کد خبر: 1214940
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲

جوان آنلاین: کانال ایتای محلل نوشت:

روز گذشته پاسخ مثبت حماس با تاکید بر اصل آتش‌بس دائمی، رفع حصر و شروع بازسازی و امدادرسانی به غزه به قطر و مصر ارسال شد. در این بین دو نکته بسیار مهم به جز بحث تاکید بر آتش‌بس دائم در پاسخ حماس به چشم می‌خورد:

۱. قبول روند آتش‌بس مرحله‌ای: مقاومت بر آتش‌بس کامل تاکید دارد، اما میانجی‌ها می‌گفتند با توجه به موضع رژیم، این مسئله امکان‌پذیر نیست، اما روند توافق به گونه‌ای خواهد بود که در نقطه پایانی به توقف جنگ برسیم. به نظر با توجه به موضع بالای رژیم، حماس پذیرفته که روند اجرای آتش‌بس در سه مرحله ۴۵ روزه باشد (مجموعا ۱۳۵ روز یا ۴ ماه و نیم باشد)، اما با مذاکرات حین کار، حتما مکانیزمی در توافق گنجانده شود که در پایان، آتش‌بس پایدار رخ دهد.

۲. خط زدن آمریکا از میانجی‌ها: حماس در پاسخ خود سیلی محکمی به صورت آمریکا زده و آن را از میانجی‌ها خارج کرده و در قسمت میانجی، مصر، قطر، روسیه و سازمان ملل متحد را به رسمیت شناخته است که این به معنای بی‌اعتمادی به آمریکا به عنوان یک طرف تجاوز است. به نظر می‌رسد صحبت روز گذشته بایدن مبنی بر اغراق آمیز بودن پاسخ حماس، بیش از هر چیز ناشی از عصبانیت وی از دیدن نام روسیه و سازمان ملل به جای آمریکا در میانجی‌هاست.

نکته مهم: با توجه به پاسخ حماس، احتمال پذیرش آن از سوی دولت نتانیاهو بسیار کم است، زیرا بعید است وزرای تندروی کابینه اسرائیل با بسیاری از بند‌ها موافقت کنند. از این رو احتمال می‌رود که نتانیاهو برای فرار از مواجهه با امر واقع، دست به خرید زمان زده و با سه اقدام یعنی گسترش بحران در منطقه، تصعید جهشی بمباران در نوار غزه و آغاز یورش به رفح، تلاش کند تا موضع حماس نیز کاهش یابد. اخیرا بمباران‌ها در رفح تشدید شده که به نظر مقدمه‌ای برای یورش زمینی باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار