کد خبر: 1222918
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
دو عامل مهم ثبات نرخ ارز و همچنین کاهش قدرت خرید باعث شد تا وضعیت معاملاتی املاک شمال کشور به ۳۰ درصد برسد. البته با توجه به اینکه وضعیت معاملات املاک تهران نیز در سال ۱۴۰۲ به یک سوم سال ۱۴۰۱ رسید وضعیت فعلی چندان دور از انتظار نیست. واسطه گران ملکی با اشاره به رکود شدید معاملات می‌گویند که در سال جاری رنگ پول را ندیدم.

جوان آنلاین: بر اساس گزارشها، با توجه به رکود معاملاتی، فروشندگان ویلا در مناطق شمالی کشور عمدتا نتوانستند با قیمت‌های اولیه ارائه شده موفق به فروش ملک خود شوند. میانگین میزان افزایش قیمت ویلا درگیلان ومازندران در سال ۱۴۰۲ زیر ۱۰ درصد است که علی رغم اینکه نسبت به تهران رشد کمتری داشته بازهم تقاضا برای آن کاهش داشته است. این مساله منجر به این شده که به گفته واسطه گران ملکی برخی از فروشندگان مجبور به فروش ویلا‌های خود با قیمت ۱۴۰۱ شوند.

میانگین قیمت ویلا در گیلان و مازندران
به طور کلی میانگین قیمت ویلا در گیلان ۸ میلیارد تومان و در مازندران ۸.۵ میلیارد تومان است. این رقم در روستا‌های اطراف نوشهر به ۱۲ میلیارد تومان نیز می‌رسد.
در کلاردشت متوسط قیمت ویلا ۱۱ میلیارد تومان، در رشت ۴ میلیارد تومان، در رامسر حدود ۹ میلیارد تومان و در نور حدود ۴ میلیارد تومان است.

دو عامل ثبات قیمت ویلا در سال ۱۴۰۲
بنا بر اطلاعات ارائه‌شده فعالان املاک شمال در ۶ ماه دوم امسال به دلیل نرخ دلار پایدار، تغییری در قیمت ویلا‌ها ایجاد نشده و اگر تغییری بوده در نیمه اول سال اتفاق افتاده است. این در شرایطی است که قیمت ویلا در مناطق شمالی کشور در سال ۱۴۰۰ رشد بیش از ۱۲۰ درصدی و در سال ۱۴۰۱ نیز رشد ۴۰ درصدی داشت.


همان گونه که عنوان شد عمده‌ترین دلیل چربی سوزی بازار املاک شمال ایران به ثبات نرخ ارز و همچنین رشد عجیب و غریب قیمت‌ها در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بازمی گردد که قدرت خرید را از متقاضیان گرفت.


اگر در سال‌های گذشته تقاضا برای خرید ویلا‌های شمال افزایش یافته بود، به دلیل همسانی سطح درآمد با میزان هزینه‌ها بود و امکان پس انداز کردن برای خرید خانه دوم یا سرمایه‌گذاری وجود داشت. اما با توجه به بالا رفتن چشمگیر قیمت‌ها و متعاقبا بالا رفتن میزان هزینه‌ها و جهش تفاوتی سطح درآمدی با هزینه ها، امکان پس انداز برای خرید ملک در شمال از بین رفته و پس انداز‌ها صرفا برای تامین نیاز‌های ضروری زندگی خانوار‌ها مصرف می‌شود.


با توجه به اینکه میزان رشد قیمت ویلا‌های شمال، متناسب با رشد درآمدی و توان مالی خانوار‌ها نیست، رکود کامل در بازار ملک شمال تحقق یافت و این رکود هر دو شکل معاملات ملکی یعنی سرمایه‌گذاری و مصرفی را شامل شد. پس توان مالی و هم ترازی میزان درآمد با هزینه‌ها تاثیر مستقیمی بر رکود یا رشد بازار ملک شمال دارد.


این وضعیت را در بازار مسکن تهران نیز شاهد بودیم به طوری که وضعیت معاملات در سال ۱۴۰۱ به شدت کاهشی بود. کارشناسان اقتصاد مسکن این مساله را ناشی از کاهش قدرت خرید می‌دانند و تنها راهکار آن را افزایش مبلغ وام و البته کنترل تورم می‌دانند. در حالیکه متوسط قیمت مسکن ۶۰ متری در تهران حدود ۵ میلیارد تومان است وام خرید خانه به ۱ میلیارد تومان رسیده که این مبلغ ناکافی است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که در رکود در معاملات ملکی چه درتهران و چه در مناطق شمالی کشور ادامه دار باشد.


کارشناسان اقتصاد مسکن با توجه به افزایش مجدد نرخ ارز معتقدند که این مساله نیز نمی‌تواند تحرک قابل توجهی در بازار املاک محسوب شود؛ چرا که سطح عمومی قیمت‌ها به قدری بالا رفته که قدرت خرید را کاهش داده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار