جوان آنلاین: در استان لرستان و در مسیر شمالغرب بروجرد در فاصله ۱۲کیلومتری از مرکز شهر روستایی وجود دارد که گویا در رؤیاها ساخته شده است؛ منطقهای که طبیعتش در عصر آهن و ماشین همچنان بکر و خیالانگیز باقی مانده است. «ونایی» نام منطقهای است که جذابیتهای گردشگری زیادی از جمله ۱۰قله مرتفع، دشت پاییندستی، انبوه درختان، چشمهسارها و رودهای پرآب را در دل خود جای داده است. آوازه «ونایی» به طبیعت بینظیرش ختم نمیشود بلکه با استفاده از دیگر ظرفیتها و تعریف اقتصاد مقاومتی برای ساکنانش حالا به قطب تولید بهترین و باکیفیتترین خیارشور ایران تبدیل شده است. هم اکنون صدها کارگاه خانگی تولید خیارشور به صورت سنتی در این روستا فعالیت میکنند که دسترنج کشاورزان را به محصولی برای صادرات تبدیل میکنند.
وجود عناصر و ظرفیتهای شاخص در حوزه صنعت توریسم و گردشگری در جایجای لرستان این استان را به یکی از مناطق دیدنی ایران تبدیل کرده و بروجرد از جمله شهرستانهایی است که نام و آوازهای بلند در حوزه گردشگری برای خود دست و پا کرده است، اما در این میان روستای ونایی از جایگاه ویژهای برخوردار و توانسته است نگاهها را به سمت خود جذب کند. روستای ونایی بروجرد به دلیل دارابودن مناظر طبیعی و چشمهسارهای چشمنواز سالانه میزبانهزاران مسافر از سراسر کشور است. هر آنچه زندگی و نشاط را در اذهان تداعی کند، در این تکه از بهشت زمینی دیده میشود.
اما شهرت «ونایی» در طبیعت بینظیر و استثناییاش خلاصه نمیشود. این روستا قطب تولید بهترین و باکیفیتترین خیارشور در کشور است. خیار سبز محصول غالب کشاورزانی است که به کشت این محصول مشغولند و بر همین اساس در روستای ونایی صدها کارگاه خانگی تولید خیارشور به صورت سنتی فعالیت میکنند که اقتصاد روستا به تولید و صادرات این محصول متکی است. ناگفته نماند راز کیفیت و طعم استثنایی خیارشور ونایی را باید در آب این منطقه جستوجو کرد. آب روستا از چشمه معدنی آب شیرین تأمین میشود و همین مسئله خیار و خیارشور ونایی را به محصولاتی کاملاً متفاوت تبدیل کرده است.
علیرضا گودرزی یکی از تولیدکنندگان موفق خیارشور در روستای ونایی است که سالانه ۱۵۰تن خیارشور تولید و بستهبندی میکند.
خودش میگوید: بیش از ۳۰سال است تولید خیارشور باکیفیت در روستای ونایی همهگیر شده و جوانهای روستا غالباً در این حوزه اشتغال دارند. تولید خیارشور باکیفیت، فوت و فن و راز و رمز دارد. مهمترین مزیت ما این است که در کنار خیار سبز، آب شیرین و هوای خنک در اختیار داریم که این دو مورد کمتر در مناطق دیگر یافت میشود. مخلوط کردن آب و نمک به نسبت معین هم بسیار حائز اهمیت است.
تسهیلات برای جوانان کارآفرین
خیارشور تنها یک چاشنی خوشمزه نیست که اشتها را زیاد کند و غذا و ساندویچ با آن طعم خوشمزهتری داشته باشد. خیارشور اگر به صورت سنتی تولید شده باشد، خواص مفید زیادی برای بدن دارد که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد. این محصول سرشار از مواد معدنی و ویتامین است و بدن را در برابر بیماریها ایمن میکند.
در روش سنتی تخمیر که برای تولید خیارشور استفاده میشود، خواص تغذیهای خیار حفظ میشود، زیرا در این روش، از گرمادهی یا روشهای کنسروکردن خبری نیست. برای تخمیر صرفاً از نمک تصفیهنشده دریا یا نمک خیارشور جهت درست کردن آب نمک استفاده میشود.
روش تخمیر طبیعی، خیارشور را به منبع باکتریهای مفید تبدیل میکند، بنابراین خوردن خیارشورهای سنتی، راهی آسان برای افزایش باکتریهای مفید روده است. این باکتریهای مفید به افزایش ایمنی بدن کمک میکنند و نیز در سنتز یا ترکیب ویتامینهای B و K نقش کلیدی دارند. علاوه بر این هنگامی که خیارشور به طور طبیعی تخمیر میشود، ویتامینهای حساس به حرارت و مواد معدنی از دست نمیروند. این فاکتور یکی از مهمترین مزایای تهیه خیارشور تخمیری به روش سنتی است.
طی سالهای اخیر بسیج سازندگی با برنامهای که در جهت تبدیل هر منطقه به قطب تولید یک محصول در پیش گرفته، ونایی را آماده جهانیشدن کرده است.
هم اکنون تسهیلات و حمایتهای خوبی از طرف این سازمان صورت گرفته است تا فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی و به خصوص جوانانی که قصد دارند در زادگاه پدری، با استفاده از ظرفیتهای موجود دست به کارهای بزرگ بزنند، با خیالی آسوده پا به میدان بگذارند.
توليد سالانه ۴هزار تن خيارشور
در روستاي ونايي ۲۵۰كارگاه توليد خيارشور به صورت سنتي سالانه ۴هزار تن خيارشور توليد ميكنند. بخش عمدهاي از جمعيت 5هزار نفري اين روستا در همين كارگاههاي خانگي مشغول فعاليت هستند. استفاده از صنايع تبديلي براي دستهبندي خيارشورها بر اساس اندازه و نيز بستهبندي مشتريپسند، از جمله عواملي است كه ميتواند درآمد اهالي و اشتغالزايي در روستاي ونايي را افزايش دهد. بعد از اينكه وناييها به فكر گسترش كارها افتادند، بسيج سازندگي با هدف كمك به همهگيرشدن استفاده از صنايع تبديلي در روستاها، پرداخت تسهيلات زودبازده اقتصاد مقاومتي به اهالي اين روستا را در دستور كار داد. يكي از كارآفرينان در اين حوزه، درباره نحوه بازاريابي خيارشور ونايي ميگويد: به اعتقاد من بازاريابي يعني استفاده هوشمندانه و حداكثري از همه فرصتها. شركت در نمايشگاهها و معرفي محصول و حتي توزيع محدودي از توليدات به صورت رايگان، يك روش مهم براي جلب مشتري است. برندسازي، بهرهگيري از اينترنت و شبكههاي اجتماعي و حركت به سوي گرفتن سفارش به صورت آنلاين از ديگر مواردي است كه بازاريابي موفق براي محصولات را رقم ميزند.