کد خبر: 1223682
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴

جوان آنلاین: کانال تلگرامی یک حرف از هزاران نوشت:

فرسایش مشروعیت اسرائیل و دلگرمی محور مقاومت از انتقادات بین المللی علیه اسرائیل
شای هارزوی، معاریو.

ترجمه از عبری: محمد مهدی غلامی

در روز‌های اخیر و در پی کشته شدن ۷ کارگر سازمان امدادرسانی «World Central Kitchen»، جهشی در شدت فشار‌های دولت آمریکا و جامعه جهانی به اسرائیل مشاهده شده که ممکن است یک رویداد تغییر دهنده واقعی باشد و محور مقاومت از تشدید فشار‌های بین‌المللی به اسرائیل دلگرم شود. مسئله کانونی این فشارها، درخواست از اسرائیل برای تغییر رفتار خود، به ویژه در زمینه ارائه کمک‌های بشردوستانه و فعالیت‌های عملیاتی در میدان قرار دارد.

این موضوع را می‌توان در هشدار‌های مقامات ارشد دولت بایدن مشاهده کرد که اگر اسرائیل سیاست خود را در این زمینه‌ها تغییر ندهد، ممکن است به تغییر سیاست دولت آمریکا منجر شود و کشور‌های غربی برای آتش بس و لزوم بررسی روابط امنیتی با اسرائیل اقدام کنند.

افزایش انتقادات و از بین رفتن مشروعیت جامعه بین‌المللی ممکن است پیامد‌های منفی گسترده‌ای برای فضای عمل سیاسی و نظامی اسرائیل در ادامه نبرد علیه حماس و حزب‌الله داشته باشد. همچنین، این موضوع بر اعتماد به نفس عناصر محور مقاومت نیز تأثیر می‌گذارد که از تشدید بحران در روابط بین اسرائیل و آمریکا در هفته‌های اخیر دلگرم شده اند.

علایم این مسئله را می‌توان در سخنرانی حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت روز قدس مشاهده کرد که در آن بخشی از سخنان خود را به آسیب وارده به جایگاه بین المللی اسرائیل و بحران بین بایدن و نتانیاهو اختصاص داد.

حتی ممکن است نصرالله را به این ارزیابی سوق دهد که در بستر این واقعیت و با توجه به نگرانی فزاینده در غرب و به ویژه آمریکا در مورد تشدید تنش در منطقه، اسرائیل مشروعیت ادامه جنگ علیه حماس را برای مدت طولانی نخواهد داشت و نمی‌تواند کارزار جنگی گسترده‌ای را در شمال فلسطین آغاز کند.

فراتر از آن، به نظر می‌رسد که [یحیی]سنوار [رهبر حماس در نوار غزه]نیز از آخرین تحولات دلگرم شده است. تحولاتی مانند افزایش کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه بدون نیاز به امتیاز دادن از سوی حماس و مشکلات فراوانی که دولت آمریکا در برابر اسرائیل برای شروع عملیات در رفح قرار می‌دهد.

این تصور ممکن است باعث شود سنوار موضع خود را درباره یک معامله جدید برای بازگرداندن اسرا در ازای آتش بس سخت‌تر کند، با این ارزیابی که فشار‌های فزاینده بر نتانیاهو، او را ناچار به تغییر موضع در مقابل حماس و دادن امتیازات بیشتر خواهد کرد.

به نظر می‌رسد وارد شدن آسیب به تصویرِ بازدارندگی اسرائیل، بر فعالیت سازمان‌های حامی ایران در سراسر خاورمیانه نیز تأثیر می‌گذارد. در دو ماه گذشته، پس از حمله به پایگاه آمریکایی در اردن در اواخر ژانویه که در آن ۳ سرباز آمریکایی کشته شدند، آشکار است که سازمان‌های شبه نظامی [نزدیک به ایران]حمله به پایگاه‌های آمریکایی در منطقه را متوقف کرده اند. این امر ظاهراً به دلیل درخواست ایران و تلاش این کشور برای جلوگیری از افزایش تنش انجام شد.

از سوی دیگر، آن‌ها همچنان به حمله به اهداف اسرائیلی ادامه می‌دهند، همانطور که در شلیک موشک و حملات پهپادی به ایلات مشهود است. امری که حتی منجر به حمله به پایگاه نظامی دریایی ایلات شد. بازدارندگی اسرائیل بسیار محدودتر است. نتانیاهو با توجه به این موضوع و برای جلوگیری از چنین روندی، باید قبل از هر چیز در جهت بازگشت روابط با دولت آمریکا به روال عادی خود اقدام کند.

این به عنوان گامی ضروری برای تقویت مجدد مشروعیت بین المللی اسرائیل و محدود کردن اقدامات تنبیهیِ احتمالی است که می‌تواند به تلاش‌های جنگی ارتش اسرائیل آسیب برساند. برای این منظور، نتانیاهو موظف است در اسرع وقت چندین گام بردارد:
۱. یک برنامه کاربردی برای افزایش قابل توجه و توزیع ایمن کمک‌های بشردوستانه در غزه تدوین کند.
۲. یک استراتژی "برای روز بعد از پایان جنگ" طراحی کند.
این گام‌ها مهم بوده و اصلی‌ترین راهی است که به اسرائیل فضایی برای اقدام به منظور تحقق اهداف جنگ جاری و ایجاد یک واقعیت امنیتی جدید در شمال اسرائیل (فلسطین اشغالی) می‌دهد تا امکان بازگشت ده‌ها هزار نفر از آوارگان فراهم شود.
دکتر شای هارتزوی: رئیس میز خاورمیانه در موسسه سیاست و استراتژی (IPS) در دانشگاه خصوصی رایشمن (اسرائیل) و متخصص مسائل راهبردی در حوزه بین‌المللی، منطقه‌ای، حضور و دخالت قدرت‌ها در خاورمیانه، امور مربوط به ایران و همچنین کشور‌های طرفدار صلح و عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار