کد خبر: 1222980
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰
بررسی معاملات امروز بازار سرمایه نشان می‌دهد سهامداران خرد امروز هزار و ۲۱۱ میلیارد تومان پول از بورس خارج کردند.

جوان آنلاین: در حال حاضر بازار سرمایه از سایر بازار‌ها ارزند‌ه‌تر است؛ چرا که رشد کمتری را به ثبت رسانده در چنین شرایطی رشد جهانی نفت و فلزات اساسی عاملی است که می‌تواند در معاملات روز‌های آینده به کمک شاخص کل بازار بورس بیاید و همزمان با رشد دلار، گروه‌های پالایشگاهی و فلزات اساسی با استقبال مواجه شوند.

به گزارش فارس، حمله اسرائیل به کنسولگری ایران نگرانی‌ها را از افزایش ریسک منطقه‌ای و تشدید تنش افزایش داده و به همین خاطر دلار و طلا با استقبال مواجه شده‌اند. بررسی بازار‌های جهانی هم نشان می‌دهد که تنها بورس و بازار ارز و طلای ایران تحت تأثیر تنش‌های ژئوپلتیک قرار نگرفته است. بازار‌های طلا و نفت نیز در جهان با نوسان روبرو شده‌اند. البته کارشناسان معتقدند نوسانات در بازار این موقتی بوده و به زودی بازار ارز و طلا از هیجان تخلیه خواهد شد.

رفتار متفاوت بازار‌ها در سایه ریسک
علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به عقب ماندگی بورس از تورم، فاصله شاخص کل با محدوده مقاومتی سبزپوشی کامودیتی‌ها و رشد دلار در صورتی که ریسک‌ها کمی آرام شود، بازار سرمایه می‌تواند بااستقبال مواجه شود. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار سرمایه ذاتا ریسک‌گریز است و به همین خاطر تا سایه ریسک متوجه بازار می‌شود بازار سهام دچار التهاب شده و نقشه بازار سرخ می‌شود. وی افزود: در نقطه مقابل ریسک و ناآرامی به نفع طلا و دلار تمام می‌شود؛ وقتی ریسک و ناآرامی رشد کند طلا به عنوان پناهگاه سرمایه‌ها که از التهاب و نااطمینانی تغذیه می‌کند با استقبال مواجه می‌شود و رشد می‌کند.

ریزش یکپارچه شاخص‌های عملکردی بورس
در معاملات روز شنبه هجدهم فروردین ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران ۱۹ هزار و ۹۱۱ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۹۶۶ واحد رسید. ریزش ۱۹ هزار واحدی بزرگترین افت شاخص در ۲ ماه اخیر است. بازدهی این شاخص منفی ۸۸ صدم درصد بوده است. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش ۱۶ هزار و ۲۹۰ واحدی در رقم ۷۴۳ هزار و ۴۰۶ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۲. ۱۴ درصد بوده است. شاخص کل فرابورس با افت ۳۹۸ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۱۸۰ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش ۳ هزار و ۸۴۳ واحد به سطح ۱۳۵ هزار و ۵۹۶ واحد رسید.

تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه
روز شنبه برای چهارمین روز خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و هزار و ۲۱۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که بیشترین رقم از خرداد سال گذشته به این سو است. امروز نماد خساپا (سایپا)، خگستر (گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد‌های فزر (پویان زرکان آق دره)، جم پیلن (پتروشیمی جم پیلن) و تاصیکو (سرمایه گذاری صدر تامین) تعلق داشت.

رشد ۶۳ درصدی ارزش معاملات خرد بازار سهام
امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۳۰ هزار و ۷۶۵ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۶ هزار و ۴۶۷ میلیارد تومان بود که ۵۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۶۳ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۶ هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان رسید.

افت شدید ارزش صف‌های خرید بورس
در پایان معاملات امروز، تعداد نماد‌های مثبت ۹۹ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۷۲۲ نماد بوده است. یعنی حدود ۸۸ درصد نماد‌ها قرمزپوش بودند. در معاملات شنبه، ۳۳ نماد صف خرید داشتند و ۱۹۹ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۶۱ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۴۷ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۳۳۷ درصدی به ۴۱۱ میلیارد تومان رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار