کد خبر: 1209286
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
«نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» در آیینه یک پژوهش
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، نخستین مجلد از مجموعه «نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» است که به بررسی و ارزیابی پاره‌ای از آثار تولید شده در این باره می‌پردازد
احمدرضا صدری

جوان آنلاین: اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، نخستین مجلد از مجموعه «نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» است که به بررسی و ارزیابی پاره‌ای از آثار تولید شده در این باره می‌پردازد. در این مجلد عمدتاً آثاری به محک نقد کشیده شده که در خارج از کشور منتشر شده و البته از تأثیرپذیری ضد انقلاب نیز در امان نبوده است. تارنمای ناشر در یادداشتی مبسوط، محتوای این کتاب را گزارش کرده است. بخشی از این نوشتار، به قرار پی آمده است:
«در این مجموعه هشت کتاب از نویسندگان داخلی و خارجی درباره ابعاد مختلف انقلاب اسلامی بررسی و نقد شده است. در اولین مقاله مجموعه حاضر، آقای علی کردی به معرفی و نقد کتاب مبانی مشروعیت و قدرت در جمهوری اسلامی ایران نوشته عباس زارع پرداخته است که در سال ۱۳۸۰ از سوی انتشارات مؤسسه فرهنگ و دانش چاپ شده است. این کتاب با بررسی مبانی مشروعیت، معتقد است پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، حاکمیت به دورانی از سنت‌زدایی وارد شده و با خصوصیت کاریزمایی مشروعیت هم‌عنان گردیده است. در ادامه نویسنده با بیان ساختار قدرت در رژیم شاهنشاهی، آن را حکومتی خودکامه و پاتریمونیال معرفی می‌کند. وی انقلاب اسلامی را جنبشی اعتراضی از نوع جنبش‌های کاریزمایی، جهت زدودن نظام سنتی و استقرار نظام جدید همبستگی اجتماعی می‌داند. در نهایت رخداد‌های انقلابی چون: تسخیر لانه جاسوسی امریکا، قطع رابطه با امریکا و دفاع در جنگ تحمیلی را به سیادت کاریزمایی امام خمینی نسبت می‌دهد. آقای کردی با معرفی اجمالی این کتاب، آن را از لحاظ شکلی، روشی و محتوایی مورد نقد قرار داده و انتساب رهبر کاریزمایی به حضرت امام‌خمینی را به چالش کشیده است. دومین مقاله مجموعه حاضر را آقای دکتر رشید جعفرپور در معرفی و نقد کتاب ایران در حکومت روحانیون نوشته است. این کتاب از سوی آقای محمدجواد یعقوبی به فارسی برگردانده شده و در سال ۱۳۸۶، مرکز بازشناسی اسلام و ایران آن را به چاپ رسانده است. هدف نویسنده از نگارش این کتاب، ارائه تاریخ سیاسی ـ اقتصادی ایران عنوان شده است. نقطه تمرکز این بررسی، عمدتاً رویداد‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ است. وی با نگاهی گذرا به سلسله‌های صفویه، قاجاریه و پهلوی و نشان دادن تقابل دولت با روحانیت، با رویکردی تاریخی به حوادث ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ پرداخته است. سومین مقاله مجموعه حاضر را آقای محمد طاهری مقدم در معرفی و نقد کتاب تاریخ سیاسی بیست و پنج ساله ایران (از کودتا تا انقلاب) نوشته است. این کتاب را سرهنگ غلامرضا نجاتی در دو جلد نگاشته و مؤسسه خدمات فرهنگی رسا در سال ۱۳۷۱ به چاپ رسانده است. نویسنده که از افسران سابق ارتش شاهنشاهی و متمایل به جبهه ملی بوده است، تاریخ سیاسی ایران را از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷، بر اساس نگرش فکری و سیاسی خود نگاشته است. چهارمین مقاله این مجموعه را آقای ولی‌الله حامی کلوانق در معرفی و نقد خاطرات آخرین نخست‌وزیر پهلوی دوم نوشته است. یکرنگی، کتابی است به قلم شاپور بختیار که آن را در سال ۱۳۶۱ به زبان فرانسه در پاریس منتشر کرده و خانم مهشید امیرشاهی، این کتاب را به فارسی برگردانده است....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار