کد خبر: 904494
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
بیانیه رسمی ترزا می، ماكرون و مركل
سران بریتانیا، فرانسه و آلمان در حمایت از برجام بیانیه صادر كردند ولی تحت تأثیر فشارهای دولت امریکا می‌گویند كه باید بحث بر سر یك توافق تكمیلی دیگر با ایران نیز شروع شود.

سران بریتانیا، فرانسه و آلمان در حمایت از برجام بیانیه صادر كردند ولی تحت تأثیر فشارهای دولت امریکا می‌گویند كه باید بحث بر سر یك توافق تكمیلی دیگر با ایران نیز شروع شود. معاون خاورمیانه و آفریقای وزیر خارجه بریتانیا كه برای تبادل نظر با ایران به تهران آمده، به دلیل رویكرد حمایتی اروپا از امریکا با انتقاد معاون وزیر خارجه ایران روبه‌رو شده و عراقچی به او گفته كه اروپا نباید برای جلب رضایت ترامپ، ایران را تحت فشار بگذارد.

به گزارش «جوان» ظاهراً ترامپ انگلیسی‌‌‌‌ها را از قبل درباره نیاز به یك برجام تكمیلی كه به فعالیت‌های موشكی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران رسیدگی كند، توجیه كرده بود ولی آنگلا مركل صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیاز به یك كلاس توجیهی در كاخ سفید داشتند كه این كلاس هم با سفر به واشنگتن برگزار شد. نتیجه این شد كه رهبران سه كشور دیروز یك بیانیه مشترك صادر كردند، بیانیه‌ای كه به فاصله‌ای كوتاه بعد از سفر ماکرون و مركل به واشنگتن، صادر شده است. ظاهر بیانیه سه‌جانبه ترزا می، ماکرون و مركل، حمایت از توافق هسته‌ای با ایران و تأکید بر دست نخورده باقی ماندن آن است ولی آنها روایت ترامپ از «ناقص بودن برجام‌» را پذیرفته و در بیانیه خود گفته‌اند:‌« مواردی وجود دارد که در توافق هسته‌ای با ایران به آنها پرداخته نشده و لازم است درباره‌اش تصمیم‌گیری شود؛ از جمله برنامه موشکی و حضور نظامی ایران در منطقه.» ‌پیش از این گزارش‌های غیر رسمی منتشر شده بود درباره اینكه ماكرون در سفر خود به واشنگتن، پذیرفته كه باب مذاكره با ایران در سایر مسائل از جمله برنامه موشكی و نفوذ منطقه‌ای ایران هم گشوده شود كه بیانیه دیروز مهر تأییدی بر این گزارش‌های غیر رسمی است. ماکرون یك‌‌‌‌شنبه شب نیز با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران تلفنی تماس گرفت؛ تماس تلفنی كه گفته می‌شود یك ساعت كامل طول كشیده است. در بیانیه رسمی تهران و كاخ الیزه كه البته دو طرف به طور جداگانه آن را صادر كرده‌اند، بر حفظ برجام به شكلی كه هست، تأکید شده است. در بیانیه ریاست جمهوری ایران آمده است:‌« برجام و هر موضوع دیگری به بهانۀ آن، به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.» ‌روحانی گفته است:‌« حتی اگر در ۲۲اردیبهشت (۱۲ مه) امریکا اعلام کند در برجام می‌ماند و شرایط دو سال گذشته را بخواهد ادامه دهد، برای ما قابل قبول نیست.» ‌در بیانیه ماكرون هم آمده است:‌«اتحادیه اروپا و فرانسه برجام را همانطور که هست قبول دارند.»

‌با این حال ماكرون در بیانه خود برجام را‌ « مدل مهمی برای حل مشکلات این منطقه‌» خوانده كه تلویحاً به تكرار‌پذیری آن اشاره دارد. در بیانیه طرف ایرانی و فرانسوی، هیچ اشاره‌ صریحی به این نشده كه فرانسه خواستار مذاكره بر سر مسائل غیر برجامی یا این چیزی است كه در ایران برجام‌های «2» و «3» شناخته می‌شود، ولی بعید است ماكرون در گفت‌وگوی تلفنی خود با روحانی که یک ساعت طول کشید، طرح خود را با او در میان نگذاشته باشد. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه دیروز در ملاقات با «‌الیستر برت‌» معاون خاورمیانه و آفریقای وزیر خارجه بریتانیا‌، با انتقاد از رویکرد اروپا مقابل بدعهدی‌‌‌‌ها و تخلفات ترامپ در اجرای برجام، تلاش انگلیس، آلمان و فرانسه در جلب رضایت ترامپ به قیمت تحت فشار قرار دادن ایران را اشتباه و شکست خورده خواند و به شدت انتقاد کرد. طرف بریتانیایی ضمن اعلام پایبندی کامل کشورش به برجام تأکید کرد: بریتانیا خواهان اجرای تمامی مفاد برجام از سوی همه کشور‌‌‌‌ها است و این نکته را در مذاکرات خود با طرف امریکایی مدنظر دارد. در این دیدار همچنین موضوعات مربوط به روابط دوجانبه و به ویژه مشکلات مالی ناشی از تعلل دولت انگلیس در اجرای تعهدات خود مورد بررسی قرار گرفت و برت تأکید کرد که دولت انگلیس با جدیت در پی رفع این مشکلات است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار