کد خبر: 940351
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۸
شرایط مساعد در کنار کیفیت بالا، از جمله دلایلی است که در سال‌های اخیر گلستان را به یکی از سه قطب تولیدکننده میگو در کشور تبدیل کرده است.
محمدرضا سورى
سرویس ایران جوان آنلاین: پرورش میگو یکی از ظرفیت‌های اشتغالزایی در گلستان به شمار می‌رود و تکمیل طرح‌های در دست اقدام شیلات در این حوزه علاوه بر افزایش درآمد زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر را برای جوانان منطقه فراهم می‌کند. این موفقیت موجب شد تا مدیرکل شیلات استان گلستان با اشاره به ارزآوری ۱۳ میلیون دلاری صادرات میگو در این استان اعلام کند: «امسال تولید میگو در گلستان ۶۵ درصد رشد داشته و به بیش از ۲۵۰۰ تن رسیده است که از این میزان بالغ بر ۸۰ درصد آن صادر می‌شود.»

شرایط خوب برای پرورش انواع آبزیان در گلستان سبب شده تا شهر‌های مختلف این استان در زمینه تولید انواع آبزیان خصوصاً ماهیان خاویاری و میگو حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشند به طوری که علاوه بر تأمین نیاز‌های داخلی بحث صادرات را نیز به طور جدی دنبال کنند. در این میان باید به سایت پرورش میگو در شهرستان گمیشان اشاره کرد. این مجتمع تولید میگو هم اینک مهم‌ترین مرکز تولید این آبزی در کشور است که در طراحی نهایی با سطح ۲۸ هزار هکتار، نیاز میگوی داخل را به طور کامل تأمین خواهد کرد و می‌خواهد به یکی از مراکز اصلی صادرات این گونه به خارج از کشور تبدیل شود. این مجتمع از بخش‌های مختلفی از جمله سامانه آبگیری، سیستم عمل‌آوری آب، سیستم هوادهی و گرمایش سالن، سالن پرورش لارو، سالن مولد‌سازی و سالن تولید غذای زنده تشکیل شده و از مجهزترین کارگاه‌های تکثیر و تولید بچه میگو در کشور است.

ارزآوری ۱۳ میلیون دلاری

۸۰ درصد میگوی تولیدی گلستان به خارج از کشور صادر می‌شود که پیش‌بینی شیلات از طرح پرورش این آبزی در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ تولید ۱۷ هزار و ۲۵۰ تن میگو، ارز‌آوری ۱۰۰ میلیون دلاری و اشتغالزایی برای ۸ هزار و ۵۰۰ نفر است. مدیرکل شیلات استان گلستان با تأیید این موضوع مهم می‌گوید: «صادرات میگو امسال ۱۳ میلیون دلار ارزآوری برای استان داشت.» جواد قدس‌علوی با اشاره به اینکه امسال تولید میگو در گلستان ۶۵ درصد رشد داشته و به بیش از ۲۵۰۰ تن رسیده است که از این میزان بالغ بر ۸۰ درصد آن صادر می‌شود، می‌افزاید: «این مهم سبب شده تا صادرات میگو استان نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته است که این امر نقش بسزایی در رشد صادرات غیر نفتی استان دارد.» وی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار صادرات میگو از مرز‌های استان انجام می‌گیرد، خاطرنشان می‌کند: «با وجود مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل، می‌کوشیم سطح صادرات از طریق کریدور ریلی «ایران - ترکمنستان - قزاقستان» را افزایش دهیم و بیش از پیش در بازار‌های روسیه و چین حضور داشته باشیم.» به گفته مدیرکل شیلات گلستان، مرز اینچه‌برون می‌تواند به عنوان مسیر صادرات میگوی جنوب به آسیای میانه و حتی اروپا، با امنیت بیشتر و هزینه کمتر مطرح باشد.

از سایت پرورش تا پایانه صادراتی میگو

با وجود اینکه استان گلستان پیش از استان‌های بوشهر و هرمزگان رتبه سوم پرورش میگو در کشور را دارد، اما شرایط موجود برای رونق و توسعه پرورش میگو در این استان موجب شده تا برخی از کارشناسان مدعی شوند در صورت سرمایه‌گذاری بیشتر گلستان حتی می‌تواند در این زمینه رتبه اول را در خاورمیانه نیز از آن خود کند؛ موضوعی که با توجه به افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ و تولید ۱۷ هزار و ۲۵۰ تن میگو دور از دسترس نمی‌باشد. پرورش میگو در گلستان از سال ۹۰ به صورت انبوه آغاز شد و در حال حاضر ۲۷۰ هکتار از اراضی گمیشان به این کار اختصاص داده شده تا پرورش میگو از انحصار استان‌های جنوبی خارج شود. این موضوع در کشور سابقه‌ای نزدیک به دو دهه دارد و در این رابطه استان‌های جنوبی نه تن‌ها پیشتاز بودند بلکه انحصار آن را هم به نام خود زده بودند. نزدیکی به دریا، شور بودن خاک و وجود اراضی گسترده در شمال استان باعث شد گلستانی‌ها در شمال ایران و حاشیه جنوبی دریای خزر انحصار میگو در جنوب را بشکنند و خود را به‌عنوان قطب تولید میگو مطرح کنند. با پیگیری‌های انجام‌شده، زیرساخت‌های اولیه هزار هکتار از سایت ۴ هزار هکتاری پرورش میگو گمیشان آماده شده است و در سطح ۲۷۰ هکتار از این مزارع کار پرورش انجام می‌شود. ۸۰ درصد میگوی تولیدشده در این مزارع صادر می‌شود و در حال حاضر سطح پرورش آن ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است. از آنجا که در گلستان میگوی وانامی تولید می‌شود که به دلیل رنگ سفید و نرمی که دارد به عنوان برند در جهان شناخته می‌شود، لذا میگوی تولید شده با آب خزر به دلیل کلسیم بالای آب دریا، نرمی و مرغوبیت بیشتری دارد که موجب جذب مشتریان بیشتری می‌شود.

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان در تأیید این موضوع می‌گوید: «سال گذشته در مجموع شاهد تولید هزار و ۹۶۰ تن میگوی پرورشی در گلستان بودیم که این میزان تولید باعث شد استان گلستان از نظر میزان تولید میگوی پرورشی در کشور رتبه سوم را کسب کند.»

قدس‌علوی با بیان اینکه سایت پرورش میگوی گمیشان یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز در این زمینه در گلستان است، می‌افزاید: «تولید میگوی پرورشی در ۴ هزار هکتار از اراضی گمیشان انجام شده است که در راستای توسعه تولید میگو در استان، مطالعات فاز دوم این مجتمع به وسعت ۶ هزار هکتار به پایان رسیده است.» این اظهارات در حالی است که با توجه به ظرفیت‌های افزایش سطح مجتمع پرورش میگو به ۲۸ هزار هکتار و حتی ۴۰ هزار هکتار گمیشان می‌تواند به قطب پرورش میگوی خاورمیانه تبدیل شود. با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در لاین دو مجتمع پرورش میگوی گمیشان، برای تولید حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ تن میگو در سال ۹۷ تلاش می‌شود. این در حالی است که نخستین پایانه صادراتی میگو در گمیشان تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار