کد خبر: 934542
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۲
گفت‌وگوی «جوان» با شهرام هروی سرمربی موفق تیم ملی کاراته
کاراته ایران در سه دوره اخیر مسابقات جهانی فوق‌العاده ظاهر شده است. جهان به کاراته ایران احترام می‌گذارد، چراکه ما با سبک ایرانی به این افتخارات رسیدیم؛ درست مانند ژاپن که سبک خاصی برای خود دارد.
شیوا نوروزی
تیم ملی کاراته کشورمان در سال‌های اخیر افتخارات زیادی برای ورزش کشورمان به ارمغان آورده است. ملی‌پوشان کاراته در شرایطی به مسابقات جهانی اسپانیا اعزام شدند که با کسب سومین عنوان قهرمانی متوالی در بخش کومیته (مبارزه) تیمی مردان هت‌تریک کردند. شاگردان شهرام هروی برای نخستین بار در تاریخ ۴۸ ساله رقابت‌های جهانی با دو طلا، یک نقره و چهار برنز پس از ژاپن عنوان نایب قهرمانی در بخش مردان را به دست آوردند. بدون شک حضور مستمر هروی به عنوان سرمربی کومیته مردان نقش بسزایی در این تاریخ‌سازی داشته است. سرمربی تیم ملی کاراته امیدوار است با حمایت مسئولان ملی‌پوشان ایرانی در المپیک توکیو نیز خوش بدرخشند.

تاریخ‌سازی کاراته در مسابقات جهانی افتخار بزرگی برای ورزش ایران بود. چطور شاگردان شما برای سومین بار قهرمانی جهان را تجربه کردند؟
اردو‌های ما از دی ماه سال گذشته آغاز شد و از همان ابتدا سه هدف بزرگ را برای خودمان ترسیم کردیم. دفاع از عنوان قهرمانی در رقابت‌های قهرمانی آسیا در اردن یکی از آن‌ها بود که به هدفمان رسیدیم. پس از آن بازی‌های آسیایی جاکارتا بود که تلاش می‌کردیم نتایجی بهتر از بازی‌های اینچئون کسب کنیم که خوشبختانه در آوردگاه آسیایی هم موفق شدیم. مسابقات جهانی و تکرار مقام قهرمانی اتریش هدف سوممان بود که با تلاش دسته جمعی هم در انفرادی و هم تیمی درخشیدیم. در کومیته انفرادی از چهار فرصت ممکن یک طلا، یک نقره و دو برنز گرفتیم و در کومیته تیمی نیز برای سومین دوره متوالی مدال طلا را از آن خود کردیم. کافی است نگاهی به جدول رده‌بندی بیندازید تا ببینید در بین تیم‌های آسیایی ایران بهترین نتیجه را کسب کرده است؛ در بخش کومیته مردان شش فرصت مدال داشتیم که ملی‌پوشان کشورمان پنج مدال را به گردن آویختند، در حالی که سایر تیم‌های آسیایی حاضر در جهانی مادرید در مجموع پنج مدال گرفتند. جالب اینکه هیچ کدام از رقبای آسیایی دستشان به مدال طلا نرسید حتی تیم ژاپن یک نقره و دو برنز گرفت، قزاق‌ها و اردنی‌ها نیز هر کدام یک برنز به دست آوردند.

با این حساب کاراته ایران کاملاً از آسیا جدا شده است و از مدعیان اصلی دنیا محسوب می‌شود؟
قطعاً همین طور است. نشان دادیم که کاراته ما از قاره کهن جدا شده و در جهان نیز حرف اول را می‌زند. البته باید توجه داشت که اتفاقات خوب زمانی رخ می‌دهد که شرایط مطلوب باشد و همه برای این موفقیت دست به دست هم داده باشند. حمایت‌های مسئولان فدراسیون و کادرفنی خوب موجب شد بتوانیم نتیجه‌ای تاریخی در اسپانیا رقم بزنیم، نتیجه‌ای که مایه مباهات و غرور هر ایرانی است.

واکنش حریفان جهانی به درخشش دوباره کاراته کشورمان چگونه بود؟
کاراته ایران در سه دوره اخیر مسابقات جهانی فوق‌العاده ظاهر شده است. جهان به کاراته ایران احترام می‌گذارد، چراکه ما با سبک ایرانی به این افتخارات رسیدیم؛ درست مانند ژاپن که سبک خاصی برای خود دارد. مهم‌ترین مسئله، جنگندگی و جسارت ملی‌پوشان ماست که به اعتقاد من کاراته‌کاران ما همچون سربازانی هستند که در زمان صلح برای پرچمشان می‌جنگند و برای افتخارآفرینی به خاطر کشورمان از زندگی‌شان می‌گذرند.

از فینال کومیته تیمی بگویید و اینکه چطور ملی‌پوشان شکست را با برد و کسب مدال طلا عوض کردند؟
در فینال با ترکیه مبارزه کردیم و طبق برنامه‌ریزی‌مان باید سه بر صفر این تیم را شکست می‌دادیم. در واقع تیم ما این پتانسیل را داشت. منتها کاراته رشته رکوردی نیست و در دو بازی اول غافلگیر شدیم، اما پورشیب کاپیتان تیم ملی در قامت یک بازیکن بزرگ ظاهر شد و نتیجه را عوض کرد. پس از او مهدی خدابخشی به عنوان چهارمین مبارز به روی تاتامی رفت و او نیز پیروز شد. بازی آخر سجاد گنج‌زاده با یک نمایش فوق‌العاده ثابت کرد بازیکن قابل اعتمادی برای تیم ملی است و پیروز شد تا مدال طلا به نام ایران ضرب شود. جالب اینکه اگر مدال طلای کومیته تیمی را کسب نمی‌کردیم تیم کشورمان در رده‌بندی کلی تا رده پنجم سقوط می‌کرد.

به نظر می‌رسد ارزش مدال طلای کومیته تیمی برای همه تیم‌ها بیشتر از قبل شده است. این موضوع را قبول دارید؟
این مدال برای همه ارزشمند است، به ویژه برای تیم ترکیه که با همین یک طلا می‌توانستند از رده دوازدهم به رده ششم صعود کنند. در رشته‌هایی مثل فوتبال در المپیک فقط یک داده می‌شود. در رشته‌ای مثل کاراته در بخش کومیته تیمی پنج کاراته‌کا به میدان می‌روند به همین دلیل جذابیت بازی دوچندان می‌شود. از طرفی مبارزه کومیته تیمی همیشه آخرین مسابقه در رقابت‌های جهانی است و همین مسئله جذابیت و حساسیت بازی را بالا می‌برد. قهرمانی در کومیته تیمی اقتدار تشکیلات کاراته را نشان می‌دهد.

فکر نمی‌کنید کومیته در مقایسه با کاتا (فرم) با مدال‌های بیشتری که کسب کرده است بار اصلی کاراته ایران را به دوش می‌کشد؟
باید به بچه‌های کاتا تبریک ویژه بگویم که توانستند یک مدال ویژه در این دوره مسابقات جهانی کسب کنند. امسال کاتای ایران هم در بخش انفرادی و هم در بخش تیمی عملکرد خوبی داشت. شهجردی کاتای خوبی زد و حقش بود حداقل یک مدال بگیرد ولی به حریف آلمانی قدرتمند خورد و سه بر دو نتیجه را واگذار کرد. در بخش تیمی هم کاتارو‌های ما بسیار خوب ظاهر شدند و آن‌ها هم شایسته حضور در فینال بودند. در بخش کاتا فرصت‌های کمتری برای کسب مدال وجود دارد و شرایط برگزاری مبارزاتمان نیز متفاوت است. داوران در کاتا دخل و تصرف زیادی دارند و انصافاً مدال گرفتن در کاتا به مراتب دشوارتر از کومیته است.

چه سختی‌هایی برای هت‌تریک قهرمانی جهان تحمل کردید تا به هدفتان برسید؟
کنار بازیکنان ایرانی کار کردن لذت خاصی دارد، اما سال شلوغی را سپری کردیم. از یک مسابقه به رقابت مهم دیگری اعزام شدیم و آنقدر انتظارات از کاراته زیاد شده که اگر در یک رقابت نتیجه نگیریم باید پاسخگو باشیم. نمی‌خواهم مقایسه‌ای بین رشته‌ها انجام دهم، اما کاراته‌کاران ما برای رسیدن به مدال هفت مبارزه را پشت سرگذاشتند. در صورتی که در برخی رشته‌ها با دو یا سه مبارزه به مدال می‌رسند. تمام این سختی‌ها را به دلیل خوشحال کردن مردم پشت سرگذاشتیم. باید از مسئولان فدراسیون کاراته تشکر کرد که مشکلات ارزی را برطرف کردند و بدون دغدغه آن‌هم با بهترین تدارکات به مسابقات جهانی رفتیم.

چطور توانستید تعدد رقابت‌های آسیایی و جهانی را مدیریت کنید؟
صبور بودن و تمرکز روی کارم کمکم کرد. تنها به این فکر می‌کردم که خودم هم بهترین عملکرد را داشته باشم. رسانه‌ها، جامعه کاراته و فدراسیون نیز به خوبی از ما حمایت کردند و در واقع یک کمربند حمایتی دور تیم ملی ایجاد شد. وقتی حاشیه نداشته باشید قطعاً راحت‌تر به هدف می‌رسید.

ثبات کادرفنی چه تأثیری در کسب نتایج درخشان تیم ملی داشته است؟
مسلماً پس از چند سال حضور در تیم ملی بهتر و راحت‌تر می‌توانید کار کنید و در خصوص تیم ملی کاراته این موضوع کاملاً نتیجه داده است. ثبات حضور به مربی کمک می‌کند که برنامه‌ها و تفکراتش را به خوبی پیاده کند. ضمن اینکه بهترین تصمیم را می‌توان گرفت. در این سال‌ها کادرفنی تیم ملی کاراته ثابت کرد می‌تواند برای کشور مفید باشد. من هم نواقص و ایراداتی دارم و برای آینده باید تغییراتی داشته باشم.

چه برنامه‌ای برای حفظ انگیزه و عطش مدال‌آوری برای شاگردانتان داشتید؟
بازی‌های آسیایی رویداد مهمی برای ورزشکاران است، هم مدال دارد و هم شهرت. پس از این بازی‌ها به مسابقات جهانی رفتیم، اما ملی‌پوشان به بلوغ فکری رسیده‌اند و خودشان هم برای کسب مدال جهانی انگیزه بالایی داشتند.

از عملکرد ملی‌پوشان راضی بودید؟ حذف امیر مهدی‌زاده شوکه‌کننده بود؟
مهدی‌زاده از حریفش پیش بود و در ۵ ثانیه آخر شکست خورد، آن هم بر سر یک اتفاق. او بهترین کاراته‌کای ۶۰ کیلوی جهان است و در هر مسابقه‌ای ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد ولی مطمئن باشید مهدی‌زاده به سرعت با بهترین مدال باز می‌گردد. از همه ملی‌پوشان راضی هستم؛ پورشیب عملکرد خوبی داشت، سجاد گنج‌زاده مبارزات فوق‌العاده‌ای انجام داد، عسگری کلکسیون مدال‌هایش را تکمیل کرد، درفشی‌پور در اولین حضورش ما را به آینده امیدوار کرد، خدابخشی در کومیته تیمی ثابت کرد قابل اطمینان است، آسیا بری لقب پسر کاراته ایران را دارد، اباذری آینده درخشانی دارد و حیدری هم همیشه کمک حالمان است.

موفقیت‌های کاراته تا چه زمانی تداوم خواهد داشت؟
از نظر فنی چیزی کم نداریم و تعداد مربیان خوب در کشورمان آنقدر زیاد است که مثل معدن طلا هستند، اما تیم ملی غیر از کار فنی، تاکتیکی، روحی و روانی اگر در مسیر حق حرکت کند همیشه در اوج خواهد بود. موفقیت‌های امروز کاراته به دلیل عقبه این رشته است. یک شبه ره صد ساله را نرفتیم. درخواستم این است که اگر به مدال المپیک فکر می‌کنیم وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باید حمایت ویژه از کاراته داشته باشند. در غیراین صورت نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

رئیس فدراسیون کاراته یکی از مدیران بازنشسته است. رفتن فرجی چه تأثیری در کاراته خواهد داشت؟‌
نمی‌توان از حالا در این خصوص قضاوت کرد ولی حضور آقای فرجی کاراته را به ثبات رساند. با این حال قوانین کشور باید اجرا شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار