کد خبر: 724821
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
خشونت عليه سياهان رويه‌اي عادي در آمريكا است
تبعيض نژادي، آموزشی، شغلی، اجتماعی و نیز اعمال خشونت علیه سیاه پوستان، در کشوري که ادعاي نشر دموکراسي و حقوق بشر را در دنيا دارد، به رويه اي عادي تبديل شده است.
دکتر سید رضا میرطاهر

اذعان اوباما

کشتار 9 سیاهپوست در کلیسایی در شهر چارلستون ایالت کارولینای جنوبی توسط یک جوان سفیدپوست بار دیگر زخم کهنه نژاد پرستی در جامعه آمریکا را باز کرده است. این حادثه مرگبار واکنش های زیادی را در سطح جامعه آمریکا باعث شد. با این همه واکنش باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در این زمینه قابل توجه است. اوباما در سخنانی اذعان کرد نژادپرستی هنوز در آمریکا درمان نشده است. وی تصریح نمود که نژادپرستی و میراث برده‌داری همچنان در این کشور وجود دارد و همچنان بر سر آمریکا سایه افکنده است. اوباما با اشاره به اینکه خود او از مادر سفیدپوست و پدر سیاه‌پوست متولد شده افزود: هر چند دیدگاهها درباره نژادهای مختلف در آمریکا به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته اما میراث برده‌داری "بر جامعه آمریکا سایه طولانی افکنده و هنوز این میراث بخشی از "دی ان ای "ما است."


معضل نهادینه

کشتار نژادپرستانه سیاه پوستان در کلیسای چارلستون موجب شده تا بار دیگر اعتراضات به تبعیض نژادی در آمریکا از سر گرفته شود. تبعیض‌ نژادی و برخورد های خشن با سیاهپوستان در آمریکا که با نظام برده‌داری در سده ۱۷ آغاز شد، همچنان تا عصر حاضر ادامه یافته ‌است. در واقع تبعیض نژادی و نژادپرستی همواره به عنوان یک مسأله مهم در جامعه آمریکا مطرح بوده است. با انتخاب باراک اوباما به عنوان اولین رئیس جمهور سیاهپوست در کاخ سفید، انتظار می‌رفت شرایط سیاهان بهبود یابد، اما عملا شاهد وخامت روزافزون وضعیت سیاه پوستان از لحاظ اقتصادی، اجتماعی هستیم. با این حال مساله ای که در سالهای اخیر بسیار پر رنگ شده است، اقدامات خشونت آمیز علیه سیاه پوستان از جانب نژاد پرستان آمریکایی و نیز خشونت بی حد و حصر پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان است.

فعالان می‌گویند احتمال رفتار تبعیض‌آمیز پلیس با سیاه‌پوستان بیشتر است و آنها دو برابر بیشتر احتمال دارد در دادگاه‌ها محکوم شوند. همچنین قوانین تبعیض‌آمیز در آمریکا علیه سیاه‌پوستان همواره مورد اعتراض گروه‌های حقوق بشری قرار داشته است. به طور کلی با اینکه حدود 13 درصد جمعیت آمریکا را سیاه پوستان تشکیل می دهند، اما آنها بهره چندانی از ثروت، آموزش، رفاه در جامعه آمریکا ندارند. در مقابل سهم آنها از مشکلات و مصائب جامعه این کشور بسیار بالا است.

شمار قابل توجهی از زندانیان آمریکا سیاه پوست بوده و شرایط زندگی آنها بویژه در حومه شهرهای بزرگ یا شهرهای کوچک ناگوار است. از همه مهمتر اینکه قربانیان اصلی خشونت پلیس آمریکا را سیاه پوستان و رنگین پوستان تشکیل می دهند و همین مساله از دلایل اصلی اعتراضات و شورش هایی است که هر از چند گاهی در یکی از شهرهای آمریکا رخ می دهد. به نظر می رسد تبعيض نژادي، آموزشی، شغلی، اجتماعی و نیز اعمال خشونت علیه سیاه پوستان، در کشوري که ادعاي نشر دموکراسي و حقوق بشر را دردنيا دارد، به رويه اي عادي تبديل شده است.

با وجود این کاستی ها علیه سیاه پوستان، باز هم شاهد تشدید فشارها علیه آنها در جامعه آمریکا هستیم. در واقع حمله وحشیانه یک جوان سفید پوست به کلیسای سیاه پوستان در چارلستون نشاندهنده فشار روزافزون به این اقلیت نژادی است که باید ضمن تحمل نابرابری ها، تبعیض ها و تحقیرهای روزمره هر از چند گاهی شاهد اقدامات خشونت آمیز علیه خود باشند. با این حال هیچ چشم انداز امید بخشی برای تغییر این وضعیت ناهنجار در جامعه آمریکا وجود ندارد. مساله ای که اوباما به کنایه از آن به وجود ژن تبعیض نژادی در خون آمریکاییها اشاره کرده است.


نژادپرستي مفرط و نقض حقوق بشر مشخصه اصلي فرهنگ امريكايي


خشونت و آزادی حمل سلاح

یکی دیگر از محورهای سخنان اوباما مساله ارتباط بین خشونتها علیه سیاه پوستان با مساله آزادی حمل سلاح در آمریکا بود. رئیس‌ جمهوری آمریکا که تلاشش برای اعمال محدودیت بر حمل سلاح در این کشور ناکام مانده از مخالفت‌های شدید "انجمن ملی سلاح"( بزرگترین لابی اسلحه در آمریکا) آمریکا با اصلاح قوانین درباره سلاح و محدودیت ها در این زمینه بشدت انتقاد کرد. اوباما بیان اینکه تسلط انجمن ملی سلاح بر کنگره، بسیار شدید است تاکید کرد: این موضوع سبب ممانعت و توقف طرح پیشنهادی وی جهت اعمال محدودیت در حمل سلاح شده است.

وقوع حوادث مکرر در زمینه تیراندازی و کشتار شهروندان توسط افرادی باانگیزه های مختلف باعث شده تا باراک اوباما چندین بار از کنگره آمریکا بخواهد تا برای بازنگری در قانون حمل سلاح اقدام کند. اوباما با اشاره به حوادث مختلفی که هر چند وقت یک بار با استفاده از سلاح گرم در این کشور اتفاق می افتد، نگرانی خانواده ها را در این خصوص یاد آورشده و تاکید کرده که آنچه که باید از جانب دولت برای تجدید نظر در مقررات حمل سلاح در آمریکا انجام می شد، تا کنون انجام شده است و از این پس این کنگره آمریکاست که باید در این خصوص اقدام کند. بویژه پس از کشتار 20 کودک و 6 بزرگسال در مدرسه سندی هوک در نیوتاون ایالت کانتیکات در دسامبر 2012 موجی از انتقاد علیه خرید و فروش آزادانه سلاح در آمریکا به راه افتاد.

پس از این واقعه دردناک، اوباما و متحدان دموکرات وی در سال 2013 کمپینی با هدف ممنوعیت ساخت و فروش سلاحهای نیمه خودکار و تشدید مقررات درباره سلاحهای گرم راه اندازی کردند. اما مخالفت جمهوریخواهان، اصلاح قانون کنگره آمریکا را با شکست مواجه ساخت. در واقع نمایندگانی که با انجمن ملی سلاح، مرتبط هستند، همواره تهدید کرده اند که با هرگونه محدودیت قانونی برای خرید و فروش اسلحه مقابله خواهند کرد.

هواداران مقابله با خرید و حمل سلاح گرم در آمریکا کنگره این کشور را بدلیل نداشتن عزم واقعی برای ایجاد محدودیت در این باره مقصر قلمداد می کنند. سود هنگفت فروش تسلیحات باعث شده تا شرکت های تسلیحاتی از لابی های قدرتمندی در کنگره آمریکا برخوردار شوند که مانع از تصویب و اعمال هر گونه قوانین مرتبط با محدود کردن خرید و حمل سلاح شوند.

این در حالی است که کشتارها با استفاده از سلاح گرم در این کشور کماکان ادامه دارد و هر از چند گاهی شاهد کشتارهایی با استفاده از سلاح گرم در این کشور با انگیزه های مختلف هستیم بر اساس آمارها، آمریکا دارای بیشترین تعداد سلاح سبک نسبت به جمعیت این کشور است، به گونه ای که در برابر هر 100 نفر جمعیت امریکا 90 قبضه تفنگ و سلاح کمری در این کشور وجود دارد.

آمریکا از جمله کشور های جهان محسوب می شود که خرید و حمل انواع سلاح در آن آزاد است و به همین دلیل شرکت های اسلحه سازی در این کشور از طریق ساخت و فروش انواع سلاح سود سرشاری می برند .تخمین زده می‌‌شود که در آمریکا بیش از ۲7۰ میلیون اسلحه‌ شخصی وجود دارد و سالانه ۳۰ هزار نفر با سلاح گرم در این کشور کشته می‌شوند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار