کد خبر: 1224548
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۹

 جوان آنلاین: کانال تلگرامی تحلیل و پژوهش جنگ‌های ترکیبی در مطلبی پیرامون پاسخ اسرائیل به حملات پهپادی و موشکی ایران نوشت:

برای اینکه بتونیم به یک جمع بندی مناسب برسیم باید ابتدا نحوه مواجهه رژیم با حملات ایران رو اجمالا بررسی کنیم، و با توجه به این که هم رژیم و هم هم پیمانان منطقه‌ای و بین المللی او مطمئن بودند که ایران حتما پاسخ خواهد داد و هر چقدر گذشت و با تاکید رهبری و فرماندهان ایران مشخص شد که این پاسخ حتما از خاک ایران داده خواهد شد، بنابراین، اولا رژیم تمام توانمندی خود را در سیستم‌های پدافندی پای کار آورد و صد درصدی آماده به کار بودند.

ثانیا هم پیمانان او یعنی آمریکا و فرانسه و انگلیس و همچنین برخی حکام خائن خلیج فارس مثل اردن تمام قد پای کار او ایستادن یعنی هم در هوا و هم در زمین و هم در دریا از همه توانمندی‌های اطلاعاتی و راداری و موشک‌های پدافندی استفاده کردند.

اما با همه این ائتلاف قوی و تکنولوژی بالا نتوانستند همه پهپاد‌ها و موشک‌ها را رهگیری و مورد اصابت قرار بدهند.

چند اتفاق بزرگ و راهبردی رقم خورد که مهمترین آن، عدم توانمندی کامل سیستم‌های پدافندی و راداری دنیا در مهار موشک‌ها و پهپاد‌های ایرانی بود که این خود بزرگترین شکست صنعت دفاعی و نظامی ابرقدرت‌های دنیا بود.

ما اصلا به تعداد اصابت و تلفات و کشته‌ها و ویرانی دشمن صهیونیستی کار نداریم که آن هم در جای خود قابل بررسی است.

نکته دیگر این است که با توجه به دقت مناسب موشک و پهپاد‌ها در زدن اهداف خود (پایگاه هوایی و مرکز جاسوسی) این موضوع مطرح می‌شود که در صورت اراده طرف ایرانی برای زدن مراکز حیاتی و هسته‌ای رژیم این کار انجام خواهد شد.

از طرفی دیگر از آنجایی که غیر از چند کشور، مابقی کشور‌ها حتی در شورای امنیت این حملات را حق قانونی ایران دانستند و به نوعی دفاع از خود مطرح کردند و هیچ اجماعی برای محکوم کردن ایران وجود ندارد و در حوزه سیاسی هم رژیم صحنه را باخته است، بنابراین با توجه به توضیحات مطرح شده رژیم صهیونیستی چند سناریو برای پاسخ خواهد داشت

 پاسخ مستقیم و بدون دخالت آمریکا که این موضوع با توجه به ضعف موشک‌های رژیم برای رسیدن و ضربه دقیق به مراکز ایران می‌تواند توسط هواپیما‌های پیشرفته و f۳۵ و ... دیگر باشد البته که رهگیری آن‌ها توسط سیستم راداری و انهدام آن‌ها قبل از شلیک انجام خواهد شد، پس این سناریو ریسک بسیار بالایی برای رژیم خواهد داشت
 زدن پایگاه‌ها و هم پیمانان و منافع ایران در سوریه، لبنان، یمن و شاید عراق بهتر در دسترس باشد.
 زدن کشتی‌های تجاری و نظامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان هم می‌تواند یکی از سناریو‌های محتمل باشد.

نکته مهم اینجاست که با توجه به هشدار محکم ایران برای پاسخ ده برابری و فلج کننده کدام سناریو برای رژیم ریسک کمتری خواهد داشت.

اکثر کارشناسان پاسخ مستقیم را در برنامه‌های رژیم در اولویت نمی‌بینند.

البته اگر پاسخ مستقیم نباشد و قرار بر زدن منافع و هم پیمانان ایران باشد قطعا آن‌ها هم دست بسته نخواهند بود و می‌تواند مجددا امنیت نیم بند رژیم را با چالش‌های جدید از یمن و سوریه و لبنان و عراق مواجه کند.

به نظر می‌رسد بازدارندگی ایران چه در داخل و چه توسط هم پیمانان محور مقاومت کار را برای پاسخ رژیم بسیار سخت کرده است

البته شاید گزینه سوریه با توجه به عدم آمادگی سیستم پدافندی آن برای رژیم مناسب‌تر باشد.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار