کد خبر: 908274
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲
عبد الباری عطوان*

پس از برگزاری جشن انتقال سفارت آمریکا به قدس و اعلام آن به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی با هفتادمین سالگرد اشغال فلسطین، مهم‌ترین مقدمه اجرای «معامله قرن» محسوب می‌شود.
سرعت بخشیدن در روند انتقال سفارت آمریکا و ارتباط دادن آن به هفتادمین سالگرد اشغال فلسطین، به هدف برآورد کردن واکنش‌های کشورهای عربی و بین‌المللی به‌عنوان مقدمه‌ای برای اعلام این معامله صورت گرفت و بدبختانه اینکه واکنش‌ها در بیشتر اراضی فلسطین به‌جز نوار غزه و همچنین در بیشتر کشورهای اسلامی و عربی به‌شدت کمرنگ بود.
دونالد ترامپ جزئیات معامله قرن را پس از ماه رمضان امسال اعلام خواهد کرد، دعوت هنیه به قاهره از سوی سیسی و فرستادن هواپیمای خصوصی برای وی و هیات همراهش به هدف توقف راهپیمایی‌های بازگشت و آرامش اوضاع در نوار غزه صورت گرفته است.
رییس‌جمهوری مصر «عبدالفتاح السیسی» در دیدار با آقای اسماعیل هنیه طرح‌هایی برای آرام کردن اوضاع دنبال کرد، طرح‌هایی که گفته می‌شود به یک آتش‌بس 10ساله و با موافقت برخی در نوار غزه احتمال اجرایی شدن آن می‌رود.
تصمیم سیسی برای باز کردن گذرگاه رفح در طول ماه رمضان ناگهانی صورت می‌گیرد و گویا به‌دنبال این است تا یک توافق برای آرام کردن اوضاع باشد.
گویا قرار است 720‌کیلومتر از سرزمین سینا در امتداد ساحل از جمله شهر العریش و شیخ زوید و بخش‌هایی از نقب سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گیرد و همچنین روند به حاشیه راندن اردن در این معامله به وضوح دیده می‌شود.
آمریکا و متحدان عرب آن در مصر، اردن و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس هم، سیاست «چماق و هویج» با فلسطینی‌ها را دنبال می‌کند تا با دادن برخی وعده‌ها این معامله صورت گیرد.
خبرگزاری «آسوشیتد پرس» در گزارشی با پرداختن به معامله قرن تاکید کرد که دونالد ترامپ در پاسخ به چند تن از مقامات ارشد آمریکایی گفته است که جزئیات مربوط به معامله قرن پس از ماه مبارک رمضان اعلام می‌شود.
علاوه‌بر این دیدارهای میان مقامات اسرائیلی و عرب در منطقه خلیج‌فارس، پس از عید فطر نیز بعید نیست و تابستان آینده چه بسا تابستان عادی‌سازی روابط با اسرائیل باشد و چه بسا از جزئیات این معامله مسموم پرده برداشته شود.کشورهای بزرگ عربی به‌ویژه مصر، اردن و بسیاری از کشورهای حوزه خلیج‌فارس، با جزئیات مربوط به طرح آمریکایی آشنا هستند، این کشورها که برخی از آن‌ها نمایند‌گانشان در کنفرانس اسلامی -که به‌صورت فوق‌العاده در ترکیه برگزار شد- حضور یافتند اما اقدامی عملی که به اخراج یا طرد شدن سفیر اسرائیل در کشور مطبوع‌شان منجر شود؛ انجام ندادند و تنها کشورهای غیر عربی مانند ترکیه، بولیوی، آفریقای جنوبی، ایرلند و بلژیک سفیر اسرائیل را فراخوانده یا آن را اخراج کردند.
بازداشت فعالان و مخالفان عادی‌سازی روابط با اسرائیل در عربستان در راستای همین معامله قرن و تلاش برای موافقت با آن صورت گرفته است. هدف قرار دادن محور مقاومت و بمباران سوریه از سوی اسرائیل و تحمیل تحریم‌ها علیه حزب‌الله و رهبران این حزب همگی در چارچوب اقدامات آمریکا برای تحمیل معامله قرن صورت گرفته است.
این دردناک است که بگویم بیشتر اراضی فلسطین به‌خصوص نوار غزه شاهد تظاهرات گسترده‌ای بود که بیش از 6‌هفته طول کشید و صدها شهید و
سه هزار مجروح فلسطینی به‌همراه داشت. این اعتراضات گسترده که با خشونت اسرائیلی‌ها روبه‌رو شد بیانگر این است که قدس بزرگ‌‌ترین پایتخت عربی و اسلامی است.

*سردبیر رأی الیوم

منبع: صبح نو

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار