کد خبر: 904314
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
افزايش ميزان وابستگي صندوق‌هاي بازنشستگي به بودجه دولت در دولت روحاني
در حالي كه دولت يازدهم در سال‌هاي ابتدايي طي چندين همايش تكيه بر صندوق‌هاي بازنشستگي به بودجه ملي را غلط عنوان كرده بود...
هادی غلامحسینی

در حالي كه دولت يازدهم در سال‌هاي ابتدايي طي چندين همايش تكيه بر صندوق‌هاي بازنشستگي به بودجه ملي را غلط عنوان كرده بود، حسن روحاني روزگذشته مدعي شد كه 55درصد از درآمد صادرات نفت جهت پرداخت بازنشستگي و مستمري به وزارت كار مي‌رود. بدين‌ ترتيب در دولت روحاني ميزان وابستگي صندوق‌هاي بازنشستگي به رغم برخورداري از 600 تا 700 بنگاه بزرگ و مهم، پيوسته در حال افزايش است.
به گزارش «جوان»، وزارت كار به واسطه اينكه صندوق بازنشستگي كشوري و سازمان تأمين اجتماعي را در خود جاي داده است، بر 600 تا 700بنگاه بزرگ و مهم اقتصاد ايران مديريت مي‌كند. در اين ميان، به جاي اينكه اين وزارتخانه در اقتصاد ايران تحول ايجاد كند، متأسفانه پيوسته مورد طمع سياسيون بوده و آلوده مفاسد متعدد و متنوعي شده است؛ به‌طوري كه اين مجموعه را حياط خلوت سياسيون مي‌دانند و نتيجه آن شده است كه شركت‌ها نه تنها توليد ثروت نمي‌كنند، بلكه با صدها هزار ميليارد تومان ارزش دارايي بنگاه‌ها، از اين شركت‌ها زيان و بدهي هم حادث مي‌شود. برهمين اساس ميزان وابستگي صندوق بازنشستگي و سازمان تأمين اجتماعي براي انجام تعهدات مالي به بودجه ملي كشور رفته‌رفته به شكل نگران‌كننده‌اي در حال رشد است.

۵۲ هزار ميليارد تومان به مستمري‌بگيران مي‌دهيم

در حالي كه وزارت كار يكي از وزارتخانه‌هايي است كه بيشترين بودجه را از بيت‌المال دريافت مي‌كند، حسن روحاني رئيس‌جمهور روزگدشته در مراسم گراميداشت هفته كارگر با اشاره به ميزان پولي كه از سازمان تأمين اجتماعي به مستمري‌بگيران اختصاص يافته است، گفت: ۵۲هزار ميليارد تومان به مستمري‌بگيران مي‌دهيم و اين در حالي است كه پول نفت ما كمتر از 100 هزار ميليارد تومان است. به ما مي‌گويند كه پول نفت را چه مي‌كنيد ما ۵۵درصد آن را به مستمري‌بگيران مي‌دهيم كه اين تنها جزيي از مخارج دولت است.
براي درك آنچه در مجموعه وزارت كار مي‌گذرد، بايد به حيرت محمد نهاونديان از ترنول مالي صندوق‌هاي بازنشستگي كه عمومش در اختيار وزارت كار قرار گرفته است، اشاره‌اي داشته باشيم.

حيرت نهاونديان از گردش مالي بازنشستگي

در حالي كه در سال 95 بودجه عمومي كشور رقمي در حدود 350هزار ميليارد تومان بود، رئيس دفتر سابق رئيس‌جمهور در همين سال اعلام داشت كه ميزان گردش مالي پرداخت حقوق، مستمري و هزينه‌هاي درمان صندوق‌هاي بازنشستگي در سال 94 را 120هزار ميليارد تومان اعلام كرده و مدعي شده بود، در اين سال گردش مالي اين مجموعه 40ميليارد دلار بوده است؛ در صورتي كه كل درآمد ارزي حاصل از فروش نفت‌خام در اين سال به 27ميليارد دلار هم نمي‌رسد، بنابراين در صندوق بازنشستگي با رقم بزرگي مواجه هستيم.
به گفته محمد نهاونديان، از سال 1387 كه ميزان وابستگي 36درصد بود، هم‌اكنون اين وابستگي به 58درصد در سال 1395 رسيده است. روند افزايش وابستگي به صندوق‌هاي بازنشستگي سالم نيست و در اين‌باره بايد خود صندوق‌ها با كفايت درصدد افزايش بهره‌وري و كاهش وابستگي به منابع دولتي باشند.

بودجه كلان تأمين اجتماعي

سيدتقي نوربخش نيز اخيراً مدعي شده است كه بودجه سال ۹۷ تأمين اجتماعي در حوزه منابع ۹۸هزار و ۶۶۱ميليون تومان و در حوزه مصارف هم همين مقدار است.
نوربخش با بيان اينكه سازمان تأمين اجتماعي در سال ۹۷، ۶۶۳هزار ميليارد ريال مستمري پرداخت مي‌كند، اظهار داشت: ۲۰هزار و ۹۵۶ميليارد تومان براي بخش درمان از محل ۹ بيست و هفتم از حق بيمه‌ها در نظر گرفته شده است. باقي منابع هم از محل سرمايه‌گذاري و پروژه‌هاي عمراني است.
اين روزها در شرايطي شاهد افزايش ميزان وابستگي وزارت كار و صندوق‌هاي بازنشستگي به بودجه ملي ايران هستيم كه اين مجموعه‌ها با 600تا 700بنگاه بزرگ و مهم در اقتصاد ايران، مشخص نيست كه چرا از محل 100هزار ميليارد تومان دارايي در اختيار توليد ثروت و اشتغال نمي‌كنند، البته قبضه مديريت اين مجموعه‌ها توسط چهره‌هاي اصلاح‌طلب تندرو موجب نگراني جامعه كارگري و بازنشستگي كشور شده است، زيرا اين افراد معتقدند اين بنگاه‌ها دولتي نيست بلكه ماحصل عرق جبين ميليون‌ها كارگري است كه سال‌ها تلاش كرده‌اند تا از اين محل آينده خود را تأمين كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار