کد خبر: 1222550
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۰
دکتر غلامرضا کردافشاری، پزشک متخصص طب سنتی:
تدبیر چگونه زندگی کردن در آب و هوای مختلف و مبارزه با آثار سوء هوای آلوده، رعایت اصول خوردن و نوشیدن، خواب مناسب و کافی، ورزش و استراحت مناسب، راهکار‌های حفظ مواد مفید در بدن و دفع مناسب مواد زاید از بدن، کنترل هیجانات روحی و روانی، اصول شش گانه حفظ سلامتی از دیدگاه طب سنتی ایرانی هستند

جوان آنلاین: دکتر غلامرضا کردافشاری پزشک متخصص طب سنتی، استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با «جوان» به شش اصل ضروری در آموزه‌های طب سنتی ایرانی برای حفظ سلامتی اشاره کرده است. 
 
تعریف، مفهوم و ابعاد سلامتی از جنبه‌های جسمی و روانی چیست؟ 
سلامتی عبارت است از تأمین رفاه کامل جسمانی، روانی و اجتماعی انسان. بنابر تعریف سازمان بهداشت جهانی، تندرستی تنها فقدان بیماری یا نواقص دیگر در بدن نیست، بلکه نداشتن هیچ‌گونه مشکل روانی، اجتماعی، اقتصادی و سلامت جسمانی برای هر فرد جامعه است. 


آیا استاندارد‌های سلامتی در ایران درست و واقعی است؟ 
برنامه‌های مختلف برای ارتقای سلامت جسمانی از جمله غربالگری‌های مختلف در بیماری‌ها از دوره جنینی تا بزرگسالی در ایران تدوین شده و اجرا می‌شود و دستاورد‌های مفیدی نیز داشته است، اما از لحاظ سلامت روانی، اجتماعی و اقتصادی برنامه ریزی‌های مناسبی انجام نشده لذا این ابعاد از سلامت نیاز به تدوین و اجرای برنامه‌های کاربردی و منظم مفید دارد. به این ترتیب در سه مورد از ابعاد چهارگانه سلامتی نقض و کاستی داریم. 


راهکار‌های ترویج فرهنگ سلامتی در میان مردم چیست؟ 
از دیدگاه طب سنتی ایرانی شش اصل ضروری وجود دارد که رعایت آن‌ها موجب حفظ سلامتی در افراد است. تدبیر چگونه زندگی کردن در آب و هوای مختلف و مبارزه با آثار سوء هوای آلوده، رعایت اصول خوردن و نوشیدن، خواب مناسب و کافی، ورزش و استراحت مناسب، راهکار‌های حفظ مواد مفید در بدن و دفع مناسب موادزاید از بدن، کنترل هیجانات روحی و روانی، اصول شش گانه حفظ سلامتی از دیدگاه طب سنتی ایرانی هستند. 


خانواده چه نقشی در سلامتی جامعه دارد؟ 
آموزش اصول حفظ سلامتی باید از کودکی آغاز شود و اولین آموزشگاه کودک خانواده است؛ لذا آموزش اصول حفظ سلامتی باید از عموم مردم و خانواده‌ها شروع شود تا هر خانواده آن اصول را در خانه خود به کار بگیرد. این کار به تدریج سبک زندگی خانوده‌ها را عوض می‌کند و تغییر سبک زندگی به سوی سلامتی باعث رشد کودکانی می‌شود که از ابتدای زندگی با اصول حفظ سلامتی آشنا بوده و آن‌ها را به کار می‌برند. البته آموزش به کودکان نیز می‌تواند در قالب کتاب‌های داستان، کارتون‌ها، بازی‌های فکری و وسایل کمک آموزشی در مدارس که حاوی پیام‌های سلامتی هستند، صورت گیرد. برای بزرگسالان و خانواده‌ها نیز کلاس‌های آموزش مختلف در سرای محله‌های مختلف و تیزر‌های آموزشی در رسانه‌ها یا فضای مجازی به فرهنگسازی در زمینه سلامت کمک می‌کند.

برچسب ها: سلامتی ، طب سنتی ، تغذیه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار