کد خبر: 1223674
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۲
گروهی از سناتور‌های جمهوری‌خواه آمریکایی طرحی ارایه کرده‌اند که خواستار لغو موقعیت قطر به‌عنوان متحد بزرگ غیرناتو آمریکا است.

جوان آنلاین: گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا طرحی ارائه کرده‌اند که خواستار خروج قطر از کشور‌هایی است که اصطلاحاً «متحد بزرگ غیرناتو» خوانده می‌شوند.

به گزارش تسنیم، قانونگذاران آمریکایی در این طرح ضمن اشاره به اینکه قطر از مقام‌های حماس میزبانی می‌کند از وزیر خارجه کشورشان آنتونی بلینکن خواسته‌اند در صورت تبدیل شدن این طرح به قانون ظرف ۹۰ روز روابط دوجانبه میان واشنگتن و دوحه و از جمله بهره‌مندی قطر از موقعیت متحد غیرناتو را مورد بازبینی قرار دهد.

موقعیت «متحد غیرناتو» از سوی دولت آمریکا به کشور‌هایی اعطا می‌شود که با نیرو‌های مسلح ایالات متحده همکاری‌ها و روابط راهبردی دارند، اما عضو اتحاد ناتو نیستند. کشور‌هایی که در این فهرست قرار می‌گیرند از مجموعه‌ای از مزیت‌های نظامی و مالی برخوردار می‌شوند. در حال حاضر ۱۹ کشور در فهرست متحدان غیرناتوی آمریکا قرار دارند.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا مارس ۲۰۲۲ قطر را در فهرست کشور‌های متحد غیرناتو قرار داد.

معرفی این طرح به معنی تبدیل شدن آن به قانون نیست. قانونی شدن چنین طرح‌هایی در آمریکا مستلزم آن است که دیگر شاخه قانونگذاری کنگره آمریکا (مجلس نمایندگان) طرح مشابهی را به تصویب برساند و سپس به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار