کد خبر: 1198993
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان»:
با توجه به اینکه حدود ۸۰درصد گرمایش کشور به وسیله بخاری تأمین می‌شود، یکی از راهکار‌های کاهش مصرف گاز طبیعی استفاده از تجهیزات گرمایشی راندمان بالا مانند بخاری هرمتیک است
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است بخاری‌های فرسوده با راندمان پایین، سالانه بیش از‌هزارو ۲۰۰ مترمکعب گاز طبیعی مصرف می‌کنند، در حالی که یک دستگاه بخاری با برچسب انرژی A حدود ۶۰۰‌مترمکعب در سال گاز طبیعی مصرف می‌کند. با جایگزینی بخاری‌های راندمان بالا به جای بخاری‌های فرسوده سالانه بیش از ۶۰۰ مترمکعب گاز طبیعی به ازای هر دستگاه بخاری صرفه‌جویی می‌شود، به این ترتیب اگر تعداد بخاری‌های بخش خانگی را ۲۰‌میلیون دستگاه در نظر بگیریم، شاهد کاهش حدود ۱۰‌میلیارد‌مترمکعبی گاز طبیعی در سال خواهیم بود.

سعید نوری‌کرم، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در خصوص تعویض بخاری‌های فرسوده بیان کرد: یکی از نکاتی که می‌تواند در مدیریت مصرف انرژی تأثیرگذار باشد، بحث استفاده از تجهیزات با راندمان بالاست. این موضوع در طرح‌های مصوب شورای اقتصاد از جمله «افزایش کارایی سامانه‌های گرمایشی/ موتورخانه‌های موجود کشور» و «کمک به جایگزینی و اسقاط یک‌میلیون بخاری گازی ونفتی با بخاری‌های گازسوز دودکش دار راندمان بالا یا به اصطلاح هرمتیک هوشمند» مورد توجه است، اما نکته مهم در ارتباط با این طرح ها، اجرای ناقص یا اجرانشدن آنهاست، به عنوان مثال در رابطه با طرح جایگزینی موتورخانه‌ها هیچ یک از قرارداد‌ها اجرایی نشده، همچنین در طرح جایگزینی بخاری‌ها تنها حدود ۱۱‌هزار بخاری تعویض شده که این میزان به معنای پیشرفت تنها ۱/۱ درصد از طرح است.
وی افزود: با توجه به اینکه حدود ۸۰درصد گرمایش کشور به وسیله بخاری تأمین می‌شود، یکی از راهکار‌های کاهش مصرف گاز طبیعی استفاده از تجهیزات گرمایشی راندمان بالا مانند بخاری هرمتیک است. در حال حاضر بیشتر بخاری‌های تولیدی و مصرفی در بخش‌های مختلف از جمله خانگی و تجاری دارای برچسب انرژی و کارایی D و پایین‌تر هستند.
نوری‌کرم تصریح کرد: مصرف گاز طبیعی در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۴۲‌میلیارد‌مترمکعب گاز طبیعی برآورد شده، حدود ۱۴‌میلیارد‌مترمکعب از این مقدار مربوط به مصارف گازطبیعی در صنایع فولاد و سیمان است. این در حالی است که مصرف گاز هر بخاری با برچسب انرژی D و پایین‌تر بیش از هزارو ۲۰۰‌مترمکعب در سال است و با یک محاسبه سرانگشتی اگر تعداد ۲۰‌میلیون دستگاه بخاری فرسوده در کشور وجود داشته باشد، ۲۴‌میلیارد‌مترمکعب گاز طبیعی مصرف می‌شود، به عبارتی این رقم حدود ۱۷۱ درصد برابر گاز طبیعی مصرف‌شده در صنایع فولاد و سیمان است.
وی افزود: با جایگزینی بخاری‌های با تجهیزات گرمایشی راندمان بالا می‌توان از تعطیلی صنایع فولاد و سیمان در زمان ناترازی و کاهش تولید جلوگیری کرد. به عنوان مثال قطعی گاز طبیعی در صنعت فولاد سبب کاهش ۵/۱ میلیون تنی تولید فولاد در سال ۱۴۰۱ شده که ضرری بیش از یک‌میلیارد دلار برای صنعت فولاد در پی داشته است.
نوری‌کرم بیان کرد: یکی دیگر از مسائل مهمی که باید به آن توجه شود، مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است. این مبحث در سال ۱۳۷۰ به تصویب هیئت وزیران رسید و اجرای آن در ساختمان‌های کشور الزامی شد، اما متأسفانه با گذشت بیش از سه دهه از الزامی بودن اجرای آن در ساختمان‌ها، به علت عواملی مثل افزایش هزینه‎های ساخت و‌ساز و عدم‌النفع سازندگان ساختمان از کاهش هزینه‌های انرژی بهنگام بهره برداری از ساختمان، این موضوع چندان رعایت و اجرایی نشده است.
این کارشناس در ادامه گفت: برآورد می‌شود با اجرای مبحث ۱۹ در ساخت‌وساز‌ها و انجام اقداماتی مثل عایق‌کاری سیستم تأسیسات و لوله‌ها، عایق‌کاری جداره خارجی ساختمان و نصب پنجره‌های دوجداره استاندارد و با فرض کاهش حداقل ۲۰ درصدی در مصرف انرژی، چیزی حدود ۱۶‌هزار بشکه در سال از اتلاف انرژی جلوگیری خواهد شد.
نوری‌کرم در پایان عنوان کرد: تعویض ۵‌میلیون بخاری با برچسب انرژی D و پایین‌تر با بخاری‌های هرمتیک بدون در نظر گرفتن هزینه‌های زیرساخت، به ۱/۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. این در حالی است که با اجرایی‌شدن طرح از اتلاف حدود ۳‌میلیارد‌مترمکعب گاز طبیعی به ارزش صادراتی نزدیک به یک میلیارد دلار جلوگیری خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار