کد خبر: 903920
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
با پايان فعاليت CDNهاي تلگرام در ايران زمينه حضور كاربران ايراني در فضاي امن پيام‌رسان‌هاي داخلي بيش از پيش فراهم شده است
زهرا چيذري

سال گذشته بود كه پاول دورف، بنيانگذار تلگرام با انتشار يك بيانيه رسمي از استقرار CDN يا شبكه‌هاي تحويل محتوا در ايران و برخي كشورهاي خاورميانه خبر داد. CDN‌ها مي‌توانند سرعت دريافت اطلاعات توسط كاربران را به ميزان چشمگيري افزايش بدهند. وي در عين حال تأكيد كرده بود نقاط ذخيره‌سازي CDN در مناطقي در نظر گرفته شده‌اند كه تلگرام ترافيك زيادي دارد، ولي ما به دلايل مختلف تمايلي به قرارگيري سرورهاي تلگرام در آن مناطق نداريم، اما حالا بد‌عهدي‌ها و عمل نكردن به قول و قرار انتقال سرورها به ايران موجب شد تا امتياز ويژه‌اي كه دولت براي افزايش سرعت و كيفيت تلگرام در اختيار اين شبكه گذاشته بود با مصوبه جديد شوراي عالي فضاي مجازي لغو شود.
توافق دولت ايران براي مجوز ‌CDN به تلگرام در واقع امتياز ويژه‌اي براي اين شبكه اجتماعي به شمار مي‌رود و اين اثبات مي‌كند «تلگرام» بر‌اساس همين توافق به شبكه اجتماعي اول ايران تبديل شده و انتخاب طبيعي مردم نبوده است. همين حالا هم با عزم دولت براي شكستن انحصار تلگرام تنها طي چند روز 12ميليون نفر از مردم كشورمان به پيام‌رسان‌هاي داخلي روي آورده‌اند و آنطور كه دبير شوراي عالي فضاي مجازي مي‌گويد ۲۷‌درصد بازديدها و ۱۷درصد توليد مطالب در تلگرام كاهش يافته است. حسام‌الدين آشنا، مشاور رسانه‌اي رئيس‌جمهور هم در صفحه اجتماعي خود درباره قطع همكاري دولت با تلگرام اينگونه توضيح داده است: مجوز استقرار سرورهاي شبكه توزيع محتواي پيام‌رسان تلگرام(CDN) در ايران لغو شده است و ترافيك اين پيام‌رسان تنها از طريق «ارتباطات بين‌المللي كشور» راهيابي خواهد شد. اين تسهيلات حاصل يك توافق مشروط بود حالا كه مؤسس تلگرام به تعهداتش عمل نكرده است، دليلي براي ادامه آن باقي نمي‌ماند.

ابطال مجوز استقرار CDN تلگرام در ايران

بر‌اساس مصوبه تازه شوراي عالي فضاي مجازي، مجوز قانوني صادره آن مركز در سال ۱۳۹۵ در خصوص استقرار سرورهاي شبكه توزيع محتواي پيام‌رسان تلگرام(CDN) در ايران لغو و باطل اعلام شده است.
طبق روال‌هاي قانوني، شركت ارتباطات زيرساخت موظف است نسبت به خروج اين سرورها از مدار اقدام كند و از اين پس، ترافيك اين پيام‌رسان تنها از طريق «ارتباطات بين‌الملل كشور» راهيابي خواهد شد، ضمن آنكه اجراي اين ابلاغيه مركز ملي فضاي مجازي ممكن است كاهش كيفيت استفاده از اين پيام‌رسان را در پي داشته باشد. سيد‌محمد حسين‌پور، مديركل ارتباطات و روابط عمومي مركز ملي فضاي مجازي درباره چرايي مصوبه ابطال مجوز استقرار سرورهاي شبكه توزيع محتواي پيام‌رسان تلگرام(CDN) در ايران اينگونه توضيح مي‌دهد: بنابر مصوبه سياست‌ها و اقدامات ساماندهي پيام‌رسان‌هاي اجتماعي شوراي عالي فضاي مجازي مبني بر ذخيره‌سازي و پردازش داده‌هاي عظيم مرتبط با فعاليت شبكه‌هاي پيام‌رسان اجتماعي در داخل كشور، مقرر شد پيام‌رسان تلگرام نسبت به نصب سرورهاي ذخيره‌سازي خود در داخل كشور اقدام كند.

به گفته وي به‌رغم تأمين فضاي مناسب و صدور مجوز ورود سرورهاي آن به داخل كشور، راه‌اندازي مركز مذكور فقط به صورت CDN (شبكه توزيع محتوا) صورت پذيرفت. حسين‌پور تأكيد مي‌كند: بنابراين با توجه به عدم همكاري تلگرام در چارچوب مصوبه مذكور، ادامه فعاليت CDN تلگرام در ايران غيرمجاز شناخته شد.

اقبال مردم به پيام‌رسان‌هاي داخلي

اقبال مردم به پيام‌رسان‌هاي داخلي نمادي از حمايت آنها از كالاي ايراني هم هست.
ابوالحسن فيروزآبادي، دبير شوراي عالي فضاي مجازي با تأكيد بر حفظ حريم خصوصي و حقوق شهروندي مردم در پيام‌رسان‌هاي داخلي تأكيد مي‌كند: تمامي پيام‌رسان‌هاي خارجي مي‌توانند مورد‌حمله همه شهروندان خارجي و ايراني قرار بگيرند؛ بنابراين پيام‌رسان‌هاي خارجي در خطر تعرض دنيا هستند و در‌صورتي‌كه اين اتفاق بيفتد هيچ نظامي وجود ندارد كه بتوانيم حريم خصوصي شهروندانمان را حفظ کنیم و هويت حمله‌كننده را تشخيص دهيم، اما در پيام‌رسان‌هاي داخلي اگر تعرض، هك و حمله ويروسي اتفاق بيفتد، قابليت شناسايي، پيگيري و تعقيب قانوني مطابق قوانين و مقررات جمهوري اسلامي وجود دارد.
فيروز‌آبادي كاهش ۲۷ درصدي بازديدها و ۱۷درصدي توليد مطالب در اين مدت را در تلگرام نشان‌دهنده اتحاد ملت مي‌داند و مي‌افزايد: ما با جديت اين طرح را پيگيري خواهيم كرد و در مرحله بعد تمامي كسب و كارهاي فعال در تلگرام نسبت به كوچ اقدام خواهند كرد.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
0
0
انشاءالله دولت با برجام هم همین برخورد را داشته باشد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار