کد خبر: 448731
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۸
يك كارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به حوادث پيچيده چند ماه پيش سوريه، گفت كه پروژه غربي‌ها و اعراب مرتجع در براندازي نظام سوريه شكست خورد و هم اكنون روند سياسي در اين كشور آغاز شده است.
به گزارش فارس، "هادي محمدي " كارشناس امور خاورميانه در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس به بررسي تحولات اخير در سوريه پرداخت.

آمريكا، اسرائيل و اعراب مرتجع درصدد مهار خيزش‌هاي مردمي هستند

وي گفت: ديدگاه كلان به رويدادهاي منطقه مولفه‌هاي مشخصي دارد. يك خيزش مردمي در منطقه روي داده است كه اين خيزش‌ها سلطه صهيونيست‌ها و استعماگران را تهديد كرده است و لذا پايه‌هاي كشورهاي وابسته را متزلزل خواهد كرد. و تمام تلاش‌هايي كه از سوي صهيونيست‌ها، ‌كشورهاي مرتجع عربي، آمريكا و اروپايي‌ها در مهار اين خيزش‌ها وجود دارد، كاملا آشكارا و بديهي است كه اين كشورها براي حفط منافع غارتگرانه‌اي كه در منطقه دارند، تلاش كنند.

غربي‌ها درصدد مهندسي رويدادهاي منطقه به نفع خود هستند

وي افزود: از سوي ديگر مي‌بينيم كه اين كشورها و وابستگان به آنها تلاش دارند تا رويدادهاي منطقه را به نحوي كه به نفع آنها تمام شود، مهندسي كنند. بنابراين طي ماه‌هاي گذشته شاهد مداخلات اين قدرت‌ها در ليبي و سوريه هستيم. در ليبي زماني كه خيزش مردم با جرقه يك جريان سلفي در شرق اين كشور و در نزديكي مرز با مصر آغاز شد، اعتراضات مردم عليه حكومت قذافي به يكي از دغدغه‌هاي كشورهاي غربي تبديل شد. اگر چه شوراي انتقالي ليبي سعي كرد در گفت‌وگوهايي كه با غربي‌ها داشت نگراني‌ها را كاهش دهد اما هسته‌هاي اصلي اين شورا و مردمي كه در حال مبارزه هستند، باعث دغدغه غربي‌ها هستند. بنابراين شاهد آن هستيم كه در يك فضاي مشكوك آقاي "ابوالفتاح يونس "، فرمانده مخالفان ليبي،‌ كشته مي‌شود تا هسته مبارزان ليبي در يك چارچوبي به نام ارتش قرار بگيرند كه اين ارتش با مهندسي انگليس و آمريكايي‌ها ساخته شده باشد. اين موضوع براي آن است كه تحولات ليبي را اهرم‌ها متنوعي كه امكان مداخله و مديريت آن وجود داشته باشد، تشكيل دهد.

رويدادهاي سوريه ماهيت واقعي بسياري از بازيگران منطقه‌اي را فاش كرد

هادي محمدي در ادامه اين مصاحبه گفت: در مورد سوريه اگر چه كاستي‌ها و نقص‌هاي زيادي در اين كشور وجود دارد و رئيس جمهور اين كشور نيز به وجود اين كاستي‌ها نيز اشاره داشته است و خود را در راس ايجاد اصلاحات قرار داده است، اما اسرائيل و آمريكا و برخي كشورهاي غربي و ماجراجوياني مانند آقاي داود اغلو، وزير امور خارجه تركيه و رجب طيب اردوغان،‌نخست وزير تركيه سعي در استفاده از اين فرصت داشتند. تمام كساني كه مدعي بودند كه در اردوگاه آمريكا قرار ندارند، امروز كاملا ماهيت خود را در حركت در طرح آمريكايي نشان دادند. بنابراين شاهد هستيم كه آقاي "طارق الهاشمي " از عراق و تعدادي از نمايندگان سلفي كويت در موضوع سوريه وارد شدند. البته برخي كشورها مانند عربستان، بحرين و كويت ماهيتي كاملا مشخص دارند و موضع‌گيري آنها نيز مشخص است اما كساني كه در گذشته خودداري مي‌كردند كه خود را همراه يك پروژه آمريكايي معرفي كنند، امروز همگي به ميدان آمده‌اند تا بتوانند هدفي را در سوريه محقق كنند. اين همه فشار رسانه‌اي، سياسي، تحريم،‌فشار امنيتي و ارسال سلاح و اعزام تيم‌هاي سلفي كه افسار آنها در دست عربستان سعودي است و همچنين گروه‌هاي وابسته به "سعد حريري " تمامي تلاش دارند تا مهندسي جديدي در اوضاع داخلي سوريه بوجود آورند.
اين كارشناس مسائل خاورميانه به اشاره به شكست پروژه اين گروه‌ها، گفت: البته خود اين بازيگران نيز مي‌دانند كه با اين شيوه‌ها به اهداف خود نمي‌رسند و حوادث روزهاي اخير نيز به خوبي نشان داد كه با آشوب و ناآرامي و ايجاد گروه‌هاي تخريب و اقدامات غيرانساني نمي‌توانند وضعيت دروني سوريه را تغيير دهند. آنها به خوبي واقف هستند كه نمي‌توانند اين كار را انجام دهند.

ماجراجويي نظامي عليه سوريه، آخرين حربه غربي‌ها

وي به آخرين حربه صهيونيست‌ها اشاره كرد و گفت: آخرين حربه‌اي كه برخي سناتورهاي آمريكايي اقدام به مطرح كردن آن كردند و همچنين صهيونيست‌ها از آن دفاع كردند، مطرح كردن موضوع مداخله نظامي است كه دكترين رژيم صهيونيستي در شش دهه وجود خود، بر اين اساس است. اينها مي‌خواهند كه سيطره خود بر منطقه را با استفاده از مداخله نظامي حكم فرما كنند. ايفاي اين ژست را به تركيه دادند اما مي‌دانند تركيه توانايي ايفاي اين نقش را ندارد چون اگر تركيه بخواهد به اين اقدام مبادرت بورزد اولين مشكل اين كشور بعد از مقاومت مردم و ارتش سوريه و همپيمانان سوريه در منطقه، آن است كه‌ افكار عمومي تمام مردم منطقه در برابر تركيه خواهند ايستاد و اجازه نخواهند داد كه تركيه با يك ژست عثماني‌گري وارد يك كشور عربي شود و براي اهداف آمريكا اين كشور را اشغال كند. بنابراين موضوع تركيه كاملا يك موضوع تهي شده است و امكان اين اقدام از طريق تركيه وجود ندارد.

ناتو تا چند سال ديگر وارد هيچ ماجراجويي جنگي نمي‌شود

وي افزود: ناتو نيز تجربه تلخي در افغانستان و ليبي دارد و تصور مي‌كنم كه ناتو تا چند سال آينده خود را درگير هيچ ماجراجويي جنگي ديگر نكند. چرا كه هزاران مشكل گريبان كشورهاي اروپايي را گرفته كه كمترين آن شكست در ماموريت‌هاي خارجي و بحران اقتصادي است كه تمام ساز و كارهاي آنها را محدود كرده است.

احتمال ماجراجويي نظامي اسرائيل عليه سوريه

هادي محمدي هشدار داد كه آخرين برگ ماجراجويي آن است كه خود رژيم صهيونيستي وارد معركه شود. خود رژيم صهيونيستي بر اساس تجاوز و اشغالگري شكل گرفته است و امروز كه در تهديد قرار گرفته است سعي دارد فضاي رواني حمله نظامي به سوريه را ايجاد كند. اسرائيل سعي مي‌كند اين ژست را در برابر سوريه و لبنان اتخاذ كند. البته بايد گفت كه صهيونيست‌ها با توجه به روحيه ماجراجويي كه دارند، به هيچ وجه قابل پيش‌بيني نيستند به ويژه آنكه خود صهيونيست‌ها كابينه كنوني رژيم صهيونيستي را مشتي ديوانه مي‌خوانند و اين گونه رفتارها از آنها بعيد به نظر نمي‌رسد.

صهيونيست‌ها در حال مطرح كردن فرضيه حمله حزب‌الله به اسرائيل هستند

اين كارشناس مسائل خاورميانه افزود: درباره موضوع تشكيل دولت مستقل فلسطيني كه قرار است در ماه سپتامبر در سازمان ملل مطرح شود،‌اين احتمال به نظر مي‌رسد كه بنيامين نتانياهو در تلاش براي يك فرار به جلو باشد و صورت مسئله را تغيير دهد. يك موضوع ديگري كه مطرح است،‌موضوع حمله رژيم صهيونيستي به لبنان است. صهيونيست‌ها فكر مي‌كنند كه مقاومت براي آنكه مزه مداخله را به آمريكا و اسرائيل بچشاند، دست به ابتكار عمل بزند و به اسرائيل حمله كند. رژيم صهيونيستي به شدت در حال مطرح كردن چنين فرضيه‌اي است. مطرح كردن اين موضوع براي آن است كه صهيونيست‌ها قصد دارند بگويند كه ما بايد در برابر چنين موضوعي از خود دفاع كنيم. تل‌آويو در تلاش است كه بگويد حزب‌الله در صدد است با حمله به اسرائيل، رويدادها در سوريه را تحت شعاع قرار دهد و با اين كار، منويات خود را به مرحله اجرا بگذارند. البته من معتقدم كه صهيونيست‌ها از اين موضوع فقط به عنوان حربه رواني و جنگ رواني استفاده مي‌كنند و به هيچ عنوان توانايي چنين جسارتي را نه در لبنان و نه در سوريه ندارند اما درصدد هستند كه جلوه دهند اسرائيل در صدد دفاع از خود است و سوريه و حزب‌الله همواره باعث دغدغه اسرائيل هستند و با اين حربه فضاي جامعه جهاني را در كنار خود قرار دهد.

رويدادهاي شهر حماة تلاش تمام بازيگران آشوب‌ساز در كنار آمريكا است

وي در اين مصاحبه به آينده سوريه و آيا اين كشور قادر خواهد بود كه از اين وضعيت خارج شود، گفت: رويدادهايي كه در شهر حماة روي داد، نتيجه تمامي تلاش‌هاي متراكم همه بازيگران آشوب ساز در كنار آمريكا بود كه در داخل سوريه به اجرا گذاشته شد. همه بازيگران منطقه‌اي به ميدان آمدند تا نه تنها جلوي بيداري منطقه‌اي گرفته شود بلكه در راستاي منافع آمريكا، مهندسي منطقه را به هم بريزند. تمام تلاش‌هاي اين گروه‌هاي مختلف و متلون طي دو ماه گذشته، در شهر حماة بود كه به سادگي همانند كف روي آب از بين رفتند و دولت سوريه نشان داد نه تنها از حقانيت و اقتدار برخوردار است بلكه توانست به خوبي انسجام خود را در درون ارتش و در درون بخش‌هاي مختلف سياسي حفظ كند و اجازه ندادند كه آمريكايي‌ها و غربي‌ها و اسرائيلي‌ها به اهداف خود در ايجاد شكاف درميان ارتش، دستگاه‌هاي سياسي و امنيتي دست پيدا كنند.
هادي محمدي افزود: آخرين تلاش‌هاي مداخله گري در شهرهاي حماة، حمص و ديرالزور بود كه از چند روز گذشته تقريبا به نقاط پاياني خود رسيده‌اند و اوباشي كه تحت عنوان سلفي‌ها وارد سوريه شدند در مناطق مختلف در حال تار و مار شدن هستند. همه فشارهاي رسانه‌اي كه بر سوريه وارد آمد تا وضعيت اين كشور را بغرنج و لب پرتگاه نشان دهد به نتيجه نرسيد و هم اكنون وضعيت در دمشق، حلب و ديگر شهرهاي بزرگ سوريه آرام است.

اخوان‌المسلمين سوريه اجير انگليس و در ارتباط با اسرائيل است

اين كارشناس مسائل خاورميانه اضافه كرد: همچنين با توجه به حمايت‌هاي روسيه و چين از حاكميت سوريه،‌ گروه‌هايي كه خود را تحت عنوان مخالفان معرفي مي‌كردند كه همان گروه اخوان‌المسلمين است كه اين گروه اجير انگليسي‌ها بوده و حتي برخي از آنها در ارتباط با صهيونيست‌ها هستند مجبور شوند كه در يك گفتمان با حاكميت مشاركت كنند.البته شايد آخرين حربه غربي‌ها اين باشد كه گروه‌هاي نظير اخوان‌المسلمين و گروه‌هاي ديگري كه تحت عنوان ليبرال هستند در گفتمان با حاكميت قرار بگيرند و بخشي از حاكميت كشور را در دست بگيرند و از اين طريق منويات آمريكا و رژيم صهيونيستي را در درون حاكميت به اجرا بگذارند.
وي افزود: در مجموع مي‌توان اينگونه نتيجه گيري كرد كه احزاب معارض اصيل سوريه هرگز اجازه نخواهند داد كه برخي گروه‌هاي آشوبگر وابسته به آمريكا و رژيم صهيونيستي منويات خود را به اجرا بگذارند،‌اين گروه‌هاي معارض اصيل كه سني‌هاي سوريه را تشكيل مي‌دهند بر اساس قانون احزاب سوريه كه اخير ابلاغ شده است موقعيت خود را در انتخابات آينده كه در چند ماه ديگر برگزار خواهد شد، بدست خواهند آورد. البته گروه‌هايي كه وابسته هستند و به آشوب روي آوردند، در روند سياسي آينده سوريه جايگاهي نخواهند داشت.

پروژه براندازي در سوريه شكست خورد

هادي محمدي در پايان گفت: درو اقع مي‌توان گفت كه پروژه براندازي در سوريه شكست خورد و همانطور كه خانم "هيلاري كلينتون " وزير امور خارجه آمريكا گفت، آمريكا قصد اقدامي در سوريه ندارد و تنها به دنبال فشار سياسي و اقتصادي است و سفر اخير داود اغلو به سوريه نيز نشان مي‌دهد كه پروژه براندازي و ايجاد آشوب امنيتي و درگيري نظامي و ناامني در اين كشور شكست خورده است و اينها بايد به يك روند سياسي اكتفا كنند. همين كه جلسه داود اغلو شش ساعت طول مي‌كشد، نشان مي‌دهد كه آقاي بشار اسد ايشان را به خوبي توجيه كرده است و رسوايي‌هاي گروه سلفي و اقداماتشان را به اطلاع آقاي اغلو رسانده و آنها رامجاب كرده است كه با ايجاد نامني‌ها به اهداف خود نمي‌رسند. موضع اخير كلينتون نيز نشان مي‌دهد كه از ايجاد يك درگيري نظامي در سوريه نااميد شدند و بايد به پروسه سياسي تن دهند و آن را بپذيرند. البته در روند سياسي نيز غربي‌ها به دنبال تحميل اهداف دوگانه خود خواهند بود كه يكي براندازي نظام سوريه و ديگري تغيير رفتار آن است. تغيير رفتار سوريه نيز به اين معنا است كه سوريه در كنار آمريكا و رژيم صهيونيستي و در مقابل مقاومت قرار بگيرد. كه البته اين يك خيال خام است و ممكن است تلاش زيادي براي دستيابي به آن انجام دهند اما به هيچ نتيجه‌اي نخواهند رسيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار