کد خبر: 1213154
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
در دو سال اخیر ۸۰۰‌هزار نفر از استان‌های مرکزی و جنوبی کشور به دلیل تغییرات اقلیمی به استان‌های شمالی مهاجرت کرده‌اند. 

جوان آنلاین: در دو سال اخیر ۸۰۰‌هزار نفر از استان‌های مرکزی و جنوبی کشور به دلیل تغییرات اقلیمی به استان‌های شمالی مهاجرت کرده‌اند. 
داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه اغلب استان‌های کشور پس از بارش تند باران دچار سیلاب جدی می‌شوند، اظهار داشت: این امر نشان‌دهنده اثرات جدی تغییر اقلیم است و این در حالی است که از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون بیش از ۳۰۰ سیلاب را در سطح کشور داشته‌ایم و بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده این‌ها به دلیل تخریب پوشش گیاهی در بالادست حوضه‌های آبخیز بوده است. 
وی افزود: تغییر اقلیم مانند آلودگی هوا یک مسئله نیست بلکه چالشی جدی برای کشور محسوب می‌شود که نیازمند توجه جدی در سیاستگذاری‌های کلان کشور هستیم. رئیس مرکز ملی تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تصریح کرد: در حوزه تغییر اقلیم در حال حرکت به سمت یک فروچاله هستیم و اگر سازگاری نداشته باشیم، با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود، آسیب جدی متوجه کشور خواهد شد. وی تأکید کرد: در بیش از یک دهه اخیر، ۵۰۰گونه جانوری را در جهان به دلیل تغییر اقلیم از دست داده‌ایم و حدود ۶۰۰گونه دیگر در معرض انقراض است و ما نیازمند ذخیره مؤثر و مفید بانک ژنی در کشور هستیم. 
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در دو سال اخیر ۸۰۰‌هزار نفر از استان‌های مرکزی و جنوبی کشور به دلیل تغییرات اقلیمی به استان‌های شمالی مهاجرت کرده‌اند، این پیامد جدی تغییرات اقلیمی در کشور است و می‌تواند در آینده ابعاد امنیتی نیز داشته باشد. گل علیزاده ادامه داد: اکنون ۹۰درصد انرژی کشور از محل سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود و این موضوع به دلیل ارزان‌بودن این انرژی است و در نهایت به ایجاد آلودگی منجر می‌شود که خود این موضوع هم عاملی برای تشدید اثرات تغییرات اقلیمی است. 
رئیس مرکز ملی تغییر اقلیم سازمان محیط زیست اضافه کرد: ایران در شدت مصرف انرژی رتبه یک را در جهان دارد و این موضوع نشان می‌دهد برخلاف سیاست‌ها و برنامه‌ها عمل کرده‌ایم. 
وی با اشاره به اینکه با توجه به عملکرد فعلی به سیاست‌های محیط زیست مطلوب در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ نخواهیم رسید، گفت: بسیاری از کشت‌هایی که در کشور انجام می‌شود، هیچ مطابقتی با شرایط طبیعی کشور ندارد و این اقدامات آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کند. گل علیزاده با اشاره به اینکه در شرایط اقلیمی متفاوت اعم از خشکسالی و ترسالی، بارش شدید و عدم بارش همواره دچار غافلگیری می‌شویم، اظهار داشت: این مسئله نشان از نداشتن برنامه جامع و کلان برای توسعه کشور و مقابله با تغییرات اقلیمی دارد. 
وی گفت: یکی از چالش‌های اساسی در حوزه تغییر اقلیم، بحث تأمین انرژی از محل انرژی‌های تجدیدپذیر است که به دلیل پایین بودن هزینه تولید انرژی از محل سوخت‌های فسیلی وزارت نیرو نتوانسته است به تعهدات خود عمل کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار