کد خبر: 1222810
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۰
گذر و نظری بر «پرونده هسته‌ای و ابعاد پیدا و پنهان آن»
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، از افت و خیز‌های پرونده هسته‌ای ایران در دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ سخن می‌گوید. از نقش دولت‌ها در به نتیجه مثبت رساندن یا به محاق بردن آن
شاهد توحیدی

جوان آنلاین: اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، از افت و خیز‌های پرونده هسته‌ای ایران در دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ سخن می‌گوید. از نقش دولت‌ها در به نتیجه مثبت رساندن یا به محاق بردن آن. وقایعی که تاریخ از درج و تحلیل آن‌ها در آینده، هرگز چشم نخواهد پوشید. «پرونده هسته‌ای و ابعاد پیدا و پنهان آن» از سوی کامران غضنفری تألیف شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انتشار آن همت ورزیده است. تارنمای ناشر در یادداشتی کوتاه، موضوع کتاب و اهمیت آن را اینگونه بازنمایانده است: 
«یکى از پیشرفته‌ترین دانش‌ها و فناوری‌هاى دوران معاصر، دانش و فناورى هسته‌اى است که طیف وسیعى از دانش‌هاى گوناگون را دربرمی‌گیرد و دستاوردهاى آن در زمینه‌هاى گوناگون همچون پزشکى، کشاورزى، تولید برق، صنایع غذایى، اکتشاف نفت و... کاربرد داشته و تصور اینکه دانش هسته‌اى فقط براى تولید برق و انرژى می‌باشد، تصور صحیحى نیست. صنعت هسته‌اى کشور طى چند دهه گذشته، فراز و نشیب‌هاى فراوانى را پشت سر گذاشته است. طى این مدت، صد‌ها تن از متخصصان و کارشناسان رشته‌هاى گوناگون دانشگاهى، دست به دست هم داده تا این صنعت شکوفا گردد و به بار بنشیند. البته همواره این مسیر با سختى‌ها و کارشکنى‌هاى فراوانى از جانب دشمنان نظام جمهورى اسلامى ایران، همراه بوده است. بعضى اوقات تعدادى از مسئولان دست اندرکار نیز متوجه نقشه‌هاى بیگانگان براى به تعطیلى کشاندن صنعت هسته‌اى کشور نمى‌شدند و با آنان همراهى مى‌کردند! با همه این مشکلات و ناملایمات، فداکارى برخى عناصر مؤمن و ازخودگذشته، باعث رشد و اعتلاى صنعت هسته‌اى کشور شد و دستاوردهاى بزرگى همچون دستیابى به غنی‌سازى ۲۰ درصد، برپایى رآکتور آب سنگین اراک، راه‌اندازى سایت فردو، تولید سانتریفیوژهاى نسل جدید و... ازجمله ثمرات تلاش‌هاى خالصانه آنان بود. این پیشرفت‌ها باعث شد تا دشمنان خبیث و سرسخت نظام جمهورى اسلامى ایران یعنى امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستى به فکر مقابله جدى با نظام اسلامى بیفتند و با همکارى سازمان‌هاى جاسوسى سه کشور، طرح خرابکارى‌هاى گوناگون در سایت‌هاى هسته‌اى کشور و شناسایى و ترور دانشمندان هسته‌اى کشور، در دستور کار آنان قرار گرفت. پس از چندى، تروریست‌هاى وابسته به سازمان‌هاى جاسوسى سیا و موساد، اقدام به ترور شهیدان: شهریارى، علیمحمدى، احمدى روشن و رضائى‌نژاد نمودند. برعکس تصور دشمن، این خرابکاری‌ها و ترور‌ها نه تنها باعث کند شدن کار‌ها نشد، بلکه شوق دانشجویان جوان براى پیوستن به صنعت هسته‌اى کشور را نیز دوچندان کرد. درنتیجه پیشرفت‌هاى هر روزه صنعت هسته‌اى و دستیابى به فرآورده‌ها و ابتکارات جدید، شاهد تولید، نصب و راه‌اندازى ۱۹ هزار سانتریفیوژ بودیم. طى دو سال گذشته، کشورهاى غربى به سردمدارى امریکا، تحریم‌هاى گسترده‌اى را علیه جمهورى اسلامى ایران اعمال کردند تا با خسته کردن مردم ما، آنان را وادار کنند از حقوق هسته‌اى خود چشم بپوشند که نتوانستند به این هدف دست پیدا کنند، اما در دولت یازدهم دور جدیدى از تلاش‌هاى دیپلماتیک تحت عنوان مذاکرات ژنو انجام گرفت که باعث حاشیه سازى‌هاى بسیارى شد. در این کتاب ضمن مرور اجمالى مذاکرات هسته‌اى در دولت آقاى خاتمى و دولت آقاى احمدى‌نژاد، به رویکرد هسته‌اى دولت آقاى روحانى پرداخته، مذاکرات ژنو و مسائل پیرامونى آن نیز مورد کنکاش و بررسى قرار گرفته است. امید که این تلاش مورد استفاده علاقه‌مندان قرار گیرد....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار