیم، از دیگر اقدامات ما برگزاری سمینار، سخنرانی و تولید محتوا و نشر آن در فضای مجازی برای توضیح و تبیین هرچه بهتر فرمایشات رهبری بود، اما در رابطه با پیاده‌کردن منویات ایشان یکی از مباحثی که به آن پرداختیم، بحث رشد کمی و کیفی گروه‌های جهادی بود که حضرت آقا بر آن تأکید داشتند. ایشان تأکید دارند که تعداد گروه‌های جهادی بیشتر شود، اما مهم‌تر از آن خروجی عملکرد آنهاست که باید بتوانند در مناطق مختلف تأثیرگذار باشند. از نظر کیفی سعی کردیم کارگاه‌های آموزشی مختلف و میزگرد تخصصی تشکیل دهیم تا کیفیت خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی ارتقا یابد. همچنین سعی کردیم از نظر کیفی مبانی فکری‌شان را تقویت کنیم، به علاوه بر این امر متمرکز شدیم که تجهیزات‌مان را بهتر کنیم تا سطح خدمات‌مان بالا برود. در این راستا از نهاد‌های همسو نیز استفاده می‌کنیم، مثل بنیاد علوی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)، کمیته امداد و مجموعه‌های زیر نظر رهبری.
به گفته رحیمی، از دیگر اقدامات مجمع در راستای فرمایشات رهبری بحث انعکاس فعالیت‌های جهادی است که سعی شده با استفاده از ظرفیت صدا و سیما و فضای مجازی و برگزاری همایش‌ها به انعکاس خدمات جهادی گروه‌ها بپردازیم.
وی ادامه می‌دهد: حضرت آقا فرمودند هنر جهادی این است که لذت فعالیت جهادی را به بقیه بچشانیم، ما هم در این زمینه بسیار تلاش کردیم و به فضل خدا به موفقیت‌های خوبی رسیدیم. یکی دیگر از اقدامات مهمی که در مجمع به آن پرداختیم، استفاده از کارگروه‌های تخصصی بود. این کار باعث ارتقای سطح فعالیت‌های خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی شده است.
این جهادگر در توضیح بیشتر در این مورد با بیان اینکه کارگروه‌های تخصصی شامل هشت شاخه می‌شوند و به فراخور بومی‌سازی، تعدادشان بیشتر یا کمتر می‌شوند، می‌گوید: در اصل چهار کارگروه اصلی شامل کارگروه‌های عمرانی، سلامت، اقتصادی و اشتغال‌زایی داریم که این امر باعث شده است گروه‌های جهادی تخصصی‌تر به مسائل ورود کنند و با ظرفیت این کارگروه‌ها در مجامع بتوانند مشکلات مناطق محروم را احصا و موانع خدمت‌رسانی را برطرف سازند.
رحیمی با تأکید بر اینکه بیش از یک دهه است در مجمع فعالیت می‌کنم، ادامه می‌دهد: از اقداماتی که در این مدت صورت گرفته است، می‌توان به مواردی همچون ساماندهی گروه‌های جهادی به لحاظ کمی و کیفی اشاره کرد، چراکه قبلاً پراکنده و جزیره‌ای بودند، اما به لطف خدا این گروه‌ها توانستند باهم متحد شوند و وحدت پیدا کنند و ساماندهی شوند. همچنین بین ارگان‌های ذی‌ربط و گروه‌های جهادی هماهنگی ایجاد شده است، مثل ستاد اجرایی فرمان امام یا بنیاد علوی و بنیاد مستضعفین و از آنجا که افتخار نمایندگی آستان قدس را داشتیم، توانستیم بین مجمع جهادی استان ایلام و آستان قدس رضوی هماهنگی ایجاد کنیم. به امید آنکه بتوانیم روزبه‌روز بر کیفیت ارائه خدمات‌رسانی‌ها اضافه کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار