کد خبر: 1208798
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۰
«چالش‌های ایران و امریکا» در آیینه یک خوانش تاریخی
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، به تضاد ماهوی و استکبارستیزانه ایران با حکومت ایالات‌متحده امریکا پرداخته و ابعاد آن را نمایان ساخته است. این پژوهش از سوی دکتر جواد منصوری انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به انتشار آن همت گماشته است
شاهد توحیدی

جوان آنلاین: اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، به تضاد ماهوی و استکبارستیزانه ایران با حکومت ایالات‌متحده امریکا پرداخته و ابعاد آن را نمایان ساخته است. این پژوهش از سوی دکتر جواد منصوری انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر در معرفی این کتاب، نکات ذیل آمده را مورد اشارت قرار داده است:
«در تاریخ تحولات معاصر ایران، نقش چند دولت خارجی- از جمله دولت‌های ایالات متحده امریکا و انگلیس- بیش از دیگران تأثیرگذار و مسئله‌ساز بوده است، بنابراین بررسی تحولات و چگونگی روابط ایران و دولت‌های مزبور، یکی از موضوعات مهم و مورد توجه می‌باشد، زیرا تأثیر این روابط در بسیاری از امور داخلی و حتی در روابط خارجی، گسترده و تعیین‌کننده بوده است. در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، امکان تحقیق و تألیف در این زمینه نبود، زیرا مخالف منافع و مصالح رژیم وابسته حاکم و دولت‌های خارجی مسلط بر ایران بود، از این‌رو پس از پیروزی انقلاب اسلامی، محققان و نویسندگان توانستند با استفاده از اسناد و مدارک به‌جای‌مانده از رژیم گذشته و همچنین مدارک موجود و مرتبط با موضوع در خارج از کشور، تحقیقات و تألیفات گسترده و ارزنده‌ای در این زمینه انجام دهند. در میان دولت‌های خارجی ذی‌نفوذ و تقریباً مسلط بر کشور، بیش از همه انگلیس و امریکا ایفای نقش کرده‌اند. در سال‌های پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و به مدت ۲۵ سال، امریکا به تدریج سلطه بیشتری یافت و دولت انگلیس از دهه‌۴۰، نقش دوم را در سلطه خارجی بر ایران داشت. در این دوران اوضاع و احوال و سیر تحولات، به گونه‌ای متفاوت از گذشته و تضاد آشتی‌ناپذیر مردم با سیاست‌های استعمارگر جدید نیز متفاوت بود. از طرف دیگر پیروزی انقلاب اسلامی، شرایط ایران و منطقه را دگرگون و چالش‌های ایران و امریکا وارد شکل و محتوای جدیدی شد. شرایطی که کاملاً برای این دولت ناشناخته و در عین حال غیرقابل قبول بود، از این‌رو چالش‌های ایران و امریکا، یکی از موضوعات تحقیقاتی مراکز مطالعات سیاسی و استراتژیک در کشور‌های مختلف شده است. این چالش‌ها به حدی است که در تمامی دولت‌های امریکا، مسئله ایران و آثار ناشی از آنها، یکی از مشکلات ثابت و به‌اصطلاح دردسر‌های بزرگ برای ایشان بوده و می‌باشد. چالش‌های موجود در روابط دو دولت به گونه‌ای است که چالش‌های دیگر را نظیر: مقاومت حزب‌الله لبنان، مقاومت ملت فلسطین، شکست لشکرکشی در عراق و افغانستان، تضعیف موقعیت داخلی و بین‌المللی و بالاخره بیداری اسلامی و جنبش ضدسرمایه داری را به دنبال داشته است؛ تحولاتی که هر کدام می‌تواند مقدمه تغییرات دیگری بر ضدنظام سلطه‌استکباری امریکا باشد. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تنها سقوط یک رژیم فاسد و وابسته نبود، بلکه مقدمه فروریختن پایه‌های سلطه استعمار غرب در جهان اسلام و سپس در مناطق دیگر شد، از این رو چالش‌های ایران و امریکا بیش از پیش تبدیل به موضوعی بین‌المللی، دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژیک شده است. اگر چه تحولات چند دهه‌گذشته بسیاری از ساختار‌ها را دگرگون کرد، ولی با شناخت عمیق روند تحولات و دلایل آن، به این نتیجه می‌رسیم که تغییرات بزرگ‌تر و مهم‌تری در راه است. این کتاب مهم‌ترین چالش‌های دو نظام متفاوت و متعارض (اسلام و لیبرال سرمایه‌داری) در قالب دو دولت ایران و امریکا را با دیدگاهی واقع‌بینانه و به دور از تحلیل‌های افراطی یا ساده‌انگارانه مورد بحث قرار داده است...».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار