سازمان برنامه و بودجه در جوابیهای برای مطلبی با عنوان نظارتی بر درآمد اختصاصی دولتیها نیست، توضیح داد:
در خصوص خبر منتشره در روزنامه جوان به نقل از رئیس دیوان محاسبات، مبنی بر اینکه درآمدهای اختصاصی برخی از دستگاههای دولتی در لایحه بودجه ۹۸ بیش از ۷۰ هزار میلیاردتومان است که نظارتی روی این درآمدها وجود ندارد، موارد ذیل را به استحضار میرساند:
۱- براساس ماده ۱۴ قانون محاسبات عمومی کشور: «ماده ۱۴- درآمد اختصاصی عبارت است از درآمدهایی که به موجب قانون برای مصرف یا مصارف خاص در بودجه کل کشور تحت عنوان درآمد اختصاصی منظور گردد و دولت موظف است حداکثر تا سه سال پس از تصویب این قانون، بودجه اختصاصی را حذف نماید» و براساس ماده ۷۱ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب سال ۱۳۶۹ و ماده ۹۲ قانون مذکور مصوب ۲۸ /۱۲/ ۱۳۷۳ عبارت قسمت اخیر ماده ۱۴ «دولت موظف است حداکثر تا سه سال پس از تصویب این قانون بودجه اختصاصی را حذف نماید» لغو شده است.
۲- هرساله در زمان تدوین و تنظیم لایحه بودجه سنواتی به منظور تعیین میزان درآمد اختصاصی و مصارف آن، جلساتی در ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با تمام دستگاههای مربوطه تشکیل میشود و وضعیت وصولکنندگان درآمد دولت و ماهیت درآمد دستگاههای دولتی و همچنین بررسی مبانی و ظایف اعلامی که مازاد بر وظایف حاکمیتی یا انجام وظایف خاصی به استناد تکالیف قانونی است، توسط اعضای کمیته ارزیابی شده و پیشنهادات مربوطه پذیرفته یا رد میشود.
۳- سازمان برنامه و بودجه کشور درآمد اختصاصی هر دستگاه دولتی را در جداول بودجه مربوطه (شامل جدول شماره ۷- خلاصه بودجه دستگاههای اصلی و زیرمجموعه و همچنین برحسب برنامه و فعالیت در پیوست شماره چهار) به عنوان بخشی از اعتبارات هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای در برنامه و فعالیت مربوطه دستگاه، همواره بررسی و لحاظ میکند. همچنین نظارت و بررسی گزارش عملکرد درآمد اختصاصی دستگاههای اجرایی توسط این سازمان از طریق مبادله موافقتنامه بودجه تفصیلی انجام میگیرد، بالطبع هر دستگاه دولتی نیز موظف به نظارت، کنترل بر نحوه هزینه کرد و پایش عملکرد درآمدهای اختصاصی خویش براساس فرآیندهای قانونی پیشبینی شده است.
۴- در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ میزان درآمدهای اختصاصی دستگاههای اجرایی حدود ۲۴ درصد رشد داشته و از ۱/ ۵۷ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ به ۹/ ۷۰ هزار میلیاردتومان رسیده است. افزایش ۸/ ۱۳ هزار میلیاردتومانی درآمدهای اختصاصی عمدتاً به دلایلی نظیر اختصاص ۴۹۰۰ میلیاردتومان برای طرح تحول سلامت (ردیف ۱۳۰۴۲۸ در جدول شماره ۵)، ۱۱۰۰ میلیاردتومان ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها برای حمایت از معلولین (ردیف ۱۳۰۴۲۹ در جدول شماره ۵)، ۳۱۸۰ میلیاردتومان حاصل از خدمات بهداشتی-درمانی (ردیف ۱۴۰۱۰۴ جدول شماره ۵)، ۱۰۰۰ میلیاردتومان بابت جرائم و خسارات سازمان تأمین اجتماعی (جزئی از ردیف ۱۵۰۱۲۰ جدول شماره ۵) و ۱۸۶۰ میلیاردتومان بابت خرید تضمینی برق (تجدیدپذیر) از بخش خصوصی (ردیف ۱۶۰۱۷۵ جدول ۵) میباشد.