کد خبر: 1206487
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
شهید بزرگوار سال‌ها در کنار شهید حاج قاسم سلیمانی برای تأمین امنیت ایران و منطقه علیه تروریست‌ها دلیرانه مبارزه کرد. او در یک هشدار سربسته خطاب به رژیم صهیونیستی گفت که «منتظر شمارش معکوس سخت باشد

جوان آنلاین: وزیر امور خارجه ایران در واکنش به ترور سردار شهید سید رضی موسوی که تل‌آویو تلویحاً مسئولیت آن را به عهده گرفته، هشدار داد رژیم صهیونیستی منتظر شمارش معکوس سخت باشد. سرهنگ «کوبی مروم» افسر عالی‌رتبه ارتش رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرده که ایران اسرائیل را غافلگیر خواهد کرد و ناظران هم هشدار داده‌اند که اقدامی که اسرائیلی‌ها انجام داده‌اند، شرایط را در منطقه پیچیده‌تر خواهد کرد.

به گزارش «جوان»، حسین امیرعبداللهیان در واکنش به ترور سید رضی موسوی، مستشار نظامی بلندپایه سپاه در سوریه ضمن تسلیت شهادت این مستشار نظامی قدیمی به خانواده‌اش و ملت‌های ایران و سوریه گفت که ‏این شهید بزرگوار سال‌ها در کنار شهید حاج قاسم سلیمانی برای تأمین امنیت ایران و منطقه علیه تروریست‌ها دلیرانه مبارزه کرد. او در یک هشدار سربسته خطاب به رژیم صهیونیستی گفت که «منتظر شمارش معکوس سخت باشد».
جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای ترور سیدرضی موسوی را محکوم و وعده کرده که این جنایت «تن‌ها شکست این رژیم به دست نیرو‌های مقاومت را به همراه خواهد داشت.» حزب‌الله لبنان تأکید کرد: «ترور سردار سرتیپ سید رضی موسوی حمله آشکار و تجاوز به مرز‌ها توسط دشمن صهیونیستی است.» اسرائیلی‌ها رسماً مسئولیت حمله و شهید کردن سیدرضی موسوی را که در منطقه سیدزینب دمشق انجام شده، نپذیرفته‌اند و سیاست اسرائیل در این مورد نیز مانند موارد قبل، «ابهام» بوده است. یوآو لیمور در اسرائیل‌الیوم نوشته اسرائیل مراقب است که در مورد اقدامات خود علیه ایران «مبهم باقی بماند تا وارد یک رویارویی مستقیم نشود» و تأکید کرده اسرائیل بار دیگر از پذیرفتن مسئولیت این ترور اجتناب کرده، ولی هیچ کس در منطقه تردید ندارد که چه کسی مسئول آن است. ناظران هشدار داده‌اند که ترور روز دوشنبه در دمشق، می‌تواند به طور بالقوه تنش‌ها را بین تهران و تل‌آویو که از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تشدید شده، افزایش داده و شرایط منطقه را پیچیده‌تر کند، ولی در این شرایط بغرنج که اسرائیل تحت فشار افکار عمومی جهان است، احتمال کمی وجود دارد که ایران بخواهد علیه آن اقدام آشکار و مستقیم بکند. گلوبال‌تایمز نوشته است: «ایران به احتمال زیاد دست به اقدامات تهاجمی و مستقیم برای انتقام نمی‌زند، زیرا در حال حاضر با منافع ایران همخوانی ندارد.»
با این حال ژو یونگبیائو، مدیر اجرایی مرکز تحقیقات کمربند و جاده در دانشگاه لانژو، به گلوبال‌تایمز گفته این اقدام بیشتر از قبل به احساسات ضد اسرائیلی و ضد امریکایی در ایران دامن می‌زند. لی شائوسیان، مدیر مؤسسه تحقیقاتی چین و عرب در دانشگاه نینگشیا نیز معتقد است ایران یک بازیگر کلیدی خارج از میدان درگیری جاری اسرائیل و فلسطین است و تأکید می‌کند: «هنگامی که ایران بیشتر تحریک شود و تصمیم بگیرد در مناقشه کنونی دخالت کند، این یک جنگ منطقه‌ای خواهد بود.»

هدف سوم تل‌آویو از ترور
دیگران معتقدند ایران در مقابل ترور سید رضی موسوی، به اسرائیل واکنش نشان خواهد داد ولی چنین واکنشی همراه با غافلگیری و همچنین در عرصه‌های دیگر خواهد بود.
سرهنگ «کوبی مروم» افسر عالی‌رتبه ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید: «ایرانی‌ها دشمنان باهوش و شگفت‌انگیزی هستند و در عرصه‌های دیگر ما را غافلگیر خواهند کرد؛ ایران ممکن است که از طریق سوریه یا دریا با آتش سنگین پاسخ دهد یا مقامات عالی‌رتبه را در خارج هدف قرار دهد.» تحلیلگران درباره انگیزه تل‌آویو از ترور روز جمعه دیدگاه‌های مختلفی دارند. در حالی که به گفته «کوبی مروم» اسرائیل در «یک تنگنای راهبردی واقعی در شمال» قرار گرفته و «حزب‌الله موجب ایجاد یک نوار امنیتی در شمال شده و ده‌ها هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند»، ترور روز دوشنبه می‌تواند یک هشدار از طرف اسرائیلی‌ها در واکنش به وضعیتی باشد که ایران برای آن‌ها پدید آورده است.
یوآو لیمور معتقد است که عموماً ترور‌های اسرائیل اهداف مختلفی دارند: «گاهی این ترور‌های عمدی به منظور دریافت بهایی از ایران برای فعالیتش در منطقه بوده است. گاهی اوقات آن‌ها محصول جانبی حمله به انبار‌های تسلیحات یا زیرساخت‌هایی بودند که غیرنظامیان یا عوامل ایرانی در آن‌ها حضور داشته‌اند.» با این حال، او معتقد است که ترور روز دوشنبه «یک ترور هدفمند بوده که هدف دوگانه آن خلاص شدن از شر خود این مرد و ارسال پیامی بازدارنده به تهران بوده است.» او می‌گوید: «این (ترور) نشان می‌دهد که اسرائیل، که مسئول این ترور شناخته شده است، تصمیم گرفته است مبارزه خود را نه تنها علیه دست‌نشانده‌های ایران در منطقه، بلکه علیه خود ایران افزایش دهد.» به گفته او نیرو‌های نیابتی ایران چندین بار از سوریه عملیات کرده‌اند و گروه‌های موازی از عراق برای تقویت فعالیت در مرز سوریه و لبنان وارد شده‌اند. همچنین به گفته او یکی دیگر از حوزه‌های فعال یمن است؛ «جایی که حوثی‌ها برای اقدام علیه اسرائیل با شلیک موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک و تلاش برای حمله به کشتی‌های اسرائیلی در جنوب دریای سرخ، به تسلیحات و راهنمایی‌های ایران متکی هستند.» او می‌گوید: «این احتمال وجود دارد که ترور روز دوشنبه، که ایران آن را به اسرائیل نسبت می‌دهد، به این منظور بوده که به تهران این پیام را بدهد که صبر اسرائیل رو به اتمام است.»

اسرائیل را از گوشه رینگ خارج نمی‌کند
لیمور می‌گوید که تاکنون اسرائیل «در چارچوب کمپین بین جنگ‌ها در تلاش برای حفظ خصومت‌ها زیر آستانه جنگ عمل کرده» به این معنی که «مراقب بوده که در مورد اقدامات خود علیه ایران مبهم باقی بماند تا وارد یک رویارویی مستقیم نشود.» با این حال، اسرائیلی‌ها در اثر فشاری که از محور‌های مختلف تحمل می‌کنند، به دنبال تشدید رویارویی با ایران هستند تا سایر متحدان خود از جمله امریکا را به رویارویی با ایران بکشانند، چیزی که جنگ در غزه تل‌آویو را تحت فشار افکار جهانی قرار داده، به رویارویی با ایران تشویق می‌کند. در تهران این دیدگاه وجود دارد که در شرایطی که اسرائیل در نتیجه جنگ غزه در گوشه رینگ افکار عمومی قرار گرفته، تهران نباید اقدامی انجام دهد که منجر به خارج شدن تل‌آویو از این حاشیه شود. بنابراین در حالی که به گفته اکثر ناظران، تهران به اقدام روز دوشنبه پاسخ خواهد داد و احتمالاً فشار‌ها را از طریق یمن و حزب‌الله بر اسرائیل افزایش خواهد داد، ولی از اقدامی که به نفع اسرائیلی‌ها شود، خودداری خواهد کرد. دیدگاه سرهنگ «کوبی مروم» افسر عالی‌رتبه ارتش رژیم صهیونیستی که پیش‌بینی کرده که ایران «در عرصه‌های دیگر ما را غافلگیر خواهد کرد» احتمالاً بارتاب چنین دیدگاهی است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زهرا
|
United States of America
|
۰۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
0
0
شمارش معکوس انتقام سختتتت از آمریکا الان چند هست؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار