کد خبر: 907936
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
ایران: فراتر از برجام گفت‌وگو نمی‌کنیم
پیشنهاد کمک مالی روسیه، چین و اروپا به ایران در قبال مذاکرات موشکی و منطقه‌ای! خبری است که یک روزنامه آلمانی منتشر کرد
جوان آنلاین: «پیشنهاد کمک مالی روسیه، چین و اروپا به ایران در قبال مذاکرات موشکی و منطقه‌ای!» خبری است که یک روزنامه آلمانی منتشر کرد و به نقل از مقامات ارشد اروپایی مدعی شد که دیپلمات‌های چین، روسیه و اروپا در هفته‌های آتی، در جلساتی به ریاست هلگا اشمید گام‌های بعدی خود پس از تصمیم اخیر ترامپ برای خروج از برجام را مورد بحث قرار خواهند داد.

ایران و اروپا در هفته گذشته مذاکراتی را برای حفظ برجام آغاز کردند که آقای محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، آن را مثبت ارزیابی کرد اما تأکید نمود که باید منتظر ماند تا روشن شود در هفته‌های آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. با این حال روزنامه آلمانی «ولت آم زونتاگ» در شماره یکشنبه خود مدعی شد، دیپلمات‌های اروپا، چین و روسیه در حال بحث بر سر توافقی برای پیشنهاد به ایران هستند تا در ازای کمک‌های مالی، ایران «برنامه موشک‌های بالستیک و مداخله در منطقه» را محدود کند تا به این ترتیب راه برای حفظ برجام باز شود. بنا به ادعای این روزنامه آلمانی در این جلسات، نمایندگان آمریکا حضور نخواهند داشت و هنوز روشن نیست ایران که تاکنون مذاکره بر سر هر چیزی جز برجام  را رد کرده، در این جلسه حضور خواهد داشت یا خیر. ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا همواره نسبت به بی‌توجهی برجام  به مسائل منطقه‌ای و همچنین برنامه موشکی ایران، معترض بوده و حال این روزنامه آلمانی  به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی مدعی شده که رسیدن به توافقی که در آن زمان حفظ برجام به مسائل منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران پرداخته شده باشد، می‌تواند به اقناع ترامپ برای ادامه لغو تحریم‌های ایران کمک کند. وزارت خارجه آلمان، تاکنون به درخواست اطلاعات بیشتر خبرگزاری «رویترز» درباره صحت ادعای منتشره، پاسخ نداده است. البته چند ساعت بعد از انتشار این خبر،  خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه در اتحادیه اروپا، گزارش یک روزنامه آلمانی را -که مدعی شده بود کشورهای باقی‌مانده در برجام قصد دارند برای راضی کردن ترامپ به ماندن در برجام، توافق تازه‌ای به ایران پیشنهاد دهند- تکذیب کرد.

وزارت خارجه: درباره هیچ موضوعی فراتر از برجام گفت‌وگو نمی‌کنیم
این خبرپردازی روزنامه آلمانی بی‌جواب نماند و آقای بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اخبار منتشره از رسانه‌های خارجی به نقل از منابع دیپلماتیک ناشناس مبنی بر ارائه بسته جدید به ایران در قبال پذیرش توافق جدید اظهار داشت: چنین اخبار و ادعاهای بی‌ربط، ریشه در اتاق فکرهای رسانه‌ای صهیونیست‌ها و دیگر هرج‌ومرج‌طلبان بین‌المللی و بدخواهان ملت ایران دارد که با هدف فضا‌‌سازی منفی و منحرف کردن مسیر گفت‌وگوهای ایران و سایر طرف‌های برجام صورت می‌پذیرد.
قاسمی خاطر‌نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان طرف متعهد به برجام پس از خروج یک‌جانبه و غیر قانونی و مفتضحانه آمریکا از این توافق بین‌المللی و در پاسخ به درخواست سایر طرف‌ها برای ماندن جمهوری اسلامی ایران در این توافق به صراحت اعلام کرده است چنانچه سایر طرف‌ها بتوانند حقوق مصرح ایران در برجام را رعایت و به‌طور کامل بدان عمل نمایند در این توافق باقی می‌ماند و دیگر مسائل مطروحه بی‌پایه، انحرافی و غیر قابل اعتناست. آنچه مهم است اینکه آیا دیگر طرف‌ها می‌توانند به تعهدات خود ذیل برجام عمل کنند یا خیر که این موضوع طی مذاکرات فشرده آتی مشخص خواهد شد.
قاسمی تاکید کرد: بر اساس چارچوب‌های تعیین‌شده در نخستین کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا که روزهای آینده به پیشنهاد ایران برگزار می‌شود، فقط موضوعات مرتبط با برجام میان جمهوری اسلامی ایران و سایر طرف‌ها بررسی خواهد شد.

پیشنهادی چند میلیارد دلاری برای حراج توان دفاعی ایران!
اما ماجرای این بسته پیشنهادی چیست؟ روز سه‌شنبه ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان، در تماس تلفنی با حجت‌الاسلام حسن روحانی خبر داد که وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه قرار است بسته‌ای پیشنهادی برای حفظ برجام روی میز مذاکره قرار دهند، بسته‌ای که به گفته سفیر ایران در لندن این اطمینان را به ایران می‌دهد که از منافع اقتصادی توافق هسته‌ای بهره‌مند خواهد شد!
البته بر اساس اخبار رسیده از اروپا به نظر می‌رسید بسته پیشنهادی آن‌ها، شامل موضوعاتی علاوه‌بر موضوع هسته‌ای باشد، بسته‌ای که فرانسه طراح آن بوده و حتی درباره آن با آمریکا هم رایزنی کرده است. فرانسه به همراه انگلیس و آلمان به‌دنبال این هستند که با وجود حفظ برجام، بر سر مسائل دیگری از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای با ایران توافق کنند. حال خبرهای روزنامه آلمانی صحت این ادعا را تأیید می‌کند که اروپا هنوز دنبال اجرای این طرح پیشنهادی است؛ اگرچه در تماس تلفنی ماکرون با حسن روحانی، رییس‌جمهوری این طرح را رد کرده بود.
حال خبرها و جزئیات بیشتری از این بسته مشوقانه(!) منتشر شده، به گفته رویترز توافق جدید پیشنهادی به ایران شامل چندین میلیارد دلار کمک اقتصادی به ایران خواهد بود و مشابه توافقی است که بر اساس آن، اروپا میلیاردها دلار در اختیار ترکیه قرار داد تا مرزهای خود را روی سیل مهاجران به سوی اروپا ببندد، توافقی که به پایان بحران مهاجران در سال‌2015 کمک کرد.

فلاحت‌پیشه:توان دفاعی ایران قابل مذاکره نیست
آقای حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با روزنامه «صبح نو» گفت: اتحادیه اروپا از ارائه بسته مشوقانه در چارچوب برجام خبر داده بود که از جزئیات آن اطلاعاتی در دست نیست و ما همچنان در انتظار این بسته هستیم.
وی ادامه داد: در مذاکره با اروپا موضوعی فراتر از برجام مطرح نمی‌شود، تا زمانی که تکلیف برجام پس از خروج آمریکا مشخص نشده، مذاکره درباره موارد دیگر محلی از اعراب ندارد. چراکه خروج آمریکا از برجام و ناتوانی دیگر بازیگران برای تحریم‌شکنی در قالب برجام ضربه بزرگی به اعتماد ایرانیان نسبت به رژیم مذاکراتی وارد کرده است.
این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: ناگفته نماند که توان دفاعی ایران عملاً قابل مذاکره نیست.
کشورها زمانی می‌توانند برای مذاکره درباره توان دفاعی‌شان فکر کنند که معضلی به‌نام ناامنی در منطقه نباشد، در خاورمیانه که روز‌به‌روز کانال‌های ناامنی بیشتری در حال شکل‌گیری است، جمهوری اسلامی حق مسلم دارد تا تجهیزات دفاعی امنیتی خود را حفظ کنند.

 

منبع: صبح نو

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار