کد خبر: 1208580
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰
محققان از دانشگاه‌های شیکاگو و بث دوباره این فسیل‌ها را مطالعه کردند و در طی این مطالعه به حلقه‌های رشد، آناتومی نانوتایرنوس و فسیل یک تی. رکس جوان که قبلاً شناسایی‌نشده بود، توجه کردند.

جوان آنلاین: عاطفه رضوان‌نیا در مجله الکترونیکی «راهنماتو» نوشت: مطالعات تازه‌ای روی فسیل‌هایی که پیش از این تصور می‌شد به تی. رکس‌های جوان تعلق دارند، انجام شده که نشان می‌دهد آن‌ها در واقع فسیل‌های یک گونه دایناسور کوچک با فک‌های باریک تر، پا‌های درازتر و بازو‌های بزرگ‌تر از ت. رکس بودند. این گونه به نام نانوتایرنوس لانسسنس، نخستین بار یک دهه قبل نامگذاری شد، اما بعد‌ها به عنوان یک تی. رکس جوان دوباره بازتعریف شد. نخستین جمجمه نانوتایرنوس در سال ۱۹۴۲ در مونتانا پیدا شد، اما دیرینه‌شناسان ده‌ها سال تردید داشتند که آیا این گونه‌ای مجزاست یا فقط یک دایناسور جوان از تی. رکس‌های بسیار بزرگ‌تر است؟
محققان از دانشگاه‌های شیکاگو و بث دوباره این فسیل‌ها را مطالعه کردند و در طی این مطالعه به حلقه‌های رشد، آناتومی نانوتایرنوس و فسیل یک تی. رکس جوان که قبلاً شناسایی‌نشده بود، توجه کردند.
محققان با اندازه‌گیری حلقه‌های رشد در استخوان‌های نانوتایرنوس نشان دادند که این حلقه‌ها با کاهش رشد به سمت بیرون استخوان‌ها بسته‌تر شده‌اند. این نشان می‌دهد که این حیوانات به نهایت رشد خود رسیده بودند و جوانانی در حال رشد سریع نبودند.
الگوی رشد فسیل‌ها نشان می‌دهد که این حیوانات به نهایت وزن‌شان که حدود ۹۰۰ تا هزار و ۵۰۰ کیلوگرم و پنج متر طول بود، رسیده‌اند. این مقدار حدود ۱۵ درصد جثه یک تی. رکس غول‌پیکر است که می‌تواند تا ۸ هزار کیلوگرم و ۹ متر یا بیشتر رشد کند.
دکتر تیک لانگ‌ریچ از دانشگاه بث می‌گوید: «اگر این فسیل‌ها به گونه‌های جوان فسیل تی. رکس تعلق داشتند، باید دیوانه‌وار رشد کرده بودند و هر سال صد‌ها کیلوگرم به وزن‌شان اضافه می‌شد، اما این فسیل‌ها این الگوی رشد را نشان نمی‌دهند. ما سعی کرده‌ایم داده‌ها را به روش‌های مختلف مدل‌سازی کنیم و همچنان به نرخ رشد پایینی رسیده‌ایم. این یافته‌ها به نظر پایانی بر این فرضیه‌اند که معتقد بود این فسیل‌ها متعلق به تی. رکسی جوان هستند.»
الگوی رشد در تی. رکس‌های دیگر با این فرضیه که فسیل‌ها به یک تی. رکس جوان تعلق داشته باشند، همخوانی نداشت. لانگ‌ریچ می‌گوید: «اگر به جوانان سایر تی. رکس‌ها نگاه کنید، می‌بینید که بسیاری از ویژگی‌های متمایز بزرگسالان را نشان می‌دهند. یک تاربوسورس ـ خویشاوند نزدیک تی. رکس ـ ویژگی‌های متمایز بزرگسالان گونه خود را نشان می‌دهد. همانطور که بچه گربه‌ها شبیه گربه‌ها و توله‌سگ‌ها شبیه سگ‌ها هستند، جوانان تی. رکس‌ها نیز شبیه به بالغان خودشان هستند.»
«نانوتایرنوس هیچ شباهتی به تی. رکس ندارد. رشد این گونه با رشد تی. رکس یا هر دایناسور دیگری کاملاً تفاوت دارد.»
«بازو‌های نانوتایرنوس در واقع درازتر از بازو‌های تی. رکس است. حتی بزرگ‌ترین تی. رکس‌ها هم بازو‌های کوتاه‌تر و پنجه‌های کوچک‌تری در مقایسه با نانوتایرنوس دارند. در این حیوان بازو‌ها احتمالاً سلاح مهیبی بودند. تی. رکس‌های کوچک، سریع و چابک روی جثه و قدرتشان حساب می‌کردند، اما این حیوان روی سرعتش حساب می‌کرده است.»
بازو‌های دراز و سایر ویژگی‌ها نشان می‌دهد که این گونه فاصله زیادی با تی. رکس داشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار