کد خبر: 1222398
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۶
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند ترس سهامداران از افزایش ریسک‌های غیرافتصادی منجر به سرخپوشی بورس شده است.

جوان آنلاین: بورس در سال جدید ریوندی صعودی به خود گرفته بود، ولی امروز با افزایش ریسک‌های سیاسی شاخص‌های عملکردی بورس عقب نشینی کردند. به عبارت دیگر، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در اولین روز کاری پس از تعطیلات نوروزی که به عنوان جدی‌ترین روز کاری سال۱۴۰۳ نامیده می‌شود کار خود را خیلی بد آغاز کرد. البته که حوادث رخ داده در سوریه نیز بی‌تاثیر برای بازار امروز نبوده است. نماد گروه خودرویی و بانکی (خودرو و وبصادر) در جریان معاملات روز جاری رنج‌های مثبتی را به خود دیدند و از منفی‌هایی که تا نزدیکی صف فروش بود خود را به محدوده‌های صفر تابلویی رساندن، اما توان مثبت شدن را نداشتند. این در حالی است که قیمت دلار در بازار آزاد اعداد و ارقام بالایی را نشان می‌دهد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس
در جریان معاملات روز جاری شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت بیش از ۱۵ هزار واحدی کار را تمام کرد تا مسیر صعودی ایجاد شده برای شاخص در تعطیلات نوروزی سال۱۴۰۳ کمی فراموش شود و بازار به روال سابق خود باز گردد. نیروی جاذبه محدوده ۲. ۲ میلیون واحدی همچنان اجازه رشد شاخص را نمی‌دهد (البته صرفا از منظر تکنیکالی)، اما روند صعودی ایجاد شده پس از عبور خوب شاخص از محدوده‌های میانگین‌های ۵۵ روزه و ۲۰۰ روزه می‌تواند این نوید را به بازار سرمایه برای رشد به اعداد و ارقام بالاتر را مخابره کند.

عملکرد منفی شاخص‌های بورسدر معاملات روز سه‌شنبه چهاردهم فروردین ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران ۱۵ هزار و ۹۰۷ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۲۶۵ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۷ دهم درصد بوده است. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش ۱۰ هزار و ۳۸۴ واحدی در رقم ۷۵۹ هزار و ۸۲۴ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۱. ۳۵ درصد بوده است. شاخص کل فرابورس با افت ۳۴۶ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۶۳۳ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش ۳ هزار و ۴۱۶ واحد به سطح ۱۳۹ هزار و ۶۴۷ واحد رسید.

این مدل ریسک‌های غیرافتصادی به زودی تخلیه می‌شود
وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه گفت: افت بازار به دلیل ترس از اتفاقات سوریه بوده است. هرچند که در بازار‌های جهانی شاهد تغییرات خیلی خاصی روی قیمت نفت به واسطه این موضوع نبودیم. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بازار سرمایه در نیمه دوم کمی از فشار‌های فروش کم شد تا بازار وضعیت بهتری را به خود ببیند، اما همچنان رخ نقشه بازار سرمایه کشور قرمز رنگ باقی ماند. وی افزود: اتفاقات رخ داده در سوریه تاثیر چندانی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت و به زودی اثر از از بازار‌های مالی تخلیه خواهد شد. جعفری تاکید کرد: در بازار سهام، صندوق‌های طلا در ابتدایی‌ترین دقایق این بازار شاهد صف‌های خرید سنگین بودیم که نشان ترس موجود در بازار بی‌دلیل بوده است.

عملکرد منفی شاخص‌های بورس
در معاملات روز سه‌شنبه چهاردهم فروردین ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران ۱۵ هزار و ۹۰۷ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۲۶۵ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۷ دهم درصد بوده است. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش ۱۰ هزار و ۳۸۴ واحدی در رقم ۷۵۹ هزار و ۸۲۴ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۱. ۳۵ درصد بوده است. شاخص کل فرابورس با افت ۳۴۶ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۶۳۳ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش ۳ هزار و ۴۱۶ واحد به سطح ۱۳۹ هزار و ۶۴۷ واحد رسید.

افزایش خروج پول حقیقی از بازار سرمایه
روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۵۵۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز شنبه ۱۶ برابر -معادل ۱۵۰۰ درصد- بیشتر است. امروز نماد‌های خودرو (ایران خودرو)، خساپا (سایپا) و فملی (ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد‌های فزر (پویا زرکان آق دره)، سرچشمه (سرکاری مس سرچشمه) و نوری (پتروشیمی نوری) تعلق داشت.

رشد ارزش معاملات خرد در بازار سهام
امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۴ هزار و ۳۲۲ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۵ هزار و ۲۱۵ میلیارد تومان بود که ۶۳ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۲۷ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۵ هزار و ۱۱۵ میلیارد تومان رسید.

کاهش ارزش صف‌های خرید بورس
در پایان معاملات امروز، تعداد نماد‌های مثبت ۱۶۶ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۶۶۰ نماد بوده است. یعنی حدود ۸۰ درصد نماد‌های بورسی قرمزپوش بودند. در جریان معاملات رپز سه‌شنبه، ۵۵ نماد صف خرید داشتند و ۶۰ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۴۱ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۷۶ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۱۰۷ درصدی به ۱۷۸ میلیارد تومان رسید. در بازار امروز ۱۴ فروردین ماه، سرانه خرید هر نماد در بازار، در حدود ۲۱. ۱ میلیون تومان و سرانه فروش در حدود ۲۵. ۹ میلیون تومان بود. همچنین، در بازار امروز به ازای هر کد (میانگین نمادها)، سرانه خرید حقیقی در حدود ۲۴. ۱ تومان و سرانه فروش در حدود ۲۷. ۸ میلیون تومان بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار