کد خبر: 904708
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
بانك مركزي طي بخشنامه‌اي اعلام کرد
بانك مركزي، طي بخشنامه‌اي به شبكه بانكي مواردي را در راستاي جلوگيري از تخلفات احتمالي ابلاغ كرد كه بر اين اساس بايد براي هر يك از شعب بر اساس درجه، سقف‌ نقل و انتقال وجوه در نظر گرفته شود.

به گزارش «جوان»، بانك مركزي طي بخشنامه‌اي به مديران عامل بانك ابلاغ كرد: مؤسسات اعتباري موظف به ايجاد نظام كنترل‌هاي داخلي مناسب، براي اثربخشي و كارايي عمليات، اتكاپذيري گزارشات مالي و رعايت قوانين و مقررات هستند. پر واضح است كه يكي از مهم‌ترين ريسك‌هاي عملياتي كه مؤسسات اعتباري موظف به مديريت و كنترل آن هستند، ريسك تقلب و كلاهبرداري در مؤسسات اعتباري بوده بنابراين ضروري است تا تدابيري به منظور جلوگيري از سوءاستفاده و تخلفات احتمالي كاركنان مؤسسات اعتباري اتخاذ شود. بر اين اساس، لازم است سازوكارهاي كنترل داخلي صحيح به گونه‌اي تعبيه و اجرا شود تا با رويكردي پيشگيرانه و كنترل‌هاي خودكار، به كاهش ريسك تقلب كمك كند.
با عنايت به برخي گزارشات واصله در خصوص سوءاستفاده برخي از كارمندان بانك‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانكي بالاخص در سطح شعب در زمينه برداشت و نقل و انتقال غيرمجاز وجوه به حساب خود يا اشخاص ثالث، ضروري است دستور فرمايند تا به قيد فوريت تدابيري در زمينه اعمال كنترل‌هاي داخلي به منظور جلوگيري از وقوع چنين تخلفاني اتخاذ شود. در اين خصوص لازم است، حداقل اقدامات كنترلي توسط بانك‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانكي صورت پذيرد. طبق اين بخشنامه حداقل اقدامات كنترلي كه بايد بانك‌ها اعمال كنند،‌عبارتند از: تعيين سطح دسترسي كاركنان براي نقل و انتقال وجوه در سطح شعب تدابير لازم به منظور حصول اطمينان از خاموش بودن سيستم‌ها در ساعات غيراداري و غيـر‌فعال شـدن تمامي دسترسي‌هاي كاربران در ساعات غيراداري، تعيين سقف نقل و انتقال وجوه براي هر يك از شعب بر اساس درجه شعب، اعمال برنامه دقيق و مستند براي جابه‌جايي كليه كاركنان بالاخص در سطح شعب و... .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار