کد خبر: 1224092
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۰
«امریکا و تجزیه‌طلبی قومی در ایران» در آیینه یک پژوهش نو انتشار
تحریک قومیت‌ها به جدایی از ایران بزرگ، هماره در زمره یکی از شاخص‌ترین ترفند‌های دشمنان این دیار بوده است. اثر «امریکا و تجزیه طلبی قومی در ایران»، همانگونه که از نام آن پیداست، به بررسی بخشی از تاریخچه این ترفند پرداخته است
 علی احمدی فراهانی

جوان آنلاین: تحریک قومیت‌ها به جدایی از ایران بزرگ، هماره در زمره یکی از شاخص‌ترین ترفند‌های دشمنان این دیار بوده است. اثر «امریکا و تجزیه طلبی قومی در ایران»، همانگونه که از نام آن پیداست، به بررسی بخشی از تاریخچه این ترفند پرداخته است. این پژوهش از سوی جواد حقگو انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر در معرفی این کتاب، چنین آورده است:
«ایران به عنوان کشوری با سابقه تمدنی کم نظیر، همواره در گستره سرزمینی خود با تعدد فرهنگ‌ها و قومیت‌های گوناگون مواجه بوده است؛ وضعیتی که در ادوار مختلف روابط بین‌الملل، به مثابه یکی از پایه‌های ثابت راهبرد‌های مشترک بسیاری از دولت‌های سلطه‌گر در تقابل با ایران، مورد استفاده قرار گرفته است. تفرق اقوام و تنوع مذهبی، در راهبرد‌های فروپاشی یک نظام سیاسی، همواره به عنوان یک مؤلفه مؤثر و کلیدی با کارکرد سیاسی و نظامی مورد توجه واقع شده است. اقوام ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده، بلکه به دلیل ویژگی‌های خاص جغرافیایی، تاریخی و سیاسی حاکم بر آن، همواره جایگاه کلیدی خود را در راهبرد‌های بیگانگان حفظ نموده‌اند. نگاهی به چالش‌های قومی یکصد سال اخیر به ویژه در دوره‌های بعد از تحولات مشروطه، جنگ جهانی دوم و انقلاب اسلامی ایران، نشان می‌دهد گرایش‌های قومی در ایران، همواره مورد توجه قدرت‌های خارجی قرار گرفته و از اصلی‌ترین ابزار اعمال فشار آنان بر حکومت مرکزی بوده است. در اغلب بحران‌های جدایی طلبانه و چالش‌های قوم‌گرایانه، علایق و گرایش‌های قومی دستمایه دخالت نیرو‌های بیگانه در سرنوشت کشور و تضعیف حاکمیت ملی توسط گروه‌های قومی، به نفع قدرت‌های غربی و شرقی بوده است. ظهور جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامی معترض به نظم و شرایط ناعادلانه حاکم بر نظام بین‌الملل، وضعیتی را به ارمغان آورد تا بسیاری از دولت‌های سلطه‌گر به ویژه دولت ایالات متحده، نتوانند با نظام نوظهور ایران روابط دوستانه برقرار نمایند، بنابراین از همان آغازین روز‌های پس از انقلاب ایران، دولت امریکا با اتخاذ تدابیر گوناگون به تقابل همه جانبه با ملت ایران پرداخت. اقدامات این دولت در مواجهه با حکومت اسلامی ایران، مجموعه‌ای از رفتار‌های سخت تا نرم را تشکیل داده است. اقدام برای تهاجم نظامی، کودتا، براندازی، هجمه گسترده سیاسی، اقتصادی و فرهنگی علیه منافع ملت ایران، ازجمله این اقدامات بوده است. دامن زدن به مسائل قومی در ایران و تلاش برای تحریک برخی از نخبگان فریب خورده، ازجمله ابزار‌های دیگری است که به خصوص در سال‌های اخیر، از سوی دولت امریکا مورد توجه قرار گرفته است. این ابزار که به ویژه در سال‌های پس از وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر مورد توجه سیاستگذاران امریکایی قرار گرفته، امروز شرایط مخاطره آمیزی را برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ایجاد نموده است. از آنجا که شرایط امروز ایران از جهت قدرت دولت مرکزی را نمی‌توان با ادوار تاریخی پس از مشروطه، پس از جنگ دوم جهانی و پس از انقلاب اسلامی قیاس نمود، بنابراین منشأ غالب اقدامات نرم و ضدامنیتی نهاد‌های گوناگون در داخل و خارج از مرز‌های کشور را باید در متغیر‌های بیرونی جست‌وجو کرد. در این کتاب، نویسنده محترم ضمن واکاوی علل و عوامل دخیل در ظهور بحران‌های قومی در ایران به بررسی نقش دولت امریکا در پیدایش و گسترش تمایلات و اقدامات جدایی‌طلبانه قومیت‌های مرزنشین ایرانی در طول سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ پرداخته که امید است برای علاقه‌مندان مطالعات انقلاب اسلامی مفید واقع گردد....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار