کد خبر: 1213765
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌های ما به استاندارد علمی جهانی رسیده و برهمین اساس مهاجرت معکوس دانشمندان به کشور در شرف تحقق است. 

جوان آنلاین: پروفسور محمدعلی زلفی گل در سخنرانی پیش از خطبه‌های آیین عبادی و سیاسی جمعه شهر همدان با بیان اینکه امروزه زبان فارسی زبان نهم دنیا را به خود اختصاص داده است گفت: ۲۵ مجله معتبر دنیا به زبان فارسی است و این زبان مرجعیت علمی خود را در دنیا پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: امروزه به یمن پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بیش از ۳۶۵ مجله علمی در کشور تحت نمایه‌های بین المللی است و محققان دنیا برآنند تا یافته‌های عملی خود را در مجلات ما چاپ می‌کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون دانشمندان و نخبگان کشور ما در تمام عرصه‌ها اعم از پزشکی، فنی و مهندسی، هنر و کشاورزی و عرصه‌های علمی حرف برای گفتن دارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با گرامیداشت یاد مجاهدانی که پیروزی انقلاب اسلامی را رقم زدند افزود: امروز اگر امنیت و آسایشی در کشور است مرهون زحمات رزمندگان، ارتشیان، سپاهیان و نیرو‌های نظامی و انتظامی کشور است که نتیجه رفتار و کردار آن‌ها موجب قوام و دوام جمهوری اسلامی شده است.

پروفسور زلفی گل اظهار کرد: وظیفه ما در دهه مبارک فجر تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی است، زیرا نسل‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که دوران انقلاب را درک نکردند لازم است با شرایط آن روز‌ها و صدمات دوران ارباب رعیتی و سلطنتی به مردم آشنا شوند.

وی ادامه داد: امروز اگر به یمن پیروزی انقلاب اسلامی دارای استقلال سیاسی هستیم و خودمان برای خودمان تصمیم می‌گیریم که این استقلال راحت به دست نیامده و نتیجه از خودگذشتگی رزمندگان اسلام است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در استان همدان چندین هزار شهید تقدیم میهن و دین شده، خون شهدای مرجعی همچون شهید آیت الله مدنی، شهید چیت سازیان، شهید شمسی پور، سردار شهید همدانی، شهیدان حریم و حرم و شهدای عرصه علم موجب دوام و پیروزی شده است.

پروفسور زلفی گل افزود: در نظام سلطنتی و ارباب رعیتی حاکمیت کشور تحت سلطه استکبار جهانی و کشور‌های استعمارگر بوده که برای ساده‌ترین تصمیم‌ها باید نظر دولت‌های بیگانه را جلب می‌کرد و امروز به یمن پیروزی انقلاب و رهبری رهبر حکیم و بزرگ جانباز انقلاب، کشور ما یکی از کشور‌های مستقل جهان است.

وی با تاکید بر اینکه امروز ما مردم سالاری دینی داریم که مردم سرنوشت خود را با رای خود تعیین می‌کنند ادامه داد: در آن دوران رای مردم در سرنوشت موثر نبود، اما امروز از صدر تا ذیل مدیران کشور به وسیله مردم انتخاب می‌شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۱۱ اسفند سالجاری با انتخاباتی مواجه هستیم که نمایندگان مردم در مجلس و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با رای مردم انتخاب می‌شوند و سعی می‌کنیم با رای خودمان برترین‌ها را بر کرسی تصمیمی گیری بنشانیم و حیف است که از این قدرت خود استفاده نکنیم.

پروفسور زلفی گل افزود: هر چقدر میزان مشارکت انتخاباتی بیشتر باشد یقینا اصلح‌ترین افراد انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: در این ۴۵ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته کجا بودیم و الان کجا هستیم؟ زیر ساخت‌های کشور چگونه بود؟ امروزه در شهر همدان شاهد پیشرفت خیابان‌ها، صنایع مختلف، دانشگاه‌ها، وضعیت علمی و فناوری و راه‌های مواصلاتی هستیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در زمان طاغوت ۱۷۰ هزار دانشجو در دوره‌های کارشناسی و کاردانی در کشور تحصیل می‌کرد، اما امروز تعداد دانشجویان کشور حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مقاطع مختلف است که ۲۵ درصد آن‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل دارند و ۷۸ هزار عضو هیات علمی در کشور وجود دارد.

پروفسور زلفی گل افزود: امروزه کشور ما در زمینه سلامت جزو کشور‌های برتر است و دانشمندان پزشکی ما مرجعیت علمی در دنیا دارند و در عرصه فناوری انتقال اطلاعات با کشور‌های دیگر صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: دانشمندان یک درصد بین المللی در کشور بیش از ۸۴۰ نفر و دانشمندان ۲ درصد بین المللی در کشور ۲ هزار و ۲۴۰ نفر است و ۱۱ هزار هسته فناور در کشور فعالیت دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تعداد شرکت‌های دانش بنیان کشور بیش از هشت هزار ثبت شده است و نیز کشور در زمینه تسلیحات نظامی و پهباد، میکروالکترونیک و نانو تکنولوژی صاحب نام است و محصولات آن‌ها صادر می‌شود.

پروفسور زلفی گل افزود: در عرصه بیوتکنولوژی نیز در دوران شیوع ویروس کرونا کشور در شرایط تحریم قرار داشت و دانشمندان علوم طبیعی، داروسازی و کشاورزی ما وارد عرصه شدند و چندین رقم واکسن را به تولید انبوه رساندند و ما صادر کننده شدیم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه بوعلی سینا و علوم پزشکی همدان الان هر کدام یک شهرک دانشگاهی است یادآور شد: وقتی سرنوشت یک کشور توسط مردم رقم زده شود، نقش دانش و فناوری محرز‌تر می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بیش از ۹۵ درصد دارو‌های مورد احتیاج بیماران کشور تولید داخلی است و تلاش داریم که در زمینه تولید دارو خود کفا شویم و به تازگی زمینه فراهم شده که دارو‌های بیماران خاص تهیه شود.

پروفسور زلفی گل افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بهترین استعداد‌های ما به خارج از کشور اعزام می‌شدند، اما امروزه بیشتر اعضای هیات علمی دانشگا‌ها فارغ التحصیل دانشگاه‌های داخلی هستند.

وی یادآور شد: امروز در غزه می‌بینید که دنیای سلطه اجازه نمی‌دهد کشور‌ها قدعلم کنند و باید قدر رهبری داهیانه خود را بدانیم، قدر از خود گذشتگی رزمندگان و نیرو‌های نظامی و انتظامی خود را بدانیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروز جزو کشور‌های برتر هوافضای دنیا قرار گرفتیم که نتیجه جهاد ملت است که در این جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه پای نظام ایستاده اند و دفاع می‌کنند.

پروفسور زلفی گل افزود: امروز می‌بینیم که رییس جمهور در هر کشور خارجی حضور دارند نوع نگاه جهانیان متفاوت است، علی رغم اینکه دنیای سلطه گر و آمریکا تلاش می‌کند ارتباط ایران با دنیا را بهم بزند، اما ارتباط ایران با کشور‌های اسلامی و منطقه روز به روز مستحکم‌تر می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار