کد خبر: 908584
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
در واكنش به خواسته‌های تهدید‌‌آمیز امریکا
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با بیان اینكه مسئولان دولت امریکا زندانی تصورات و توهمات غلط خود هستند، خواسته‌های واشنگتن از ایران را خیالبافی توصیف كرد...

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با بیان اینكه مسئولان دولت امریکا زندانی تصورات و توهمات غلط خود هستند، خواسته‌های واشنگتن از ایران را خیالبافی توصیف كرد و گفت كه مردم ایران زورگو‌‌‌‌ها را به روش خودشان پشیمان می‌كنند.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در واكنش به سخنان مایك پمپئو، وزیر خارجه امریکا كه ایران را به تسلیم شدن بی‌قید و شرط در برابر واشنگتن تهدید كرده بود، گفت كه صحبت‌های پمپئو ارزش پاسخگویی ندارد. ظریف سخنان پمپئو علیه ایران را خارج از نزاکت و منطق توصیف کرد و گفت:«این نشان‌دهنده ورشکستگی سیاست خارجی امریکا است که تبدیل به سیاست استیجاری شده است». به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف روز چهار‌‌‌‌شنبه در پایان نشست هیئت دولت با اشاره به اظهارات اخیر مایک پمپئو گفت:«فقط باید تکرار کرد که پمپئو و سایر مسئولان دولت کنونی امریکا نه تنها زندانی تصورات و توهمات غلط خود هستند، بلکه زندانی گذشته و از آن بدتر زندانی گروه‌های فشار فاسدی هستند که هر روز بانگ رسوایی یکی از آنها بر سر بازار افکار عمومی جهان به صدا در می‌آید». ظریف با بیان اینکه حرف‌های پمپئو خلاف واقع و بر اساس سیاست‌های شکست خورده قدیمی بود، گفت:«هیچ کدام از این حرف‌‌‌‌ها جدید نبود، منتهی وی با وقاحت و شدت بیشتری مطرح کرد». وزیر خارجه در این باره که امریکا به دنبال مذاکره مجدد با ایران است و12درخواست دارد، گفت:«آنکه خیالبافی بود، مذاکره نبود. فکر می‌کنم هر کس که به آن واکنش نشان داد گفت که این حرف‌‌‌‌‌ها مبنای مذاکره نیست، مبنای چیز دیگری است که در مورد کشوری همچون ایران بر اساس توهم است. مردم ایران نشان دادند در برابر زورگویی و قلدرمآبی مقاوم هستند و معمولاً زورگو‌‌‌‌ها را به روش خودشان پشیمان می‌کنند». ظریف در ادامه به تلاش‌هایش با مقامات اروپایی برای ادامه برجام نیز تأكید كرد:«ضرب‌الاجلی برای مذاکرات با اروپایی‌‌‌‌ها تعیین شده که زودتر به نتیجه مطلوب برسندش، چون هر چه زمان می‌گذرد به زیان ایران است. طبیعتاً خواسته‌های ما در برجام همان‌هایی است که برای مردم تبیین شده و سایر اعضای برجام باید دستاوردهای اقتصادی حاصل از برجام را برای ما متعاقب خروج امریکا تأمین کنند.» ظریف در این باره که آیا اروپایی‌‌‌‌ها با ما همراه خواهند ماند و اینکه گفته شده اروپایی‌‌‌‌ها با چین و دیگران توافق کردند بسته‌ای به ایران پیشنهاد دهند، گفت:«واقعیت این است که قرار است بسته جدیدی را به ما ارائه بدهند اما بسته در قالب برجام است و نه در قالب موضوعات دیگر. دیدید که اتحادیه اروپا هم این خبر را تكذیب کرد. من تأکید می‌کنم، هم دوستان ما در رسانه و هم مردم متوجه باشند که رژیم صهیونیستی یک اتاق جنگ روانی به راه انداخته است برای اینکه فضا‌سازی کند، هم در داخل ایران و هم در جامعه بین‌الملل و این نشان‌دهنده استیصال است». یك روزنامه آلمانی روز یك‌‌‌‌شنبه مدعی شد كه اروپایی‌‌‌‌‌ها تلاش می‌كنند روسیه و چین را به اعمال فشار‌‌‌‌ها به ایران برای محدود كردن برنامه موشكی در ازای گرفتن كمك‌های مالی، متقاعد كنند كه بلافاصله از سوی مقامات اتحادیه اروپا تكذیب شد.
اعتراف شرمن به بدعهدی امریکا
علاوه بر مقامات ارشد ایران كه بار‌‌‌‌ها پایبند نبودن امریکا به توافقات بین‌المللی را گوشزد كرده‌اند اما این بار خود مقامات امریكایی‌ها‌ نسبت به پایبند نبودن واشنگتن به تعهداتش اعتراف كردند. وندی شرمن، سرپرست تیم مذاکره‌کننده امریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 كه تلاش‌های زیادی برای به ثمر نشستن این توافق انجام داد، از اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در لغو برجام انتقاد كرد. شرمن در تازه‎‌‌‌‌ترین موضع‎گیری خود در سخنانی اذعان کرده که در زمان مذاکرات می‌دانسته که احتمال لغو توافق هسته‌ای وجود دارد. شرمن سه‌‌‌‌‌شنبه شب در گفت‌وگو با رادیو نیویورکر، در ارتباط با شعارهای انتخاباتی ترامپ مبنی بر اینکه برجام بد‌‌‌‌ترین توافق تاریخ بود و اینکه از همان ابتدا قصد خروج از این توافق هسته‌ای را داشت، گفت:«ما می‌دانستیم که این احتمال (لغو برجام) وجود دارد. همتایان ایرانی ما به طور مداوم به ما می‌گفتند که ما چطور بدانیم که شما این توافق را لغو نمی‌کنید و ما نیز به آنها پاسخ دادیم، که راهی برای پی بردن به این قضیه وجود ندارد؛ همانطور که هیچ راهی برای پی بردن به این قضیه که ممکن است شما این توافق را لغو کنید، وجود ندارد. توافق باید حتی‌الامکان همانطور که بادوام و پایدار است، خوب هم باشد». این مقام سابق امریکا در ارتباط با تلاش کشورهای اروپایی برای حفظ برجام نیز گفت:«کشورهای اروپایی در روزهای اخیر بسیار درگیر بودند و تأکید داشتند که می‌خواهند بدون حضور امریکا این توافق (برجام) را حفظ کنند. فکر می‌کنم تحقق چنین کاری بسیار دشوار باشد. من آنها را تحسین می‌کنم چون معتقدم که این توافق در راستای منافع ملی ما است». كشورهای اروپایی تلاش می‌كنند بدون امریکا توافق هسته‌ای را ادامه دهند اما با توجه به فشارهای امریكا، كار برای شركت‌های اروپایی برای ورود به بازار ایران سخت‌تر شده است. شركت‌های اروپایی در دو سال گذشته از اجرای برجام، به دلیل ترس از تحریم‌های یكجانبه واشنگتن از ورود به بازار ایران امتناع كرده‌اند.
شروط امریکا قابل پذیرش نیست
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که شروط مطرح شده از سوی امریکا در جهت توافق با ایران نمی‌تواند برای تهران قابل پذیرش باشد. به گزارش اسپوتنیك، ماریا زاخارووا روز چهار‌‌‌‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت:«ما نگران گسترش کمپین ضد ایرانی در واشنگتن هستیم. به نظر می‌رسد که امریکا تصمیم نهایی خود را درباره استفاده از اولتیماتوم‌‌‌‌‌ها و تهدید‌‌‌‌ها علیه ایران اتخاذ کرده است. این رویکرد امریکا در تضاد با روح برجام و نرم‌های بین‌المللی است». وی افزود:«نه تنها خروج امریکا از برجام برخلاف نرم‌های بین‌المللی است بلکه شروط مطرح شده از سوی امریکا برای ایران غیر قابل پذیرش است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار