کد خبر: 1221585
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
رییس کل اسبق بانک مرکزی جلب اعتماد مردم و کسب بازدهی مناسب را به عنوان ۲ عامل مهم تقویت بازار سرمایه معرفی کرد و گفت: بازار سرمایه می‌تواند در کنار بازار پول، تامین کنندۀ منابع مورد نیاز افزایش چشمگیر میزان تولید در اقتصاد کشور باشد.

جوان آنلاین: طهماسب مظاهری بر مزایای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی از بازار سرمایه نسبت به بازار پول تاکید کرد و گفت: اقتصاد ایران بر سه پایه نظام پولی و بانکی، نظام مالی و بودجه‌ای دولت و بازار سرمایه استوار است، با توجه به این که این سه بازار از یکدیگر مستقل هستند اما در عین حال مکمل یکدیگر بوده و ترکیب و تلفیق عملکرد آنان شکل‌دهنده اقتصاد کشور است.

به گزارش تسنیم به نقل از سنا، وی با اعلام این که هریک از این بازارها با ترکیبی از «ساختار سازمانی» و «مقررات وقراردادهای خاص» به ایفای نقش می‌پردازند، افزود: این سه بازار از دیرباز وجود داشته و با همان تفکیک فعالیت می‌کردند، به مرور «ساختارهای سازمانی» و نیز «مقررات و قراردادهای» هریک از سه بازار، تکامل پیدا کرد که در آینده نیز کامل‌تر خواهد شد.

مظاهری ادامه داد: ساختار سازمانی در نظام مالی و بودجه‌ای، نهاد دولت و سلسله مراتب حاکمیت بوده و مقررات و قراردادهای آن، همان رابطۀ دولت و مردم است.

رییس اسبق بانک مرکزی با اشاره به این که ساختار سازمانی در نظام پولی، موسسات بانکی و بانک مرکزی بوده است، ادامه داد: مقررات و قراردادهای خاص آن هم روابط بین سپرده‌گذاران، بانک‌ها و مشتریان است.

وی با اعلام این که ساختار سازمانی در بازار سرمایه، سازمان بورس و نهادهای فعال در آن است، گفت: مقررات و قراردادهای خاص آن هم قراردادهای تیپ رایج در بازار است، نظام سنتی بازار از دیرباز نقش تنظیم بازار سرمایه را با ابزارهایی ازقبیل اعتماد و شهادت‌نامه ایفا می‌کرده که به مرور درقالب سازمان بورس تکامل یافته است.

مظاهری اظهار داشت: مقررات و قراردادهای تیپ که تنظیم کننده روابط بین فعالان بازار سرمایه است، ترکیبی از قراردادهای سنتی و جدید از قبیل مضاربه، بیع متقابل، اجاره به شرط تکمیل، BOT، بای بک، لیزینک، مشارکت مدنی یا حقوقی است.

رییس اسبق بانک مرکزی مدیریت نظام پولی و بانکی را بر عهده بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار دانست و افزود: تامین منابع کوتاه‌مدت برای فعالیت‌های اقتصادی به عنوان مشخصۀ اصلی نظام پولی و بانکی قابل تعریف است، سیاست‌های مالی مبنای تدوین بودجه و شکل دهنده هزینه‌های دولت و تامین خدمات دولتی است.

وی اظهار داشت: روشن است دولت در شرایط امروز که نظام بانکی و هم ساختار بودجۀ کشور از مشکلات عدیده و کمبودهای اساسی رنج می‌برند، نمی‌تواند با بهره‌گیری از نظام مالی، بودجه‌ای و بانک‌ها و با استفاده از نظام پولی، تامین کننده منابع مورد نیاز کشور برای تولید و سرمایه‌گذاری و قادر به رشد تولید و بهورزی اقتصاد کشور باشد.

وی در ادامه به نقش پررنگ بازار سرمایه در تامین منابع مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری و تولید اشاره کرد گفت: بازار سرمایه محلی برای تامین منابع بلندمدت جهت سرمایه‌گذاری و تولید است.

رییس اسبق بانک مرکزی با اعلام این که تامین منابع بلندمدت از سپرده‌های کوتاه‌مدت خلق کننده بحران برای نظام بانکی بوده است، گفت: در این زمینه راه حل قابل توصیه این است که بازار سرمایه آمادگی ایفای نقش برای تامین نقدینگی بخش‌های تولیدی را داشته باشد و اقدام به تامین منابع مالی کند.

وی اظهار داشت: بازار سرمایه می‌تواند در کنار بازار پول، تامین کنندۀ منابع مورد نیاز بنگاه‌ها و افزایش چشمگیر میزان تولید در اقتصاد کشور باشد.

نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در تعمیق بازار سرمایه

مظاهری با اعلام این که صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا صندوق‌های بازارگردانی می‌توانند در تعمیق بازار سرمایه و تامین منابع تاثیرگذار باشند،گفت: بسیاری از قوانین، ابزارها و نهادهایی که در قانون اصلاح بازار سرمایه مورد پیش بینی قرار گرفت و پس از آن توسط مجلس تصویب و ابلاغ شد اکنون به مرور در حال شکل‌گیری و فعالیت است که می‌توان امیدوار بود با تکمیل این نهادها، کار سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به بهترین نحو انجام شود.

رییس اسبق بانک مرکزی، اعتماد مردم و کسب بازدهی مناسب در این بازار را به عنوان مهمترین عامل در تقویت بازار سرمایه معرفی کرد و افزود: بهتر است اقدامی صورت بگیرد تا بازار سرمایه در کنار بازار پول بازدهی بیشتری را برای مردم و سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار