کد خبر: 1222265
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
۷۴۰ کشته و ۱۹ هزار و ۲۲۵ زخمی سوانح رانندگی تا ۱۲ فروردین ثبت شده است 
خودرو‌های تولید داخل متهم اصلی فراوانی سوانح مرگبار به شمار می‌آیند، از جمله اینکه خودروی امن، خودرویی است که در صورت بروز حادثه بتواند از جان سرنشینانش مراقبت کند، اما خودرویی مثل پراید در تصادف با هر مانعی به پاره‌ای از آهن تبدیل می‌شود و سرنشینانش را راهی گور می‌کند.
 حسین فصیحی 
جوان آنلاین: سفر نوروزی ۷۴۰ نفر از مسافران برای همیشه بدون بازگشت ماند، مسافرانی که در جریان سوانح رانندگی جان باختند و ۱۹ هزار و ۳۲۵ نفر هم مجروح یا معلول شدند. آمار نهایی قربانیان سوانح رانندگی نوروز در پایان فروردین‌ماه از سوی سازمان پزشکی قانونی اعلام می‌شود. 
سوانح رانندگی یکی از موضوعات پرتکراری است که همواره در بستر اجتماعی مطرح می‌شود. با این حال تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش یا متوقف کردن آن هنوز راه به جایی نبرده است. هرچند که براساس گزارش پلیس، به‌طور معمول هر ساعت حدود دو نفر در تصادف‌ها کشته و ۲۰ تا ۲۵ نفر نیز زخمی می‌شوند، اما این آمار در سفر‌های نوروزی، تعطیلات تابستانی و سفر‌هایی که با تعطیلات مناسبتی همراه می‌شود شدت بیشتری می‌گیرد، از جمله اینکه در نوروز سال گذشته هزار و ۲۱۷ نفر کشته شدند، یعنی روزانه حدود ۶۸ نفر جانشان را از دست دادند. افزایش قربانیان در جریان این سفر‌ها در حالی شتاب گرفته است که عوامل بازدارنده‌ای مثل پلیس راهور، جرایم رانندگی و فناوری‌هایی مثل دوربین‌های کنترل سرعت برای مراقبت از جان مسافران به کار گرفته می‌شود. از جمله اینکه در جریان سفر‌های نوروزی امسال، با ثبت پیش از ۳۷۰ میلیون تردد ۸۰ هزار نفر از مأموران پلیس و امدادگران در ۲۹۷ هزار کیلومتر از راه‌های کشور مستقر شدند، با این حال مرگ ۷۴۰ نفر از مسافران نوروز تا صبح روز گذشته و ۱۹ هزار و ۳۲۵ مجروح حادثه حکایت از آن دارد که عوامل مورد اشاره مانعی برای خطر‌پذیری بسیاری از کاربران راه نیست. 
 
 خودرو‌های تولید داخل در صدر سوانح مرگبار
خودرو‌های تولید داخل متهم اصلی فراوانی سوانح مرگبار به شمار می‌آیند، از جمله اینکه خودروی امن، خودرویی است که در صورت بروز حادثه بتواند از جان سرنشینانش مراقبت کند، اما خودرویی مثل پراید در تصادف با هر مانعی به پاره‌ای از آهن تبدیل می‌شود و سرنشینانش را راهی گور می‌کند. سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا هم روز گذشته اعلام کرد تا دو روز قبل بیش از ۹۳هزار تصادف رانندگی منجر به جرح و مرگ در سفر‌های نوروزی اتفاق افتاده است که ۹۰‌درصد از خودرو‌های سانحه‌دیده، خودرو‌های داخلی و ۱۰درصد خارجی بوده‌اند. 
سردار حسن مؤمنی، رئیس پلیس‌راه هم درباره سن قربانیان این حوادث گفت که ۱۹ درصد از جانباختگان زیر ۱۸ سال سن و ۳۲ درصد هم سن بین ۱۸ تا ۳۰ سال (سن جوانی) داشتند. وی به ۵۷۴ فقره تصادف فوتی اشاره کرد و گفت: در ۱۵ فقره بالای سه نفر فوت کرده‌اند که مجموعاً در این ۱۵ فقره، ۶۳ نفر فوت و ۳۳ نفر نیز مجروح شدند که دلیل اصلی آن خستگی، خواب‌آلودگی و سبقت غیرمجاز بوده است. 
 
 افزایش نرخ جرایم پس از ۹ سال
اعلام افزایش نرخ جرایم رانندگی در نوروز امسال هم از جمله عوامل بازدارنده‌ای بود که برای کاهش تلفات رانندگی صورت گرفت، هرچند افزایش نرخ جرایم باید به عنوان آخرین راهکار به کار گرفته شود، نه اینکه نقاط حادثه‌خیز برقرار، خودرو‌ها ناایمن و راه‌ها ناامن باشد و انتظار داشت با افزایش نرخ جرایم از کشتار‌های جاده‌ای جلوگیری شود. با این حال سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا از افزایش میانگین پنج برابری نرخ جرایم رانندگی خبر داد و گفت که این افزایش پس از وقفه‌ای ۹ ساله صورت گرفته و بیشترین میزان افزایش جریمه مربوط به رانندگی در حالت مستی است که با مصوبه دولت با افزایش هفت برابری روبه‌رو شده و به رقم ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. علاوه بر این رقم، نمره منفی هم تعلق می‌گیرد و وسیله نقلیه نیز به پارکینگ هدایت می‌شود برای توقیف ۷۲ساعته و شش ماه هم گواهینامه این فرد ضبط خواهد شد.
 
 ۴۰۰ هزار کشته در ۲ دهه
سفر‌های نوروزی همه ساله از ۲۴ اسفندماه آغاز و تا ۱۴ فروردین‌ماه ادامه دارد. آمار اولیه از صحنه تصادف‌ها از سوی پلیس اعلام می‌شود، اما آمار نهایی این سفر‌ها در پایان فروردین‌ماه و در حالی از سوی سازمان پزشکی قانونی اعلام می‌شود که وضعیت مصدومانی که در مراکز درمانی بستری هستند تا حدود زیادی مشخص شده باشد، چراکه بسیاری از این مصدومان در جریان درمان جان خود را از دست می‌دهند. گزارش سازمان پزشکی کشور حکایت از این دارد که در دو دهه گذشته حدود ۴۰۰ هزار نفر در تصادف‌ها کشته و بیش از ۶ میلیون نفر هم مجروح و معلول شده‌اند. این اتفاق در حالی شتاب گرفته که کشور با معضل مهمی، چون کاهش رشد جمعیت مواجه شده است و سازوکار‌های به کار گرفته شده برای افزایش رشد نرخ جمیعت در حالی جریان دارد که سوانح رانندگی به مانع بزرگ و بازدارنده‌ای برای این افزایش تبدیل شده است، تا جایی که این عامل بخش مهمی از نیروی کار کشور را راهی خاک سرد می‌کند. 
 
 همان دلایل همیشگی
سردار محمدباقر سلیمی، معاون عملیات ترافیک پلیس راهور درباره استان‌های پرتصادف اعلام کرد استان‌های تهران، کرمان، فارس، خراسان رضوی و خوزستان بیشترین سهم را در حوادث رانندگی داشته‌اند که به لحاظ مقصد سفر بودن نیز بیشترین تردد‌ها در محور‌های همین استان‌ها ثبت شده است. وی درباره عوامل بروز سوانح رانندگی هم گفت: عواملی از جمله خستگی و خواب‌آلودگی، عدم توجه به جلو، سرعت غیرمجاز و نامتعارف به نسبت شرایط محیطی و همچنین انحراف و تجاوز به چپ از دلایلی است که منجر به بروز سوانح شده است. وی گفت: انباشت خودرو در استان‌های شمالی و به ترتیب در استان‌های مازندران، گیلان، آذربایجان‌شرقی و بخش‌هایی از نوار جنوبی کشور در خوزستان، بوشهر و هرمزگان صورت گرفته است. 
 
 مرگبارترین سانحه نوروز
مرگبارترین تصادف نوروز ساعت ۸:۲۰ صبح روز پنج‌شنبه ۹ فروردین‌ماه در محور جندق به معلمان در استان سمنان اتفاق افتاد که در جریان تصادف، دو خودروی سواری پژوپارس با سوناتا دچار آتش‌سوزی شدند و ۹ نفر از سرنشینان دو خودرو جان باختند. تنها بازمانده این حادثه هم پسربچه‌ای ۱۰ ساله بود که مجروح و روانه بیمارستان شد. علت حادثه نیز خستگی و خواب‌آلودگی اعلام شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار