کد خبر: 1209916
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۰
نظری و گذری بر «آیت‌الله شریعتمداری به روایت اسناد»
ثری که هم اینک در معرفـــــی آن سخن می‌رود سعی دارد تا کارنامه سیاسی و اجتماعی آیت‌الله سیدکاظم شریعتمداری را به مدد اسناد ساواک بازنمایاند
شاهد توحیدی

جوان آنلاین: اثری که هم اینک در معرفـــــی آن سخن می‌رود سعی دارد تا کارنامه سیاسی و اجتماعی آیت‌الله سیدکاظم شریعتمداری را به مدد اسناد ساواک بازنمایاند. این مجموعه توسط اصغر حیدری تدوین شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر در معرفی این اوراق، به نکات پی‌آمده اشارت برده است: «کتابی که پیش‌رو دارید، بررسی کوتاهی از زندگی، فعالیت‌ها و مواضع آیت‌الله سید کاظم شریعتمداری، به ویژه از دوره شروع نهضت امام خمینی (ره) تا پیروزی انقلاب اسلامی است. این بررسی با توجه به اسناد ارائه شده و تحلیل محتوای آنها، صورت گرفته است. اسناد این کتاب، بخشی از اسناد بسیار مهم سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک)، شهربانی کل کشور و نیز سازمان اوقاف رژیم پهلوی است که هر کدام از عملکرد، فعالیت و مواضع آیت‌الله شریعتمداری از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۷، در پرونده‌هایی گرد آورده‌اند. از مجموع اسناد پرونده‌های مذکور، می‌توان تصویری واقعی، به دور از حب و بغض و منطبق بر واقعیت از آیت‌الله شریعتمداری به دست آورد و این خود در پویش صراط مستقیم الهی و عاقبت به خیری، با شناخت و پیروی از الگوی حسنه اهمیت مضاعفی دارد. این اثر در دو بخش کلی تدوین شده است: بخش اول تحت عنوان مدخل پژوهشی دارای چهار فصل می‌باشد که در فصل اول و به طور خلاصه، تولد تا استقرار آیت‌الله شریعتمداری در حوزه علمیه قم بررسی شده است. فصل دوم به تشریح عملکرد و مواضع وی، در جریان نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی مربوط می‌شود. در فصل سوم برخی از فعالیت‌های آیت‌الله شریعتمداری، در بین سال‌های ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۶ توضیح داده شده است. فصل چهارم مسائل اساسی و حساس سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ را که وی در وقوع آن‌ها نقش داشته است، در برمی‌گیرد. کتاب با بخش دوم که ارائه متن اسناد و برخی از تصاویر مربوط به آیت‌الله شریعتمداری است، پایان می‌یابد....»
«آیت‌الله شریعتمداری به روایت اسناد» در مدخل پژوهشی خویش، در باب کارکرد نامبرده در قیام ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ تبریز، چنین آورده است: «قیام ۲۹ بهمن تبریز، با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. یکی از قابل توجه‌ترین واکنش‌ها نسبت به قیام مردم ایران بالاخص قیام تبریز، واکنش مراجع دینی به عنوان متولیان امور دینی مردم در استمرار یا خاموشی این قیام‌هاست. از جمله کسانی که نسبت به قیام مردم تبریز واکنش نشان داد و خواستار آرامش مردم و نفی درگیری با مأمورین دولتی شد، آیت‌الله سیدکاظم شریعتمداری بود. شریعتمداری در مصاحبه‌ها و دیدارهایش، مردم را به سکوت و آرامش دعوت کرده و سعی می‌کرد ماجرا را خاتمه دهد. وی ضمن صدور اعلامیه‌ای در بعد از ظهر روز ۲۹ بهمن، مردم را دعوت به سکوت و آرامش کرده و خواستار بازگشت مردم به خانه‌هایشان شد. در بخشی از این اعلامیه آمده بود: هرگونه اظهار تشنج و تظاهراتِ زیان‌بار جایز نیست، لذا با تشکر از احساسات حقیقی مردم آذربایجان مخصوصاً تبریز، لازم است عموم مردم از این ساعت در منزل خود باشند و از فردا بازار را باز و مشغول زندگی آرام خود باشند... این اعلامیه شریعتمداری باعث شد که ساواک نیز نهایت استفاده را از آن ببرد. به طوری که بلافاصله اعلامیه مذکور را، با تیراژ بالا تکثیر کرده و شب هنگام و بامداد روز ۳۰ بهمن ۵۶، در نقاط مختلف تبریز پخش و الصاق کرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار