کد خبر: 931781
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۷
مرکز دیالیز زنجان اواخر سال 95 افتتاح شد، اما عدم صدور مجوز بهره‌برداری مانع پذیرش و درمان بیماران هدف گردید. این مرکز تمامی موارد و الزامات اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی را رعایت کرده و این بخش آماده ارائه خدمات به بیماران نیازمند است
پروانه سهرین بیگلو
طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی کارشناسان، زنجان یکهزار و ۷۵۸ بیمار کلیوی دارد که از این تعداد ۴۳۳ نفر آن‌ها نیاز به خدمات دیالیزی دارند، بنابراین با توجه به اینکه روز به روز برتعداد بیماران دیالیزی استان افزوده می‌شود، اجرای برنامه‌های آموزشی در راستای پیشگیری از ابتلا و کمک به بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است. از همین رو در کنار فعالیت شش شعبه انجمن بیماران کلیوی که در شهرستان‌های زنجان فعال هستند مسئولان بر ضرورت بهره‌برداری هرچه سریع‌تر اولین مرکز دیالیز خیرساز کشور در استان تأکید می‌کنند.

انجمن بیماران کلیوی ۱۸۰ شعبه در سطح کشور دارد که با توجه به حضور یکهزار و ۷۵۸ بیمار کلیوی در زنجان، شش مرکز آن در شهرستان‌‎های این استان قرار دارد. از این تعداد بیمار کلیوی ۷۱۹ نفر به پیوند کلیه و ۶۱۴ نفر نیز به خدمات مراقبتی نیاز دارند. علاوه بر این تعداد ۴۳۲ نفر هم در ردیف بیماران دیالیزی استان قرار دارند. از همین رو در کنار فعالیت انجمن‌های مختص به بیماران کلیوی که وظیفه آموزش، پیشگیری و درمان را بر عهده دارند، ضروری است هرچه سریع‌تر مرکز دیالیز خیرساز زنجان که به عنوان اولین مرکز دیالیز خیرساز کشور شناخته می‌شود، به بهره‌برداری برسد. در این راستا محمدرضا طهماسبی، مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی زنجان می‌گوید: «از بین بیماران دیالیزی که در این استان حضور دارند تعداد ۱۶۵ بیمار در بیمارستان ولی‌عصر (عج) و ۵۰ بیمار دیگر نیز در بیمارستان بهمن زنجان دیالیز می‌شوند. از همین رو با توجه به نیاز استان به یک مرکز دیالیزی، خیران و مسئولان با کمک هم سعی در احداث اولین مرکز دیالیز خیرساز کشور در زنجان کردند که اکنون بنا به دلایلی به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.»

مرکز دیالیز زنجان در انتظار افتتاح
با توجه به اینکه احداث چنین مرکزی از اهمیت بالایی در زنجان برخوردار است، مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی زنجان بیان می‌کند: «این مرکز اواخر سال ۹۵، توسط مسئولان وقت استان افتتاح شد، اما عدم صدور مجوز بهره‌برداری مانع و اتلاف وقت را در پذیرش و درمان بیماران هدف ایجاد کرد.» طهماسبی می‌افزاید: «این انجمن تمامی موارد و الزامات اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی را رعایت کرده و این بخش آماده ارائه خدمات به بیماران نیازمند است.» وی ادامه می‌دهد: «تجهیزات مربوط به بخش دیالیزی این انجمن توسط شرکت دیالیز تجهیز ایران مطابق با استاندارد‌های جهانی و الزامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه شده است و پذیرش بیماران نیز متناسب با این موارد انجام می‌گیرد.» مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی زنجان اضافه می‌کند: «با توجه به تقارن ایام محرم مقرر بود پذیرش بیماران از اول مهر انجام گیرد که این مهم باز هم به تأخیر افتاد.» به گفته طهماسبی برای تجهیز و ساخت مرکز دیالیز خیرساز کشور در این استان ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده که با احتساب هزینه‌های کنونی رقم بسیار بالایی را شامل می‌شود.

علاوه بر برنامه‌ریزی برای احداث چنین مرکز کاربردی در استان زنجان، برای رفاه بیماران کلیوی و خانواده‌های آنان که از راه‌های دور به ویژه روستا‌ها برای درمان به شهر می‌آیند نیز مهمانسرای مجهز با مشارکت یک خیر در حال احداث است. لازم به ذکر است این مهمانسرا در حال حاضر پیشرفت ۹۰ درصدی خود را پشت سر می‌گذارد. طهماسبی در این خصوص می‌گوید: «اغلب بیماران بی‌بضاعت به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به تأمین اسکان خود برای درمان نیستند و بر این اساس در این خوابگاه ۱۳ سوئیت برای اقامت آن‌ها در نظر گرفته شده که به زودی پس از تکمیل در اختیار گروه‌های هدف قرار می‌گیرد.» وی با اشاره به اینکه هم اکنون کلینیک و درمانگاه‌های تخصصی انجمن ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن به ۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است، اضافه می‌کند: «با تحقق این امر علاوه بر کاهش هزینه‌های درمانی و اتلاف وقت در درمان بیماران پیوندی و دیالیزی خدمات نیز به بهترین نحو ارائه می‌شود.»

بیماران دیالیزی در‌حال افزایش
روز‌به‌روز بر شمار بیماران کلیوی استان زنجان افزوده می‌شود. این را کارشناس امور بیماران انجمن کلیوی استان زنجان می‌گوید و تأکید می‌کند: «هم اکنون یکهزار و ۷۵۸ بیمار ابتلا به کلیوی در این استان وجود دارد که از این تعداد ۷۱۹ بیمار را پیوندی، ۶۱۴ نفر را بیماران مراقبتی و ۴۳۲ نفر را دیالیزی تشکیل می‌دهند.»

گلزار باباخانی اضافه می‌کند: «شمار مراجعه‌کنندگان به این انجمن از روند رو به رشد بیماری کلیوی در این استان حکایت دارد به طوری که میانگین هفته‌ای برای چهار یا پنج بیمار دیالیزی جدید پرونده تشکیل می‌شود و علاوه بر آن روزانه بین پنج، شش نفر به صورت تلفنی خدمات مشاوره‌ای دریافت می‌کنند.»

وی ادامه می‌دهد: «بر این اساس از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۴۴ بیمار دیالیزی جدید در شهر زنجان شناسایی شده که این رقم در کل استان ۴۳۲ بیمار را شامل می‌شود.» این کارشناس بیان می‌کند: «ارائه خدمات جامع این انجمن به بیماران تحت پوشش به ویژه مراقبتی‌ها حتی شماری از بیماران را از سایر استان‌های همجوار روانه زنجان کرده است.» درحال حاضر بیماران دیالیزی سه روز در هفته برای درمان دیالیز خود به بخش دیالیزی بیمارستان ولی‌عصر (عج) مراجعه می‌کنند که شمار زیادی از گروه‌های هدف را شامل می‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار