کد خبر: 940684
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱
در حالی که خروج سرمایه از کشور به شکل ارز یا کالا هنوز در برخی از محافل محل بحث است، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: اینکه اعلام شده ۲۵ درصد ارز حاصل از صادرات برگشته عدد دقیقی است، اما پتروشیمی‌ها بر اساس درآمد ارزی سعی کرده‌اند در پویایی کشور کمک کنند و ۶ میلیارد یورو ارز به سامانه نیما آوردند.
صمد کریمی گفت: بانک مرکزی در تسریع بازگشت ارز حاصل از صادرات کمک کرده‌است، اما براساس رفتاری که صادرکنندگان داشتند می‌توانستند بهتر عمل و به اقتصاد کشور کمک کنند. وی افزود: بر اساس آمار گمرک میزان صادرات هشت ماه نخست سال جاری ۵ /۳۱ میلیارد دلار بوده‌است. مجموع فروش ارز صادرکنندگان غیر نفتی در سامانه نیما حدود ۸ میلیارد دلار بوده‌است و صادرکنندگان که وارد‌کننده هم بوده‌اند، حدود ۵/ ۸ میلیارد دلار تأمین ارز بانکی داشته‌اند؛ یعنی از منابع بانک مرکزی برای صادر‌کنندگان برای تأمین مواد اولیه استفاده کرده‌اند.
این مقام مسئول ادامه داد: صادرکنندگان حدود ۲/۳ میلیارد دلار نیز از سامانه نیمایی ارز خریده‌اند. کل فروش ارز صادراتی تا ۱۲دی ماه سال جاری ۴ /۱۰ میلیارد دلار بوده‌است. پتروشیمی‌ها تا ۱۲ دی‌ماه ۵ میلیارد یورو ارز وارد کرده‌اند و مجموع واردات ارز برای کل واردکنندگان نزدیک ۹ میلیارد دلار بوده‌است.
وی اعلام کرد: آمار نشان می‌دهد شرکت‌های پتروشیمی بیشترین ارز برگشتی به چرخه اقتصادی را داشته‌اند که ۶ میلیارد یورو بوده و بقیه گروه‌ها سهم به مراتب کمتری در برگشت ارز حاصل از صادرات داشته‌اند. برخی از صادرکنندگان صادرات ریالی داشته‌اند که باید در آمار لحاظ شود. برخی نیز از ارز حاصل از صادرات برای واردات خود استفاده کرده‌اند و این ثبت نشده‌است، بنابراین براساس تحلیل از وضعیت تجاری و رفتار صادرکنندگان شیوه‌نامه‌ای به وزارت صمت ابلاغ شد. البته برآورد‌های اولیه نشان می‌دهد با توجه به عملکرد استاندارد و هدف سیاستگذار پولی و ارزی که دولت دنبال می‌کرده‌است، نرسیده‌ایم بنابراین باید صادرکنندگان تا پایان سال تعامل بیشتری با بانک مرکزی و دستگاه اجرایی داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار