محمدعلی رمضانی، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) در گفتوگویی پیرامون نسبت علوم انسانی اسلامی و غربی با بیان اینکه بحث پویایی و عبور از علوم غربی به غیرغربی فقط در کشور ما مطرح نیست، گفت: علم به طور کلی و علوم انسانی به طور اخص یک تجربه پویاست یعنی در خود غرب نیز روی علوم انسانی و نظریهها ایستایی وجود ندارد و پیوسته و همواره دیدگاهها و رویکردهای جدید مطرح میشوند.
وی اضافه کرد: اصل حرکت و پویایی در علم و عبور کردن از وضع موجود، امر پسندیدهای است مشروط بر اینکه پیششرطهای لازم را رعایت کنیم. اندیشمندان دنیا این نکته را پذیرفتهاند که همه نظریهها، مکاتب، رویکردها و پارادایمها مبتنی و متکی بر یک سلسله مسائل نظری، جهانشناختی و فلسفی هستند. هر نظریهای که در هر رشتهای از علوم انسانی مطرح میشود، رنگ و بوی پسزمینههای نظری جغرافیای خودش را دارد و با این رویکرد میتوان علوم انسانی را به غربی و غیرغربی تقسیم کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) با تصریح بر اینکه وقتی از گذر از علوم انسانی غربی سخن میگوییم به این معنا نیست که علوم رایج را کنار بگذاریم، عنوان کرد: به لحاظ اجرایی و در سطح آکادمیک باید در لبههای رایج غربی همواره حرکت کنیم و با جدیدترین نظریهها آشنا باشیم، اما در کنار آن یک سرچشمه جدید میتوانیم تولید کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه در متون اسلامی و قرآن واژه دین و نه ادیان به کار رفته است، گفت: همه ادیان یکی هستند و سه اصل توحید، نبوت و معاد اصول اساسی همه ادیان هستند گرچه بعضی از متون بعضی از ادیان، دچار دستکاری و تحریف شدند. همچنین شبهدینهایی نیز پیدا شدهاند که منشأ الهی ندارند بنابراین علوم انسانی اسلامی در برابر علوم انسانی غربی قرار میگیرد زیرا غرب در اینجا به مفهوم دینی نیست.
رمضانی ادامه داد: از سوی دیگر شناخت معرفت دین اسلام را که کاملترین دین است در یک طرف قرار میدهیم و سایر معارف بشری را در طرف دیگر قرار میدهیم که این به معنای تقابل نیست، بلکه به این معناست که دو منبع معرفتی داریم که یک منبع معرفتی که از علم مطلق و بینهایت الهی سرچشمه میگیرد و تا مادامی که دچار تحریف نشده باشد، به علم مطلق الهی وصل است و منبع دوم علم مادی و تجربی بشری است.