کد خبر: 1208082
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۰
عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی:
واقعیت این است اگر زن بخواهد در کارکرد اصلی خود بنشیند و معنابخشی به واقعیت‌های زندگی را هدف بگیرد، باید مراعات‌های لازم نسبت به پرورش روح و شخصیت متعالی در او اتفاق بیفتد. ما در مسیر تربیتی و شکوفایی زن باید مراقب باشیم او را مرد‌واره نکنیم و به توان زنانه او در حل مسائل دقت کنیم

جوان آنلاین: عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی و مسئول شبکه ملی نهضت پیشرفت بانوان در گفتگو با «جوان» درباره حدیث معروف امیرالمؤمنین علی (ع) درباره زنان می‌گوید: اَلمَراَه رَیحانَه وَ لَیسَت بِقَهرَمانَه/ زن مانند گل است نه قهرمان! حضرت امیر (ع) در برابر ریحانه یک وجود سختی را معرفی کرده که در نظام خلقت برای کار‌های سخت آفریده شده است و در عین حال نظام عاطفی زن بسیار پیچیده بوده که در روایات آمده تربیت دختر هفت برابر سخت‌تر از پسر است و مسئله همین پیچیدگی نظام رفتاری، عاطفی و احساسی زنان است.
وی توضیح می‌دهد: واقعیت این است اگر زن بخواهد در کارکرد اصلی خود بنشیند و معنابخشی به واقعیت‌های زندگی را هدف بگیرد، باید مراعات‌های لازم نسبت به پرورش روح و شخصیت متعالی در او اتفاق بیفتد. ما در مسیر تربیتی و شکوفایی زن باید مراقب باشیم او را مرد‌واره نکنیم و به توان زنانه او در حل مسائل دقت کنیم.
سعیدی‌نژاد معتقد است: توجه به حساسیت و ظرافت زن او را به عنصری قوی‌تر از مرد تبدیل می‌کند، چنانچه رهبر معظم انقلاب هم در این زمینه تأکیداتی داشتند.
وی به آیه صریح قرآن مبنی بر «الرجال قوامون علی النساء» اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: مردان ساختار‌ساز هستند و کالبد اصلی را مردان می‌سازند، اما این زنان هستند که حیات می‌بخشند.
مسئول شبکه ملی نهضت پیشرفت بانوان می‌افزاید: اگر در تربیت زن و استعدا‌های او توجه کافی صورت گیرد، کارکرد جدی در خانواده و اجتماع خواهد داشت و در دایره کارویژه اصلی خود قادر به نقش‌آفرینی اثربخش خواهد بود، بنابراین در طراحی‌های فرهنگی- اجتماعی باید به این مهم توجه جدی شود.
وی در ادامه با تأکید بر ارائه کامل و جامع سیره حضرت زهرا (س) می‌گوید: حضرت زهرا (س) امروز برای تمام زنان یک الگوی تمام‌عیار است، حتی برای کسانی که ذائقه متفاوتی دارند.
سعیدی‌نژاد تصریح می‌کند: حضرت زهرا (س) به شدت زندگی پرمعنا و پرمؤلفه‌ای را در حیطه مادری، دختری، همسری و نقش‌پذیری در اجتماع داشتند.
وی در ادامه با تشریح واژه «الگوی سوم» بیان می‌کند: وقتی صحبت از اثرگذاری می‌شود، نگاه ما مبتنی بر الگوی سوم است. نگاه الگوی سوم اولین بار در بیانات رهبر معظم انقلاب در کنگره ۷ هزار شهید مطرح شد تا در برابر الگوی اول، یعنی زن شرقی و سنتی معرفی شود. زن شرقی در حاشیه بوده و اثری در تاریخ‌سازی ندارد. همچنین در مقابل، الگوی زن غربی در مسیر لذت‌جویی مردان و نظام سرمایه‌داری است و جنسیت بر انسانیت او می‌چربد.
مسئول شبکه ملی نهضت پیشرفت بانوان یادآور شد: طبق این نگاه مقام معظم رهبری می‌توان عفیف و محجبه و در عین حال در بطن و مرکز هم مؤثر بود. اثرگذاری حضرت زهرا (س) اینچنین بود و ما نیز باید دقت کنیم که اثرگذاری مهم حضرت زهرا (س) کاملاً با اثرگذاری زن غربی متفاوت است.
به اعتقاد سعیدی‌نژاد یکی از اشتباهات مصرح این است که دنبال اثرگذاری با ارائه الگوی غربی هستیم، در حالی که حضرت زهرا (س) الگویی به ما نشان داده اثرگذاری‌اش بسیار بالاتر است.
وی می‌افزاید: ایشان رهبر اجتماعی و در زمان خود به گونه‌ای مبارز سیاسی بودند که دشمنان چاره‌ای جز حذف‌شان نداشتند. همچنین در زمان سکوت امیرالمؤمنین (ع) به نحوی بار را برداشتند تا جایی که دشمن ایشان را حذف کردند. ورود حضرت زهرا (س) در برهه یک مهم تاریخی، ما را در دوراهی‌های مهم و کلیدی تاریخ اسلام حفظ کرده و در این دو راهی‌ها به گونه‌ای برای ما نشان‌گذاری شده‌اند که حرکت شیعه و مسیر احیای دین حق بتواند راه خود را پیدا کند.
سعیدی‌نژاد می‌گوید: جنس اثرگذاری در الگوی سوم در زندگی حضرت زهرا (س) وجود دارد و می‌توانیم آن را در جنس کنشگری‌های زنانه پیدا کنیم.
وی تأکید می‌کند: امروز یکی از مدل‌های تعمیم‌پذیر که با واقعیت زندگی بانوان قابل جمع است، مدل تبیین‌گری و اثرگذاری در محیط پیرامون است که ما برای این اثرگذاری نیاز به خروج زنان از خانه نداریم، بلکه در خانه، خانواده و در اتصالات پیرامونی می‌توانند فردی اثرگذار و یک رهبر اجتماعی باشند تا در واقع تغییر و تحولی در محیط پیرامون ایجاد کنند. این اثرگذاری به شدت در وضعیت امروز جامعه ما راهگشاست که نگران گسست‌های جامعه هستیم. این جنس از کنشگری‌های زنانه مؤثر و مسیری برای حل مسائل بعدی است.
مسئول شبکه ملی نهضت پیشرفت بانوان با اشاره به فرمایش اخیر رهبر معظم انقلاب در مورد مسئولیت‌پذیری بانوان در ارکان مختلف خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود امروز نیازمند سپردن برخی مسئولیت‌ها به بانوان هستیم و این فرصت در ارکان حاکمیتی باید فراهم شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار